Admin
|
 |
« skrivet: Februari 20, 2013, 12:27:43 » |
|
Då och då får jag förfrågan per mail och PM om hur man räknar dröjsmålsränta så det blir rätt. Detta kan ju vara värdefullt om man vill kontrollera så att man inte blir blåst tex.  Här är en bra sida för detta som automatiskt beräknar räntan inklusive aktuell referensränta: http://www.ranteberakning.se/
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
hallstabella
|
 |
« Svara #1 skrivet: April 29, 2013, 20:46:53 » |
|
Då vill jag ställa en fråga:
Vad är motiveringen att dröjsmålsräntan gått upp med 1 procentenhet?
|
|
|
Loggat
|
Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster. Detta kostar skattebetalarna många många miljoner! Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #2 skrivet: Mars 27, 2014, 16:02:53 » |
|
Då vill jag ställa en fråga:
Vad är motiveringen att dröjsmålsräntan gått upp med 1 procentenhet?
I stort sett "alltid" är det en ränta som följer exempelvis reporäntan, så när den går upp går dröjsmålsräntan upp. Kanske lite sent svar :-) Men någon annan kanske läser.
|
|
|
Loggat
|
Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
|
|
|
valleyman
|
 |
« Svara #3 skrivet: April 06, 2014, 07:24:23 » |
|
Följer den reporäntan borde väl dröjsmålsräntan också vara lägre nu för vi har nog den lägsta räntan historiskt sätt och kommer nog inte att få så låf ränta mer som just nu.
Fast vad hjälper det när inkassomaffian sätter dröjsmålsräntor i avtalen som närmast liknar ocker
|
|
|
Loggat
|
Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #4 skrivet: April 06, 2014, 15:59:05 » |
|
Den länk i inlägget högst upp räknar ut den ränta som gäller enligt räntelagen om inget annat är avtalat. Dröjsmålsräntan i uträkningen är den s.k. referensräntan med ett tillägg på 8%. Referensräntan fastställs av Riksbanken. http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Referensranta-och-tidigare-diskonto-tabell/När det gäller påståendet att "inkassomaffian sätter dröjsmålsräntor i avtalen som närmast liknar ocker" undrar jag hur det skulle gå till. Inkassobolaget är ju (oftast) inte avtalspart, och har således ingen möjlighet att sätta vilka räntor i avtalen som dom vill, utan det är något som avtalsgivaren gjort. Om inget avtal om annan ränta finns så är det alltså räntelagen som gäller. (dvs enligt den uträkningsgenerator som finns länkat i tråden) Observera också att räntegeneratorn i länken går att ställa om i avancerat läge för att även kontrollräkna "avtalade räntor" och lite andra specifikationer. 
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
valleyman
|
 |
« Svara #5 skrivet: April 06, 2014, 21:49:08 » |
|
så sant så fel av mej, det ber jag om ursäkt för..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #6 skrivet: April 06, 2014, 21:53:37 » |
|
så sant så fel av mej, det ber jag om ursäkt för..
Ingen fara!  Det blir lätt att man tar det som att det är inkasso som är roten till allt onda i skuldindustrin, men det mesta grundar sig ju oftast i avtal etc från tiden innan inkasso kopplas in. Sen att även inkassobranschen ofta uppför sig som skithögar är en historia för sig.....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
valleyman
|
 |
« Svara #7 skrivet: Maj 20, 2014, 21:39:33 » |
|
En annan sak jag funderat på med ränteberäkningar är troligen enbart ännu en tankevurpa ifrån mej och har eg ingen större betydelse ekonomiskt sett men det står alltid att räntan är beräknad till och MED 2014.01.01 och att det sedan utgår ränta FRÅN 2014.01.01 har man inte då betalt dubbel ränta just den dagen? så det borde vara ny ränta från 01-02?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #8 skrivet: Maj 21, 2014, 09:11:19 » |
|
En annan sak jag funderat på med ränteberäkningar är troligen enbart ännu en tankevurpa ifrån mej och har eg ingen större betydelse ekonomiskt sett men det står alltid att räntan är beräknad till och MED 2014.01.01 och att det sedan utgår ränta FRÅN 2014.01.01 har man inte då betalt dubbel ränta just den dagen? så det borde vara ny ränta från 01-02?
Från 2014-01-01 Från och med 2014-01-02 Märk skillnaden i betydelse, "och med" inkluderar dagen. Från gör det inte.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
valleyman
|
 |
« Svara #9 skrivet: Maj 21, 2014, 16:48:53 » |
|
oki du menar så att från dagen inte räknas utan man börjar räkna dagen efter, vore ju då lättare att skriva det på räkningen direkt då kan man tycka
ränta är beräknad till och med 2014-01-01 ev dröjsmålsränta utgår från 2014-01-02 med ??% bla bla bla
när det står ränta är beräknad fram till 2014-01-01 ränta tillkommer på ....från 2014-01-01 fram tills betalning sker men som sagt det spelar ju ingen större roll, jag ville bara veta hur det funkade=)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
pellepenna
Newbie
Antal inlägg: 8
|
 |
« Svara #10 skrivet: Maj 22, 2014, 12:44:54 » |
|
Ja, varför det inte ALLTID skrivs "från och med" och "till och med" så behövde folk inte fundera över vad som gäller. Det kan var knepigt annars. Olika tänk. Även när man fyller i blanketter och det skall uppges olika datum när något inträffade t.ex. perioder.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Zebatron
Newbie
Antal inlägg: 26
|
 |
« Svara #11 skrivet: Juli 16, 2014, 00:55:31 » |
|
En litet förtydligande gällande räntan är också att den alltid ligger separat och att det inte blir någon "ränte-på-ränte-effekt" (såvida du inte har avtalat om att betala sådan ränta).
Räntan räknas ej heller på avgifter som läggs till, utan endast på skuldbeloppet. (Vilket avräknas sist, så först betalar man ränta, sedan avgifter, sist skuldbeloppet.) Dröjsmålsräntan räknas fram genom att ta fakturans belopp inkluderat moms, multiplicera med räntesatsen och antalet dagar dividerat med 365.
Om inget sägs, så räknar näringsidkare ränta från första dagen, emedan konsumenter räknar ränta från 30 dagar efter förfallodatum såvida de inte får andra anvisningar.
Det går inte att avtala om lägre dröjsmålsränta än 8%+Diskonto, men högre måste avtalas om vid avtals-/köptillfället. Borgenären får dock efterskänka upplupen ränta.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|