Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Allt är inte längre hopplöst!  (läst 19870 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PåGe
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Januari 15, 2013, 19:57:09 »

Efter flera år av ständig oro, utmattningsdepression, separation, alldeles för högt tempo på jobbet och för höga krav på mig själv, skramlade jag till slut ihop tillräckligt mycket krafter för att ta tag i det tyngsta oket av dem alla....

Min ekonomiska situation, som vid det här laget var katastrof..

Jag skickade in min ansökan April-12, fick inledande i Juli-12 och beslut Oktober-12.
Den här månaden gör jag min 3:e betalning och det är ju många månader kvar, men jag känner mig fri, lugn och rofylld och är otroligt glad att jag tog tag i det här efter mycket om och men...

Jag vet att många är i samma situation som jag var i då och att de kanske är här och "smygläser" varje dag som jag gjorde i månader innan jag äntligen ruskade om mig själv och sa att det var dags!

Till er vill jag bara säga att allt är inte hopplöst!

Väntan på besluten är jobbig, men ååh så värt det när du får veta att det finns ett slut Smiley.

Håller tummarna för alla er som är PåGe!!!

Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #1 skrivet: Januari 16, 2013, 08:12:50 »

Ska göra min 28:e betalning den här månaden. Och visst känns det skönt att slippa tänka på alla skulder och bli påmind av dom helatiden. Och slippa ha med kfm att göra. Men längtar dagen när det är klart. Och känner att det är först då som man kan riktigt andas ut. Men känns att det är långt dit.
Jag hittade hit först efter att jag hade fått mitt beslut om skuldsanering.
Loggat
johnan69
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #2 skrivet: Januari 16, 2013, 09:15:38 »

Efter flera år av ständig oro, utmattningsdepression, separation, alldeles för högt tempo på jobbet och för höga krav på mig själv, skramlade jag till slut ihop tillräckligt mycket krafter för att ta tag i det tyngsta oket av dem alla....

Jag skickade in min ansökan April-12, fick inledande i Juli-12 och beslut Oktober-12.
Den här månaden gör jag min 3:e betalning och det är ju många månader kvar, men jag känner mig fri, lugn och rofylld och är otroligt glad att jag tog tag i det här efter mycket om och men...

Jag vet att många är i samma situation som jag var i då och att de kanske är här och "smygläser" varje dag som jag gjorde i månader innan jag äntligen ruskade om mig själv och sa att det var dags!

Väntan på besluten är jobbig, men ååh så värt det när du får veta att det finns ett slut Smiley.

Härligt att höra. Jag vet själv vad du menar! Dock fick jag ingen skuldsanering pga att jag tjänar för mycket. Men jag har knappa 50.000 kr kvar av 400.000 och jag tog tag i mina problem i Maj-2012
Allt går om man bara vill!
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Januari 16, 2013, 12:16:34 »

Ja visst är det skönt. Från mörka tankar och hopplöshet till lättnad och framtidtro i ett slag när man öppnade kuvertet och såg att man fått beviljat.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #4 skrivet: Januari 16, 2013, 21:52:58 »

Här är en till som till slut tog tag i saken, helt och hållet forumets förtjänst, så nu skall jag snart göra min 27:de inbetalning, bara drygt 2 1/2 år kvar. Jag borde ha satt igång 5-10 år tidigare men bättre sent... Hittills har allt gått utan större problem, van som man varit i över 20 år med att snåla.
Lycka till alla som är på G eller håller på!
Loggat
Ledsen75
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« Svara #5 skrivet: Februari 11, 2013, 20:22:52 »

Johnan69 vad gjorde du för att ta tag i det om inte skuldsanering? Jag har 400 000 i skulder och betalar 5000:- i månaden men sjunker någonsin skulderna då?! Mvh
Loggat
johnan69
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #6 skrivet: Februari 14, 2013, 08:04:45 »

Johnan69 vad gjorde du för att ta tag i det om inte skuldsanering? Jag har 400 000 i skulder och betalar 5000:- i månaden men sjunker någonsin skulderna då?! Mvh

Jag betalade 17500 i månaden (löneavdrag) & trots detta så gick väldigt lite till kapitalskulden.
Jag begärde in underlag från KFM för att se hur fördelningen av skulderna betalades och chockades över att jag bara betalade av räntor.

Om du betalar 5000 kr i månaden betalar du säkert bara av räntan & avgifter och inget på själva kapitalet tyvärr.

1. Ett hästjobb med att samla in allt (PuL) mm
2. Preskribering, skickade ut totalt 43 E-mail till inkasso & KFM (lyckades få bort 310.000)
3. Ackordsuppgörelser med Inkasso
4. Privat skuld-sanering (Svea Ekonomi)

Loggat
Ledsen75
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« Svara #7 skrivet: Februari 14, 2013, 09:02:32 »

Den räntan måste ju nån gång försvinna och kapitalskulden sjönka? Kan bugetrådgivning hjälpa till och sammanställa alla skulder ? Mvh
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Februari 14, 2013, 10:06:58 »

En skuld kan sägas bestå av två delar. Kapitalskulden, som är det ursprungliga beloppet, och ränteskulden, som läggs ovanpå och som ökar med räntesatsen. Räntan löper hela tiden på kapitalskulden och om du inte avbetalar mer än vad ränteskulden ökar med hela tiden så minskar inte din skuld.

Ja, budgetrådgivningen kan hjälpa dig att sammanställa dina skulder. Men om du ser att dina skulder hos kronofogden inte minskar trots att du betalar 5000 kr i månaden, så kan man ju i alla fall konstatera att du har räntekostnader över det beloppet varje månad. Det indikerar att du är kvalificerat insolvent, det första kravet för att få skuldsanering.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #9 skrivet: Februari 14, 2013, 10:14:28 »

MÄRK VÄL!!!

att det finns Extensiv tolkning 9 kap,5§  som säger att gäldenären kan avtala att
i första hand avbetala kapitalskulden och sedan den då betydligt hanterbara räntan
går ej efter utslag skall göras före.(rätta till om jag har fel).

Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #10 skrivet: Februari 14, 2013, 10:48:55 »

Ja, lyckas man avtala fram det så är det mycket bra, i många fall. Det är värt ett försök.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #11 skrivet: Februari 14, 2013, 10:58:01 »

MÄRK VÄL!!!

att det finns Extensiv tolkning 9 kap,5§ HB som säger att gäldenären kan avtala att
i första hand avbetala kapitalskulden och sedan den då betydligt hanterbara räntan

(Lade till HB i nillssons text)
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Februari 14, 2013, 16:56:44 »

Där har du som tur är fel! Det finns inget förbud mot att avtala detta efter utslag. Har man betalningsförmåga är det värt ett försök.
Loggat
astajävel
Full Member

Antal inlägg: 149

Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en!

« Svara #13 skrivet: Februari 14, 2013, 19:29:33 »

Hej PåGe

Skönt att det verkar ordna sig för dig. Grattis  Wink
Loggat

Only GOD can JUDGE me
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #14 skrivet: Februari 21, 2013, 23:13:22 »

En fin lag hade vart att räntan frystes medans den ligger hos KFM. På det sätter hade man åtminstonde haft en chans att betala av sina skulder.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: