Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskribering! NJA 2007 s. 157 ??  (läst 6096 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« skrivet: November 28, 2012, 09:30:37 »

Jag har bestridet fordran hos ett Inkassobolag där jag anser att denna är preskriberad (20 år gammal fordran), de återkom och påstår att det inte är så genom att de har gjort utskick som är en preskriptionsavbrytande åtgärd!
De har också skrivet datum när utskicken är gjorda samt skickat med kopior.

Då går det att konstatera att enligt notering av deras datum så har under en preskriptionsintervall om 10 år har ett utskick gjorts och där finns endast ett aktnummer och kapitalbelopp inget som visar vem som är fordringsägare mm.

I NJA 2007 s. 157 som Inkasso bolagen gladeligen hänvisar till står det också:

”Den omständigheten att det är utrett eller ostridigt att ett enstaka brev avsänts till gäldenären har sålunda i detta sammanhang normalt inte godtagits som tillräcklig bevisning om att gäldenären också mottagit brevet, trots att avsändandet i sig är ett starkt belägg för att försändelsen också nått adressaten (se NJA 1996 s. 809; jfr också 1998 s. 750)”.

Om jag förstår rätt så om endast 1 brev har avsänts under preskriptionsintervallen så har inte preskriberingsavbrott skett?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: November 28, 2012, 13:22:22 »

Sedan NJA 2007 s. 157 så har det kommit ytterligare en dom från Högsta Domstolen i mål Ö 1570-11 som meddelades den 4 april 2012 i år.

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2012/2012-04-04%20O%201570-11%20Beslut.pdf

Där vi fick reda på att enligt Datainspektionens Håkan Meurling så spelar det INGEN roll om du aldrig ens bott på adressen i hela ditt liv eller ens varit folkbokförd där eftersom det räknas som preskriptionsavbrott ändå ... och trots att det är bevisat att INGA kravbrev ens skickats till rätt folkbokföringsadress så anser DI att inkassobolaget har gjort rätt och kan kräva gäldenärer på pengar.

Och för de som inte tror att detta är sant, så varför inte lyssna på bandinspelningen med tjänstemannen Håkan Meurling där han även hänvisar till den nya Högsta Domstolens beslut som meddelades 4 april 2012.

Bandinspelning med tjänstemannen Håkan Meurling på DI

http://youtu.be/WRHBnRPffco

De av er som är klarsynta inser att lag och rätt inte längre gäller oss skuldsatta ... och inte ens när PTS (Post och telestyrelsen) i år meddelade att 53 % av de man tillfrågat fått någon annans post i sin brevlåda samt att 6 752 anmälningar gjorts de första 7 månaderna detta år rörande att postförsändelser försvunnit så reagerar någon. Och ingen inser det stora mörkertal som finns - eftersom hur FAN skall man kunna anmäla att ett brev som man inte ens vet skall komma i brevlådan har försvunnit ...

Det är bara i Högsta Domstolens, Inkassobolagens samt Datainspektionens värld som ALLA brev som är från inkasso alltid kommer gäldenärer till handa oavsett de inte ens skickats ut, skickats till fel adress, till fel person o.s.v

Snacka om att Högsta Domstolen genom sina beslut suddat ut alla chanser till rättvisa för gäldenärer. Hur kunde man komma på iden att ta inkassobolagens historiklistor som 100% trovärdiga när dessa avslöjats som ren bluff gång på gång (se exempel på detta här),Konsten att flytta till Göteborg utan att veta om det!

http://intrumcleaner.nu/konsten-att-flytta-till-goteborg-utan-att-veta-om-det/
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
lesspåallt
Full Member

Antal inlägg: 152

« Svara #2 skrivet: November 28, 2012, 19:41:38 »

jag har fått avslag på dom sista sakerna som är preskiberade enligt mig oxå tack vare dom dommarna..
Ändå har jag intyg från brevbärarna på posten att postgången inte fungerat som det ska under 4 år på min gamla adress och att massvis med brev inte kom fram och jag anmält varje vecka att posten inte funkar..

vet inte vad jag ska göra nu för dom lyssnar ju inte på mig hehe.. iofs så drar dom det inte till fogden utan det bara ligger på långtidsinkasso men tycker det är tråkigt och vill ha bort dom ..
Loggat
topasblå
Newbie
*

Antal inlägg: 17

« Svara #3 skrivet: November 28, 2012, 20:43:30 »

Hur trött kan man bli! jag ar samma sak me IJ kul, suck Evil
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: