Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 17, 2025, 12:52:01
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Bli sambo...
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Bli sambo... (läst 5116 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemmes
Newbie
Antal inlägg: 35
Bli sambo...
«
skrivet:
Januari 07, 2013, 19:42:40 »
Hej
OM man nu skulle få skuldsanering, vad händer om man flyttar ihop med någon? Räknas det om då att man har fått mindre utgifter?
MVH Hemmes
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
SV: Bli sambo...
«
Svara #1 skrivet:
Januari 07, 2013, 22:59:58 »
Du kan använda modellen på KFM hemsida för att räkna ut förbehållsbeloppet - länken finns någonstans här men vet inte var. Dels för dig som ensam under de förutsättningarna, dels som sambo under andra förutsättningar.
Där får du det svart på vitt.
Gränsen för hur stor ekonomisk förbättring som passerar utan åtgärd är väl inte hugget i sten men jag tror 4000 kr netto.
Kan man styra sin utgiftssituation är det naturligtvis att föredra att i sin ansökan, tills den beviljats, vara i ett så kostsamt läge som möjligt.
Dvs blir ekonomin bättre av att flytta ihop så avvaktar man med det.
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
hemmes
Newbie
Antal inlägg: 35
«
Svara #2 skrivet:
Januari 08, 2013, 16:23:15 »
Tack för svaret!
Ok, men om man då har dyra utgifter när man ansöker och om man sen efter nåt år med skuldsanering så blir ju ekonomin bättre, men måste man då lämna in att de ska räkna om då? Och hoppas att man inte "tjänar" för mycket på att bo ihop.
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
«
Svara #3 skrivet:
Januari 08, 2013, 17:02:45 »
Jo, får man ett - nu tror jag man formulerat det så här - "väsentligt ökat betalningsutrymme" kan man skriva ett brev där man redogör för vad som ändrats i ekonomin. Man gör för enkelhets skull inte hela ansökan på nytt utan redogör för det i ett enkelt brev.
Så visst kommer man kanske under de 60 månaderna till en punkt när man kliver över de här 4-5000 kr netto (vad som nu räknas som väsentligt) och gör bäst i att anmäla sina nya uppgifter.
Om det i sin tur beror på om du blir sambo eller byter jobb eller om en förändring ens förbättrar ekonomin så pass kan du hålla koll på med "uträkningen" från KFM hemsida, eller kanske som det var uppställt i beslutets sammanfattning.
I slutändan är det upp till SKUSAN att avgöra om man går vidare eller inte. Men ökat antal skuldsaneringsansökningar och ständiga annonser där man söker handläggare tror jag man är välvilliga till att justera gränsen för "väsentligt ökat betalningsutrymme" så det ger utslag på sin egen arbetsbelastning. Alternativt tar man beslut om omprövning men vilka väntetider det måste handla om? Kanske någon som vet? Har svälv lämnat uppgifter om ändrade inkomstförhållanden som låg på gränsen och det kom svar på några veckor att man inte ansåg att beslutet skulle omprövas.
Så taktiken tycker jag bör vara att försöka börja i dyrt läge och sedan försöka förbättra. Går det så går det.
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum
-----------------------------