Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Överlåta skulder efter inledande?  (läst 6479 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Heyking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 65

« skrivet: Januari 27, 2013, 19:10:27 »

Har fått beviljad skuldsanering och papper på alla som jag skall betala till men en skuld har precis ändrats.

Volvo finans som jag hade en skuld till har samma dag som skuldsaneringen blev beviljad överlåtit skulden till Intrum Justitia, fick brev från intrum om detta i fredags där dom uppmanade mig att betala hela skulden omgående, tror jag avstår Smiley

Så min fråga är om skulder kan säljas/överlåtas när man har haft inledande skuldsanering.

Hoppas ni förstod frågeställningen.
Loggat

"Audiatur et altera pars"

"Låt även den andra parten bli hörd"
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Januari 27, 2013, 21:13:18 »

Har fått beviljad skuldsanering och papper på alla som jag skall betala till men en skuld har precis ändrats.

Volvo finans som jag hade en skuld till har samma dag som skuldsaneringen blev beviljad överlåtit skulden till Intrum Justitia, fick brev från intrum om detta i fredags där dom uppmanade mig att betala hela skulden omgående, tror jag avstår Smiley

Så min fråga är om skulder kan säljas/överlåtas när man har haft inledande skuldsanering.

Hoppas ni förstod frågeställningen.

Detta är tyvärr något som sker frekvent och där Intrum Justitia i minst 65% av alla fall är med i bilden, i ditt fall insåg Volvo finans att de inte skulle få nästan några pengar eftersom du fått skuldsanering beviljad. Och de vet väl att det går ju alldeles utmärkt att sälja fordran till något av Sveriges numera över 200 inkassobolag där Volvo inte får inte hela summan men i vissa fall om de säljer en rejäl fordringsstock (heller har en deal med inkassobolaget) kan de få ända upp emot 35-40% av nominellt värde i motsats till de vanliga 2-5% man brukar få som standardkund när man säljer exempelvis en redan preskriberad eller avskriven fordran.

Och som du ser försöker Intrum Justitia sedan direkt att driva in hela smacket på en gång ... och tyvärr är det i detta läge som vissa personer fått sina skuldsaneringar avbrutna eftersom IJ är så lömska att de i vissa fall påstår att det rör sig om en helt annan fordran som inte tagits upp i skuldsaneringen ...

Men i ditt fall så har du ju blivit informerad om att en överlåtelse av fordran skett (och jag utgår ifrån att Intrum Justitia står som fordringsägare på kravbrevet eller har de fuskat med detta?)

En fodran kan fortfarande säljas som du ser trots att en inledande skuldsanering startat, och det är därför det är så viktigt att man har full koll på sina papper ifall en "ny" fordran plötsligt dyker upp från ett inkassobolag mitt under skuldsaneringen ...

Vidare glöm inte att omgående informera KFM om denna överlåtelse!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #2 skrivet: Januari 27, 2013, 22:52:10 »

Intrum har tagit över alla volvo finans skulder, mannen fick ett brev från de med info om övertagandet och att avbetalningsplanen fortlöper som vanligt, hm tycker det är märkligt att man kan överta en avbetalning så där.
Loggat
astajävel
Full Member

Antal inlägg: 149

Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en!

« Svara #3 skrivet: Januari 28, 2013, 00:35:08 »

Då kommer jag imorgon säga upp mitt volvokort.... punkt slut.

Skiter fullkomligt i att det är det ända kreditkort som vi har i familjen....Det ska klippas NUUUU!!!!

Loggat

Only GOD can JUDGE me
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: Februari 01, 2013, 19:25:46 »

Nu ska du vara uppmärksam på det förslag till sanering som du får från Skusan så att inte samma skuld finns upptagen hos både Volvo och Intrum.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #5 skrivet: Februari 02, 2013, 15:28:55 »

Intrum har tagit över alla volvo finans skulder, mannen fick ett brev från de med info om övertagandet och att avbetalningsplanen fortlöper som vanligt, hm tycker det är märkligt att man kan överta en avbetalning så där.
Egentligen är det inte så märkligt. Formellt finns ju hela fordran kvar tills saneringstiden är slut. Fordringsägaren kan ha ett helt legitimt intresse att få ut pengar här och nu för den. De får då givetvis nuvärdet av din framtida betalning räknat med den ränta köparen kräver på sin "investering". Säljaren kan då skriva av sin fordran med skatteavdrag för förlusten. Fordran är inte längre en osäker fordran (fordringar i skuldsaneringar ses oftast som osäkra, med nedskrivning till lite mindre än det som anges i betalningsplanen), samtidigt som köparen av skulden får dels en hyggligt säker återbetalning, samt en lottsedel som består i att fordran i sin helhet kan kvarstå om saneringen "misslyckas", i vilket fall de troligen kommer att få en något högre månadsbetalning (förbehållet blir ju 500 kr/månad lägre vid löneutmätning) under resten av gäldenärens liv.

Och egentligen förlorar ju inte gäldenären på det. Möjligen i form av (upplevt) krångel.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: