Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lång handläggningstid!  (läst 8771 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Heyking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 65

« skrivet: December 16, 2012, 10:32:50 »

Hur lång handläggningstid brukar det vara?

Jag ansökte om skuldsanering i september 2011 och blev beviljad inledande i november 2011, så långt gick allt bra.

Beslutet  av skuldsaneringen skickades ut till fodringsägarna i februari 2012 och då började krånglet.

Skattemyndigheten överklagade beslutet då dom ansåg att jag hade rätt att göra ett förlustavdrag i min deklaration som skulle göra att jag fick större betalningsutrymme de närmaste 3 åren, detta avdrag gjorde jag i deklarationen och återbäringen som jag skulle fått kvittades mot skulden som jag hade där så nu fanns det ingen skuld kvar till skattemyndigheten.

Jag trodde då att nu skulle det gå fort för det fanns ju nu ingen skuld kvar till den enda som överklagat beslutet, men ack vad jag tog fel.

I juni 2012 så kontaktar jag min handläggare och undrar vad som händer, han meddelar mig då att ärendet är överlämnat till en ny handläggare för är ett beslut överklagat så får han inte fortsätta att handlägga det.

Tiden går och i september 2012 så har jag fortfarande inte hört något och jag kontaktar då min nya handläggare som förklara att han ska börja att gå igenom ansökan från början inom någon vecka, han ska inte bara kolla överklagandet utan han ska granska hela ansökan från början Huh???

Nu har snart hela 2012 gått också och jag har fortfarande inte hört något, har försökt maila 3 gånger utan att få ett enda svar och när man försöker ringa så är han i möte eller ledig.

Så min fråga till er är om det är normalt att en ny handläggare granskar hela skuldsaneringsansökan på nytt vid ett överklagande eller ska han bara granska den överklagade delen av ansökan?

Och hur lång tid brukar det ta, det är ju nu 13månader sedan beslut om inledande.

Hoppas ni hängde med i mina förklaringar.
Loggat

"Audiatur et altera pars"

"Låt även den andra parten bli hörd"
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #1 skrivet: Januari 13, 2013, 23:55:18 »

Hej!
Jo när man haft borgenär(er) som överklagat så får inte din urspungliga handläggare ha hand om ditt ärende längre OM INTE han/hon är jurist oxå.En jurist måste nämligen se över ärendet från början till slut.Samma sak hände mej 2011.lagom till jul fick jag skriva överklagande på deras yrkande om varför jag inte borde ha skuldsanering och sen skicka in.Sen fick jag vänta ända till mars 2012 då beslutet kom och då var det från en ny handläggare och jurist.Ditt verkar dock tagit väldigt lång tid.Kanske något hänt med din handläggare ,sjukskriven el så?Försök få tag på någon så ärendet kan komma igång igen och utredas klart.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Januari 14, 2013, 12:53:07 »

I juni 2012 så kontaktar jag min handläggare och undrar vad som händer, han meddelar mig då att ärendet är överlämnat till en ny handläggare för är ett beslut överklagat så får han inte fortsätta att handlägga det.
Det kan variera precis som handläggningstiden första gången men skulle jag gissat hade jag sagt senast oktober 2012.
Jag tror du behöver få kontakt med din handläggare och fråga vad som sker.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: Januari 14, 2013, 16:41:12 »

I mitt fall hade min handläggare fått nytt jobb och och när jag ringde fyra månader senare blev det klart samma dag. I mitt fall verkar det som det hade hamnat mellan stolarna. Bäst är det att ringa och kolla vad som har hänt.
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #4 skrivet: Januari 16, 2013, 22:06:20 »

Synd Leffa att det krånglade för dig. Vi ansökte ju ungefär samtidigt, men slutet gott ...
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Januari 16, 2013, 23:21:49 »

Synd Leffa att det krånglade för dig. Vi ansökte ju ungefär samtidigt, men slutet gott ...

Jag förlorade några månader men jag har nu snart avverkat 2 år av min skunsa så det går ganska fort
Loggat
Heyking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 65

« Svara #6 skrivet: Januari 17, 2013, 22:48:46 »

Idag så ringde han och meddelade att han lagt beslut för skuldsanering..jipppiiiiiiii.

Nu är det 5 tuffa år som väntar men äntligen så ser man ett slut och en ny början Smiley
Loggat

"Audiatur et altera pars"

"Låt även den andra parten bli hörd"
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #7 skrivet: Januari 18, 2013, 07:39:57 »

Grattis  Smiley
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Januari 20, 2013, 16:09:08 »

Idag så ringde han och meddelade att han lagt beslut för skuldsanering..jipppiiiiiiii.

Nu är det 5 tuffa år som väntar men äntligen så ser man ett slut och en ny början Smiley

Skönt att det ordna sig men att vänta över ett år mellan inledande och beslut är ett övertramp av kfm. Lite bättre ordning borde dem ha
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: