Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dessa f-b**** borgenärer!!!!  (läst 9357 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mrronny
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: November 30, 2012, 07:41:26 »

Jag har skrivit förut angående ändrade familjeförhållanden. Jag läste i en artikel i Svenska dagbladet ang en person som hade skuldsanering och träffade sin kärlek och de beslutade att flytta ihop. Borgenärerna blev varse om detta och ville förstås ha mera betalt. Gäldenären överklagade och fick rätt i både tings och hovrätt. Borgenärerna överklagade till HD (2008  el 09). HD beviljade prövningstillstånd och detta är fortfarande inte avgjort???!!!. Jag kan bara ana vad utslaget blir och den skuldsatte sitter i en "rävsax". Man får leva som fattig och kärleken ska begränsas under tiden. Undrar hur det känns att träffa en ny kärlek och veta att även hon/han drabbas ekonomiskt ifall de vill flytta ihop och ev bilda familj.
Jag är i samma situation. jag är idag särbo med en kvinna som bor 20 mil från mig. Vi vill båda bli sambo men dilemmat är att hon är höginkomsttagare. Jag talade med Skusan och de sa att min andel av kostnaderna ska räknas i förhållande till hennes inkomst. Tjänar hon 5 ggr mer än mig så ska jag endast stå för 20% av de gemensamma utgifterna. Sjukt!!!!!!!!!!!!!!!.
Jag vill inte belasta hennes ekonomi på detta sätt. Hon har både barn och barnbarn....

Alltså! Den skuldsatte sitter i en rävsax hos inkassobyråerna. Har kontaktat Uppdrag granskning och tycker detta är ett hett ämne som svenska folket borde få veta. Speciellt om skulderna har uppstått pga att jag blivit utsatt för ett grovt bedrägeri
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #1 skrivet: November 30, 2012, 10:30:19 »

Så sjukt att det ska vara så!
Går det inte att komma förbi på något sätt då? Att du "hyr" ett rum hos henne och hon bara blir din hyresvärd och inte partner, eller skickar de ut spioner för att kolla sånt med?
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #2 skrivet: December 01, 2012, 01:13:52 »

Så länge man inte har gemensamma barn bör det funka. Har man det blir det nog problem.
Loggat
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #3 skrivet: December 12, 2012, 00:43:06 »

Är det den här artikeln du menar?
http://www.svd.se/naringsliv/skuldsatt-som-blir-sambo-fall-for-hd_1048905.svd

I den står att hans betalningsförmåga ökade med 1 600 kronor, i och med att de flyttade ihop.
Detta belopp är inte tillräckligt för att riva upp en redan beviljad sanering. Det behövs numera att betalningsutrymmet ökar med ca 5000 kr för att det skall kunna bli aktuellt med en omprövning.

Smiley

Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #4 skrivet: December 12, 2012, 00:55:42 »

Den här artikeln från sydsvenskan tycker jag är intressant.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/skuldsanering-for-bjarredsbo-provas/

Den visar på problemet med att få sin ansökan om sanering beviljad om man vid ansökningstillfället är sambo/gift.

Smiley
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #5 skrivet: December 12, 2012, 17:02:38 »

Den här artikeln från sydsvenskan tycker jag är intressant.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/skuldsanering-for-bjarredsbo-provas/

Den visar på problemet med att få sin ansökan om sanering beviljad om man vid ansökningstillfället är sambo/gift.

Smiley

Kanske är det äktenskapsförordnaden som man stör sig på. Vi vet inte så mycket utifrån artikeln men om paret har varit gifta länge och kanske har barn tillsammans så har jag en viss förståelse. Är förhållande nytt eller man kan påvisa att dessa tillgångar fanns före man ingick gift/sambo så ska det inte påverka enligt mig. Sambons tillgångar har då ingen koppling till gäldenärens skulder
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #6 skrivet: December 12, 2012, 18:19:09 »

Är förhållande nytt eller man kan påvisa att dessa tillgångar fanns före man ingick gift/sambo så ska det inte påverka enligt mig. Sambons tillgångar har då ingen koppling till gäldenärens skulder

I den bästa av världar kan man ju hoppas på att de resonerar så. Smiley
Emellertid är det inte särskilt troligt. I förarbetea till lagen (1993/94:123, s. 97) står det svart på vitt vad som gäller, och det är endast nya HD-prejudikat som kan ändra på detta.

Klippt ur proppen:
"I detta sammanhang kan det finnas anledning att något beröra den situationen att gäldenären själv är kraftigt skuldsatt och själv saknar tillgångar samt har låg eller ingen inkomst, men att en annan hushållsmedlem är skuldfri och har stora tillgångar och kanske också goda inkomster.

Ett typfall kan vara att gäldenären själv är utblottad men exempelvis hans maka eller sambo är välbeställd. Frågan är om en allmän skälighetsbedömning skall hindra en sådan gäldenär från att erhålla skuldsanering. Enligt min mening är svaret givet. Skuldsanering bör inte komma i fråga i ett sådant fall.

Är det exempelvis så att två makar eller därmed jämställda medvetet har planerat en sådan skevhet, är det uppenbart att skuldsanering inte kan komma i fråga. Men även utan att en sådan medveten planering ligger bakom bör den allmänna skälighetsbedömningen medföra att skuldsanering inte beviljas."

Länk till proppen:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Skuldsaneringslag_GH03123/?text=true

Smiley

Loggat
mrronny
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« Svara #7 skrivet: December 18, 2012, 08:11:03 »

Nu är det inte på det sättet att jag har försökt mörka något vid ansökan för skuldsaneringen. Jag har träffat kvinnan efter skuldsaneringen beviljats. Jag har varit öppen och berättat om situationen. Vi har inga planer på giftermål etc. endast att bo i hennes bostad (hus). Hon har ett bra jobb med bra lön. Jag vill ju göra rätt för mig och betala halva hyran i huset men efter kontakt med jurist på Skusan har jag fått följande svar. Ifall någon borgenär begär omprövning av skuldsaneringen görs en ny bedömning ifall jag har fått det mycket bättre ekonomiskt. Ifall hon har en hög lön bedöms detta och hon får bidra med större andel i hushållet.
Vi ska straffas på alla sätt och det öppnar för en massa osanningar om boende etc..
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #8 skrivet: December 18, 2012, 15:26:15 »

mrronny, det är relativt enkelt att göra ett överslag på om ni kommer att befinna er i riskzonen för en omprövning eller inte.

Gör en beräkning av ditt kommande betalningsutrymme med sambon efter proportionering av hyra och (ev andra godkända kostnader som du har nu). Tag skillnaden mellan det betalningsutrymme du då får fram och det betalningsutrymme du har idag. Blir skillnaden mindre än eller lika med 5000 kr blir det ingen omprövning.

Det ska till en sambo med en j@la hög lön i förhållande till din, alternativt en ny hyra som är extremt låg för att du ska komma upp till en skillnad på 5000kr.

Smiley

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: