Och sen är det jobb, jobb, tålamod och mera jobb. Och så lite mera jobb.
-----------------
Det enda är ju att det inte får vara för lönande att arbeta åt organisationen - engagemanget och hängivenheten mot saken måste vara det som driver.
Förstår precis hur du menar.
Problemet är väl att vem vill lägga sitt liv på att jobba, jobba, och åter jobba helt ideellt (gratis) eller med relativt dålig lön,
när det är ett så extremt arbete för att eventuellt uppnå resultat?
Tror tyvärr att det är svårt att nå något positivt resultat överhuvudtaget. Se bara på Insolvens lobbyarbete för några år sedan som dom själva slog sig för bröstet att det gett så bra resultat:
Resultatet blev istället kaos! KFM blev skogstokiga och började bl.a. mäta ut bankkonton med hyres- och matpengarna på!
Nej, jag personligen tror mer på att helt enkelt visa konkret (på tex detta forum som bevakas dagligen av myndigheterna!) hur fel hela systemet faktiskt är. Berättelser och händelser direkt från det verkliga livet.
Dessutom tror jag på en effektiv sak, se tex tråden:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=1563.0Exemplet i den tråden är nog mer skrämmande för våra kära politiker och myndigheter än en massa skrivelser med en hel massa "dravel"..... Här vänder man lagen (visserligen i gråzonen) till att inte kanske bli som borgenärerna och myndigheterna riktigt hade tänkt sig, samtidigt som det faktiskt
går att utföra fullständigt lagligt!
Lagligt genom att låta tex föräldrar, kompisar etc gå samma väg som andra då dom kanske hjälpt till att låna ut pengar under årens lopp, men som inte krävt tillbaka det på samma sätt som en extern fordringsägare normalt gör. Dvs genom inkasso och KFM.
Att använda sig av de lagar och regler som faktiskt redan finns är enligt min uppfattning både effektivare och snabbare att nå förändringar på. Visa hur dumt systemet är uppbyggt egentligen, men också att det system vi har i många fall bara är outnyttjat/felutnyttjat av de skuldsatta. Det handlar om att vi dels måste se möjligheterna, men också liksom inkassobolagen, nyttja de "kryphål" och "gråzoner" som finns i vår lagstiftning.
(Tyvärr finns ju alltid en risk att det kan slå tillbaka, men som i exemplet ovan är det ju svårt att ändra reglerna då det faktiskt inte är något fel att alla fordringsägare, oavsett man är familjemedlem eller kompis, kräver det man har rätt att kräva tillbaka.
Om sedan denne fordringsägare delar med sig av den utmätta summan till gäldenären är ju en sak dem emellan tycker jag. Möjligtvis skulle Skatteverket kunna ha åsikter kring det, men å andra sidan kan ju fordringsägaren välja att återigen låna ut pengarna till gäldisen.....

)
Själv är jag allt annat än en föreningsmänniska, då jag avskyr att arbeta gratis/ideellt, så därför har jag inget intresse att engagera mig vare sig föreningsmässigt eller politiskt.
Ett undantag i min policy kring ideellt arbete är dock detta forum. Men om jag hade från början vetat hur mycket arbete, engagemang och pengar jag skulle lägga ut för att nå dit vi är idag hade jag nog aldrig gett mig in i det.
Dock har jag, när jag tog över detta, lovat alla medlemmarna att jag ska driva det vidare precis som det är, även om jag egentligen inte har tid eller råd, bara för att det har blivit ett väldigt viktigt andningshål och kunskapsportal för alla skuldsatta.