Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blekinge TR Ä 2797-12 - domslut  (läst 11356 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« skrivet: Mars 08, 2013, 14:50:49 »

Idag kl: 14:00 föll domen i mål Ä 2797-12 i Blekinge Tingsrätt där TR dömde till motparternas fördel (vi har ännu ej fått domen oss tillhanda). Vår juridikavdelning kommer senare fylla på med mer information i denna tråd. Då de fått se vad rådmannen har för skäl till sitt beslut. Och för de som inte vet vad det hela handlar om kan ni få lite mer information här,

http://intrumcleaner.nu/ett-exempel-pa-hur-datainspektionen-utreder-anmalningar-mot-intrum-justitia/

En sak är säker och det är att nästa steg är Hovrätten ...
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Mars 08, 2013, 14:52:10 »

Idag kl: 14:00 föll domen i mål Ä 2797-12 i Blekinge Tingsrätt (vi har ännu ej fått domen oss tillhanda). Vår juridikavdelning kommer senare fylla på med mer information i denna tråd. Då de fått se vad rådmannen har för skäl till sitt beslut. Och för de som inte vet vad det hela handlar om kan ni få lite mer information här,

http://intrumcleaner.nu/ett-exempel-pa-hur-datainspektionen-utreder-anmalningar-mot-intrum-justitia/

En sak är säker och det är att nästa steg är Hovrätten ...

Förlorade ni eller, ser så ut av skriften.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Mars 08, 2013, 15:04:02 »

Hej ivkej, du var så snabb så jag hann inte lägga till det jag glömde i texten. Och ärendet går som sagt nu vidare till Hovrätten ...

För TR i Blekinge anser tydligen att inkassobolag, banker m.fl. ska kunna klippa och klistra hur mycket de vill i registerutdrag för att få vinning. Som sagt får vi se om Hovrätten ger prövningstillstånd för då kan detta ärende bli ännu mer intressant än det varit ...
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
ivkej
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Mars 08, 2013, 17:51:16 »

F.N HEL...E och alla andra svordomar.

Tron på Svensk rättssamhälle är borta, endast en känskla att man vill spränga något, men det blir man dömt för.
Klipp och klistra, ljug och mygel det är framtiden för SVEA rike.

Gud bevara oss, för Tingsrätten gör det inte, det är klart på Lucifers sida.

Börjar tro att något övergripande har del i detta.

OK nytt mod va gör vi?
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 09, 2013, 09:26:13 »

Liten uppdatering som inte har med målet att göra med ändå hör till saken - där jag kan berätta att Anmälan mot Intrum Justitia där de lämnat medvetet oriktiga uppgifter till både DI, TR och gäldenär (och klippt och klistrat i gäldenärsjournalerna m.m) har fått dnr 342-2013 (se länk för information vad IJ hittat på i detta ärende),

Och vi får nu se återigen hur statliga Datainspektionen hanterar anmälningar mot Inkassobolag där skriftligt bevisning intygar att de brutit mot så gott som alla paragrafer i inkassolag 1974:182. Tjänstemannen jurist Malin Fredholm på DI hänvisade sist till att Intrum Justitia skött allt korrekt och att registerutdrag skickats ut redan den 26 september 2012. Att vi la fram bevis på att detta inte ens finns antecknat i Intrum Justitias egna gäldenärsjournaler brydde hon sig inte om ... för det IJ skriver eller säger är ju alltid sanning enligt denna "opartiska" tjänsteman. Och att sedan paragraf 17 i Inkassolag 1974:182 tydligt anger att böter och fängelse finns på straffskalan för vad de inblandade från Intrum Justitia gjort är som sagt ingen inom DI som bryr sig om,

17 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. utan föreskrivet tillstånd vidtar en åtgärd som utgör inkassoverksamhet enligt denna lag,
2. bryter mot föreskrift enligt 3 § andra stycket eller 15 § första stycket att anmäla ändring av visst förhållande,
3. bryter mot 10 a § första stycket eller andra stycket första meningen eller mot föreskrift som har meddelats enligt 10 a § andra stycket andra meningen, eller
4. lämnar osann uppgift i sådana fall som avses i 14 § andra stycket. Lag (1999:73).

Vad tror ni oddsen är att statliga DI återigen låter Intrum Justitia slippa undan? eller att de endast kommer att ge lite meningslös kritik och hänvisa till att de kommer att följa upp saken senare. Där detta upprepas som ett mantra från tjänstemännen på DI till de privatpersoner och företagare som anmäler ett av de numera över 200 inkassobolagen i Sverige för brott. Och där inkassobolagen i dagsläget kan göra i det närmsta precis vad de vill på grund av att tjänstemännen på DI inte utgår ifrån skriftlig bevisning ...

Läs även skrivelsen till justitieminister Beatrice Ask, Datainspektionen samt Justitieombudsmannen,

http://intrumcleaner.nu/trio-med-bumba-valsar-vidare/
Loggat

phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #5 skrivet: Mars 09, 2013, 10:54:28 »

Ondskan vinner. Det är dags att föra kampen på en annan nivå också. Det är dags att ställa politikerna mot väggen för detta och alla andra övergrepp som sker i namn av "pacta sunt...". Det krävs stora förändringar av utsökningsbalken, preskriptionslagen, ärendelagen, rättegångsbalken, m.fl. Och det är bråttom. Inte 2020, utan 2014.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #6 skrivet: Mars 09, 2013, 12:16:09 »

I oktober kommer det 2 nya utredningar Riksdagsman Hillevi Larsson Malmö
arbetar mycket med dessa saker.
Loggat
phenden
Full Member

« Svara #7 skrivet: Mars 10, 2013, 11:12:46 »

I oktober kommer det 2 nya utredningar Riksdagsman Hillevi Larsson Malmö
arbetar mycket med dessa saker.
Vilka är utredningarna du syftar på?

Hillevi är bra och ganska väl insatt i dessa saker. En av våra mer kunniga riksdagspersoner. Frågan är hur stark hon är, och vilka andra som går att tala med. Ertsborn har ju insikter, men sattes ju under brutal press när han utredde skuldsanering mm., och tvingades backa från absolut preskription, t.ex. Och sedan slaktades ju hans utredning i alla fall. Tyvärr har ju inkassomaffian betalat in sig ordentligt både i riksdagen och hos myndigheter och har därmed ju fått ett inflytande som inte står i någon rimlig proportion till deras betydelse.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #8 skrivet: Mars 10, 2013, 11:38:21 »

Det är väl utredningarna om att motarbeta överskuldsättningen som han menar, de ska vara klara till hösten 2013. Gå in på riksdagen.se och sök på överskuldsättning så hittar du dem.

Jag håller dock med om att dessa utredningar inte leder till något speciellt (inte hittills i alla fall). Utan vi får istället nästan bara se hårdare tag från kfm och inkasso. Men man får ju en liten ljusprick i tunneln ändå när man hör om att de ska utreda detta, och en del förhoppningar infinner sig såklart. Det är nu efter ett antal år som jag tycker att man åter kan snegla på Finland och kolla närmare på deras absoluta presklag och hur den har fungerat. Bland annat för att visa B Ask att betalningsmoralen inte minskat så som hon påstår.

Tyvärr så har jag inte sett eller fått någon hint om hur deras utredning fortlöper, men jag vet att de ska lägga stor fokus vid hur barnen har det...hoppas bara att inkassokräken inte har nån insyn heller.

Har funderat på om jag ska skriva till utredaren och fråga hur det går, kanske får jag svar...vill så gärna påverka dem jag också.

Loggat
larses60
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Mars 10, 2013, 12:11:11 »

Här finns en debatt om dessa utredningar, och politikerna verkar väldigt överens om att "något" måste göras så vi får se om guldet blir till sand en gång till....

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/?did=H001CU4&doctype=bet#pos=15
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #10 skrivet: Mars 10, 2013, 12:37:05 »

Danmark är inte så dumt heller,där handlägger inte någon myndighet E-Mål utan det
skall vara domslut om det finns någon fordran (blir dyrt) .Sedan så finns inte löneutmätning.Så även en skuldsatt kan bidra för fullt till nationens bästa.
En viss debatt finns att reglerna är för bra för gäldenären.
Därimot är det betydligt motigare att vara skyldig Danska staten något.
Loggat
phenden
Full Member

« Svara #11 skrivet: Mars 10, 2013, 15:25:39 »

Här finns en debatt om dessa utredningar, och politikerna verkar väldigt överens om att "något" måste göras så vi får se om guldet blir till sand en gång till....

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/?did=H001CU4&doctype=bet#pos=15

Aha, det var dom utredningarna du talade om. Jag hoppas ju som alla andra, men misstänker att det kommer att vara på finans- och inkassobolagens villkor som vanligt.
Loggat
larses60
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Mars 10, 2013, 15:31:43 »

Ja Danmark har en ganska bra lagstiftning om detta, min bror bodde där 4-5 år och jobbade, han hade underhållsskulder och de drog de en viss % av hans lön för, men det var mycket mildare än vad det är här, hans e-skulder drogs inget för. När han hade bott där i lite mer än 3 år så preskade han bort de flesta av sina e-skulder.

Hittar man jobb där och har en massa betungande skulder i Sverige så är det verkligen att rekommendera att flytta dit för att få ett bättre liv. Det enda svåra är att hitta en bostad, för det kostar tre månadshyror i förskott, om man nu inte har tur att arb-givaren har nånstans man kan bo.
Loggat
larses60
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Mars 10, 2013, 15:36:33 »

Yes Phenden, den menar jag...och i min situation liksom många andras så har jag inget annat ljus i den mörka tunneln just nu än dessa utredningar, så jag håller tummarna och gör lite praktiskt såsom mailar makthavare för att kanske ge dem lite info om vad/hur jag tycker de ska göra. Dessutom så hänvisar jag dem alltid att ta en titt i detta forum och inte bara lyssna på inkasso...de får alltid en länk hit!
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Mars 10, 2013, 16:46:50 »

Ja Danmark har en ganska bra lagstiftning om detta, min bror bodde där 4-5 år och jobbade, han hade underhållsskulder och de drog de en viss % av hans lön för, men det var mycket mildare än vad det är här, hans e-skulder drogs inget för. När han hade bott där i lite mer än 3 år så preskade han bort de flesta av sina e-skulder.

Hittar man jobb där och har en massa betungande skulder i Sverige så är det verkligen att rekommendera att flytta dit för att få ett bättre liv. Det enda svåra är att hitta en bostad, för det kostar tre månadshyror i förskott, om man nu inte har tur att arb-givaren har nånstans man kan bo.

Hur är reglerna då, om man är pensionär i Sverige, men flytter dill Danmark, får KFM dra i din pension fra Sverige, när du nu bor i annat land?
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: