Misafe
Jr. Member

Antal inlägg: 62
|
 |
« skrivet: Februari 19, 2013, 10:57:19 » |
|
Har ju haft min skuldsanering ett tag nu, och skött varje betalning till punkt och pricka.. Men så blev det jul, och lönen kom tidigare vilket gjorde att mina betalningar även gjordes tidigare.. Nu i veckan fick jag ett påminnelsebrev om att min betalning inte kommit in till en av borgenärerna i januari, och snacka om att jag fick ångestpåslag.. Kollade snabbt som attan om betalningen hade strulat, men den låg så fint som utförd på Internetbanken.. Hmm, mycket mysko så jag ringde till borgenären och fick ngt av det sjukaste svar jag någonsin fått  .. Eftersom jag i december hade gjort en tidigare inbetalning än vad deras system verkar fatta (jag trodde i min enfald att systemet bara checkade av så att betalning kommit in), så fick systemet för sig att jag inte gjort ngn inbetalning.. Ööööh!! Så av ngn anledning gör en allt för tidig inbetalning att vissa system får fnatt, och senare indikerar på att ingen betalning blivit gjord.. Jag fattade inte alls egentligen vad hon pratade om och försökte förklara, men jag fick iallafall veta att alla betalningar är gjorda precis som dom ska, och jag ligger inte efter med ngn betalning alls.. Så tänk på att om ni vill göra era betalningar i mitten av månaden istället av ngn anledning, så för att bespara er själva ångestpåslag för en påminnelse som egentligen inte är ngn påminnelse!! så vänta till när ni brukar betala i normala fall..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #1 skrivet: Februari 19, 2013, 11:08:57 » |
|
Sjukt system!  Betalar man inte i tid så hamnar man i problem, och betalar man verkligen i tid, ja då blir det problem då också. Kanske vore dags att se över sina datasystem då!
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #2 skrivet: Februari 19, 2013, 12:45:40 » |
|
De vill väl få till det att man inte sköter sina inbetalningar och därmed försöker få till att man inte sköter skuldsaneringen...
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #3 skrivet: Februari 19, 2013, 18:01:27 » |
|
Har ju haft min skuldsanering ett tag nu, och skött varje betalning till punkt och pricka.. Men så blev det jul, och lönen kom tidigare vilket gjorde att mina betalningar även gjordes tidigare.. Nu i veckan fick jag ett påminnelsebrev om att min betalning inte kommit in till en av borgenärerna i januari, och snacka om att jag fick ångestpåslag.. Kollade snabbt som attan om betalningen hade strulat, men den låg så fint som utförd på Internetbanken.. Hmm, mycket mysko så jag ringde till borgenären och fick ngt av det sjukaste svar jag någonsin fått  .. Eftersom jag i december hade gjort en tidigare inbetalning än vad deras system verkar fatta (jag trodde i min enfald att systemet bara checkade av så att betalning kommit in), så fick systemet för sig att jag inte gjort ngn inbetalning.. Ööööh!! Så av ngn anledning gör en allt för tidig inbetalning att vissa system får fnatt, och senare indikerar på att ingen betalning blivit gjord.. Jag fattade inte alls egentligen vad hon pratade om och försökte förklara, men jag fick iallafall veta att alla betalningar är gjorda precis som dom ska, och jag ligger inte efter med ngn betalning alls.. Så tänk på att om ni vill göra era betalningar i mitten av månaden istället av ngn anledning, så för att bespara er själva ångestpåslag för en påminnelse som egentligen inte är ngn påminnelse!! så vänta till när ni brukar betala i normala fall.. Misafe det är skönt att du har ett starkt hjärta - eftersom jag fortfarande kommer ihåg den tidningsrubrik från mars 2012 som löd på detta vis "Fick hjärtinfarkt efter delgivning". Där en 74-årig man på ett demensboende fick besök av två män som representerade kronofogden och ville att han skulle skriva på delgivning om en skuld där mannen kort efter fick hjärtinfarkt och avled, och där det sen upptäcktes att skulden redan var betald. Här är artikeln,http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fick-hjartinfarkt-efter-delgivning_6899309.svd
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #4 skrivet: Februari 19, 2013, 23:03:56 » |
|
De vill väl få till det att man inte sköter sina inbetalningar och därmed försöker få till att man inte sköter skuldsaneringen...
Säkert är det så, men tack och lov brukar någon enstaka försening av inbetalning inte upphäva saneringsbeslutet.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
phenden
|
 |
« Svara #5 skrivet: Februari 19, 2013, 23:43:04 » |
|
Det är väl sagt redan i förarbetena till SksanL att det inte skall vara skäl till upphävande med enstaka förseningar. Det skall vara systematiskt och/eller avsiktligt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #6 skrivet: Februari 20, 2013, 10:04:40 » |
|
Det är väl sagt redan i förarbetena till SksanL att det inte skall vara skäl till upphävande med enstaka förseningar. Det skall vara systematiskt och/eller avsiktligt.
Ja ja, visst ska det betydligt mer allvarliga saker till för att man ska kunna få indragen sanering. Jag tror faktiskt inte någon borgenär går in för att sabotera någons skuldsanering genom att låtsas att betalning inte kommit, däremot är jag övertygad om att vissa har rent usla rutiner för uppföljning av betalningar. Man får ju alltid kvitton på sina överföringar så det finns ju aldrig något case för dem.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #7 skrivet: Februari 21, 2013, 23:08:25 » |
|
Betalar man för tidigt kan det ibland ses som en extra inbetalning.... man ska hålla sig ett par dagar inom sista betalningsdag för att vara på den säkra sidan!
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
phenden
|
 |
« Svara #8 skrivet: Februari 22, 2013, 10:43:36 » |
|
Betalar man för tidigt kan det ibland ses som en extra inbetalning.... man ska hålla sig ett par dagar inom sista betalningsdag för att vara på den säkra sidan!
Det tror jag inte de kan göra gällande i en skuldsanering. Men för säkerhets skull kan man ju ange på betalningen att den avser betalningen som skall göras senast ett visst datum - om man inte har fått inbetalningskort med OCR-nummer, vilket jag vet att någon fått.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kirespappa
Newbie
Antal inlägg: 39
|
 |
« Svara #9 skrivet: Mars 05, 2013, 12:57:24 » |
|
Jag väntar på att få min betalningsplan godkänd och vad jag fick förklarat för mig så förstår jag att borgenärerna skickar ut inbetalningskort och att det är jag som har ansvaret att se till att jag får alla dessa varje månad. Personligen tycker jag att det känns som att det är upplagt för strul. Om det är så att det räcker att man missar en inbetalning för att en borgenär ska kunna sätta käppar i hjulet för en person som har skuldsanering, så är det lite för sårbart tycker jag. Det gäller ju tex att man inte har alltför många inbetalningskort att hålla reda på varje månad förutom de ordinarie räkningarna. Handläggaren pratade om att man kan ha autogiro, men jag är lite skeptisk till autogiro av den anledningen att man inte har full koll. Det kan verka motsägelsefullt, men att betala in varje räkning för sig och kolla av att det blir gjort känns säkrare, åtminstone för mig. Det ska bli intressant att se vilka borgenärer som kommer att prioriteras av SKUSAN, Jag kan tänka mig att de som inte är prioriterade i första hand gärna protesterar och förhalar. Men det är bara en tanke från min sida, där kanske någon har bättre erfarenhet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
jaden
|
 |
« Svara #10 skrivet: Mars 05, 2013, 16:08:44 » |
|
Skusan får inte prioritera någon borgenär...Alla skulder har lika rätt vilket innebär att fordringsägarna har lika stor rätt att få sin andel av fordringarna betald.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kirespappa
Newbie
Antal inlägg: 39
|
 |
« Svara #11 skrivet: Mars 05, 2013, 16:56:45 » |
|
Prioritera kanske är fel ord. Men om man har tex 35 olika borgenärer så får man knappast 35 inbetalningskort varje månad. Jag uppfattade den info jag fick att man betalar av skulderna i en viss ordning, men hur den ordningen ser ut vet jag inte, man bestämmer knappast det själv som gäldenär. Alla borgenärer kan heller knappast få lika mycket pengar, det borde väl logiskt sätt räknas ut en procentsats som gör att alla får en lika stor (eller lika liten) del av kakan. Där kan jag känna att de borgenärer som har störst fodringar är de som är minst samarbetsvilliga. Jag har räknat ut att med den betalplan som lagts fram så kommer jag att ha betalt ca hälften av mina skulder efter fem år. Detta är baserat på att min situation med hälsa och arbetsliv fortsätter utan avbrott.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #12 skrivet: Mars 05, 2013, 20:58:14 » |
|
Alla borgenärer kommer att få procentuellt lika stor del av sin skuld betald. Att de ska knorra när väl skuldsanering är beslutad är inte så himla troligt. Vissa skickar ett inbetalningskort, andra inte. I huvudsak är det din och endast din uppgift att se till att betala enligt den betalningsplan som upprättas, ingen annas. Och den kan variera, småskulder kan betalas de första månaderna. Vad är meningen med att betala 10 kr per månad i 5 år. Det blir bara jobbigt för dig och dyrt för den som får betalt. Men det är alltså upp till Skusan att upprätta en plan som du får granska innan du godkänner den.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
z2000
|
 |
« Svara #13 skrivet: Mars 05, 2013, 22:24:17 » |
|
Nu har jag haft ca halva skuldsanering, eller efter jag betalar den här måndaden, så har halva gått.
Dom första skulderna försvann i dom första månaderna, hade kanske lite över 30 poster, dock många till samma inkassobolag. Nu är det 4 poster kvar, och dom har jag haft ett tag och alla löper till slutet. 3 av dom 4 skickar inbetalningskort, och det har fungerat hur bra som helst. Men skulle jag inte få någon inbetalningskort någon månad, så är det ändå samma OCR-nummer, så det är inget problem. Det fjärde som inte skickar nåt inbetalningskort, fick jag ett brev i början av skuldsanering med OCR-numret. Så jag skrev ett eget inbetalningskort för dom, jag använder varje månad, när jag skriver uppgifterna till internet banken.
Av dom inbetalningarna som jag gjorde i början, vissa skickade inbetalningskort andra inte. Men i god tid innan det var dags att betala, så ringde jag borgenären om jag inte hade hört nåt från dom, så att jag kollade upp hur dom ville ha betalt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
snapphanen 1
Newbie
Antal inlägg: 48
|
 |
« Svara #14 skrivet: Mars 09, 2013, 08:02:45 » |
|
...förstår inte riktigt varför dom skulle vilja "djävlas" för att man inte ska klara en skuldsanering.....de är väl inget bra alternativ för borgenärerna ,då får dom ju ingenting tillbaka ,klarar man den så får dom ju tillbaka oftast runt hälften.I mitt fall ska jag betala tillbaka 47% om jag blir beviljad skuldsanering...eller är de om man har ett noll beslut som dom vill "djävlas"
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|