Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldspecifikation från fogden  (läst 4570 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
dooks
Full Member

Antal inlägg: 143

« skrivet: December 11, 2012, 22:23:34 »

Hej på er!

Nu är jag riktigt förvirrad och hoppas någon där ute kan komma med lite konstruktiv info till mig. Jag hoppas att någon kunnig tar sig tid att läsa detta långa inlägg.
Jag har spenderat de senaste åren som "aktiv läsare" här på FR Men på nedan kniviga situation blir kan jag inte hämta info till min fördel.

Ärende: gammal Dom från 1993 som grundar sig i att jag plockat ut pengar med "någon annans" check hos posten. Jag levde då ett tidvis olagligt liv. Är sedan detta misstag en hederlig medborgare(dock inte i inkassos ögon).
Domen fastställdes 930608 där jag blev skylddig att betala till Posten, Sverige

Tror att det är 10 år presk(tror jag nu)

Tog ut datalistor för 10 år tillbaka i tiden sommaren 2011 från fogden (microfiche) samt vanligt registerutdrag. Microfiche utdragen är fan i mig inte lätta att tyda b.t.w.
På en av dessa listor står det att posen skickat den til fogden med ankomsdatum 020207 och registrerat dagen efter. Den har avregistrerats  030218
Innan dess kan jag inte minnas att jag fått någon påminnelse, men det kan hända att den har varit inne och vänt hos fogden någon gång mellan 93 och 02, kommer faktiskt inte ihåg samt att jag inte har listor från så långt tillbaka.
Posten bytte namn någon gång under 00 talet till Svensk kassaservice. (denuntiation kanske mellan Posten och Svensk Kassaservice, eller har jag fel? har inte fått någon sådan i alla fall, eller är det samma bolag?) Jag vet att skulden varit inne hos fogden efter att den avregistrerats 03. Den sista info jag har från fogden om denna skuld är från en skuldspec. från 090225.
Jag börjar någon gång 2011 rota och organnisera mina papper och och läste en massa inlägg här på FR.
Och hittade då ett krav från Inkasso dateraterat 090429 måste således Inkasso köpt fodran från Svensk kassa service någon gång efter 090225.
Jag hävdade naivt nog presk på denna sommaren 2011 då jag trodde det var mindre än 10 år.
Jag körde efter standardmall där jag även frågade efter denuntiationspapper. Inkasso nekade givetvis till presk och skickade sedvanligt utdrag om var till och när man skickat brev.
Tre datum med "uppmaning till kontakt" till min "rätta address" dessa datum 090429 och framåt.
Ett datum där man skickat denuntiationsinformation 080814 Och till en adress i en annan stad där jag alldrig varit folkbokförd.
Jag är naiv och dum och påpekar detta till Sergel och hoppas att de skall ge sig och lägga ner fodran(fattar senare att jag skulle behållt detta som ett ess i rockärmen) vid tinget.
Jag får då en (vad jag vet nu) en klipp och klistra med denuntiationsinfo med min "rätta adress".
Jag lägger sedan detta case på is då jag inte orkar driva det vidare samt att jag har haft så mycket statliga skulder(som nu nästan är preskade 1år kvar).
Nu till det roliga........Eller inte?
Jag fick häromdagen ett mejl om att jag hade en händelse på min självbevakning på Ratsit, glad i hågen går jag in och kollar och tror att mitt skuldsaldo gått ner ännu mer men......FAN det har ökat i stället med 40 papp......va i helvete tänker jag!
Ringer fogden och får tag på en tjurig hagga på kundtjänst som suckar och svarar att det är Inkasso som skickat in....
Men denna skuld är ju tvistig säger jag.
-Skiter väl vi i säger hon, du har en dom från 93.
Jag slänger på luren och inväntar papper från fogden, och idag kom det!
En uppmaning om att jag har en skuld att betala!!! Yeah right..... Eller Yeah fight!!

Skall ta kontakt med fogden i morgon, men nu till mina frågor och tankar om detta, som jag kanske kan få lite input från er kära Riddare:

1. Att de skickar en tvistig fodran till fogden, för det är den fortfarande eller? Trots att det gått 1.5 år då dn " legat på is" -de har skickat ett gäng krav.
2. Att första denuntiationsinfornationen var enligt den skickad till fel adress
2. Att skuldbeloppet hos fogden är högre 2009 än vad jag "blev skyldig" när de köpt fodran.
3. Och det som jag tycker är mest märkligt VARFÖR HAR DE SKICKAT DENUNTIATIONSINFO 20080814 NÄR SKULDEN INTE LÄMNADE FOGDEN OCH SVENSK KASSA SERVICE FÖRENS NÅN GÅNG PÅ VÅREN 2009!!!!!!!!!!!!
Hur skall jag lägga upp detta på bästa vis?
Räcker detta med att denuntiationen inte stämmer eller vad tror ni.
Vet ej om jag skall fråga efter PUL från inkassobolaget, kan tycka att jag har mitt ess i rockärmen.

Hoppas på snabb och bra input!
Med vänlig hälsning, dooks

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: