johnan69
Jr. Member

Antal inlägg: 74
|
 |
« skrivet: November 06, 2012, 11:33:49 » |
|
Hej på Er! Nu har jag försökt att läsa igenom, hitta information om presk för gamla hyresskulder.
Jag har 5 ärenden hos Wine Finans därav 3 av dom har gått till KFM
1 av dessa har jag kört den första vägen med att skicka in "invändning om preskription", och Wine Finans har skickat tillbaka 10 kopior på brev de har skickat till mig tidigare.
Jag har nu svarat tillbaka: "Eftersom preskriptionslagen säger att ni genom bevisning ska styrka att jag tagit emot påminnelser från er, för att det ska räknas som ett preskriptionsavbrott. Det räcker alltså inte att ni påstår att ni sänt iväg påminnelser per post och det räcker heller inte att de inte kommit i retur.
Därför skulle jag vilja veta följande:
1. När påminnelserna avsändes 2. Till vilken adress har de sänts 3. Vad som styrker att jag tagit emot dem"
Nu till frågan (ligger lite före om inte ovanstående räcker), Utslag 1996-07-24 Första påminnelsen: - 2001-10-10 - 2002-03-13 - 2004-11-22 - 2005-04-05 - 2006-06-20 - 2008-10-07 - 2009-09-15 - 2010-05-18 - 2010-09-30 - 2011-12-27
Kan jag hänvisa till 5325-09, Nacka Tingsrätt och Svea Hovrätt Ö 4726-07 enligt datumen? Läste någonstans att man kunde hänvisat till HD-domen där minst 5 brev under en 3-årsperiod anses som preskribering
Att tillägga så äger inte Wine Finans skulden, utan är bara ett ombud för Sökande.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
lesspåallt
|
 |
« Svara #1 skrivet: November 06, 2012, 16:51:14 » |
|
Nu får någon rätta mig om jag har fel men är det inte 2 årig presk på hyresskulder? I sådana fall har du svart på vitt att det är preskiberat då dom själva säger att dom inte skickat ut brev mellan 2002-03-13- 2004-11-22.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ollle
|
 |
« Svara #2 skrivet: November 06, 2012, 20:56:35 » |
|
2 års presk på hyresskulder om man fortfarande bor kvar, annars 3 år.
johnan69, vad menar du med "utslag 1996"? Var det då skulden uppstod?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
johnan69
Jr. Member

|
 |
« Svara #3 skrivet: November 06, 2012, 21:45:46 » |
|
Stämmer! 2 års presk på hyresskulder om man fortfarande bor kvar, annars 3 år.
johnan69, vad menar du med "utslag 1996"? Var det då skulden uppstod?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ollle
|
 |
« Svara #4 skrivet: November 06, 2012, 23:34:06 » |
|
Om de datum du listat ovan stämmer, och inkassobolaget inte har klippt ihop något annat, så kan du hänvisa till vilka domar som helst. Även NJA 2007 s 157 (angående svagare krav om preskriptionsavbrott), som numera är favoriten hos inkassobolagen, går bra. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
johnan69
Jr. Member

|
 |
« Svara #5 skrivet: November 07, 2012, 08:42:51 » |
|
Okej!  Finns det någon vänlig som kan hjälpa mig att formulera? Nu ska de sättas dit  Om de datum du listat ovan stämmer, och inkassobolaget inte har klippt ihop något annat, så kan du hänvisa till vilka domar som helst. Även NJA 2007 s 157 (angående svagare krav om preskriptionsavbrott), som numera är favoriten hos inkassobolagen, går bra. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
johnan69
Jr. Member

|
 |
« Svara #6 skrivet: November 07, 2012, 11:24:39 » |
|
Knåpade ihop ett brev till KFM och fick svaret: KFM kommer att beakta ditt inskickade material när beslut fattas i ärendet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #7 skrivet: November 12, 2012, 09:04:04 » |
|
Utslag 1996 och första påminnelsen 2001 ?
Känns ju ganska klockrent enl. min mening. Att KFM ens tar i ett sånt ärende.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
hmm
Newbie
Antal inlägg: 20
|
 |
« Svara #8 skrivet: November 14, 2012, 20:47:16 » |
|
Nu får någon rätta mig om jag har fel men är det inte 2 årig presk på hyresskulder? I sådana fall har du svart på vitt att det är preskiberat då dom själva säger att dom inte skickat ut brev mellan 2002-03-13- 2004-11-22.
Så här står det på Kronofogdens hemsida om hyresskulder: För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är det treårig eller tioårig preskriptionstid som gäller beroende på om det är en konsumentfordran eller inte.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #9 skrivet: November 14, 2012, 21:48:42 » |
|
Så här står det på Kronofogdens hemsida om hyresskulder: För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är det treårig eller tioårig preskriptionstid som gäller beroende på om det är en konsumentfordran eller inte.Tre år om man är en "vanlig" hyresgäst och tio år om man har hyrt som näringsidkare.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
wade
|
 |
« Svara #10 skrivet: November 15, 2012, 12:28:56 » |
|
Så här står det på Kronofogdens hemsida om hyresskulder:
För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är det treårig eller tioårig preskriptionstid som gäller beroende på om det är en konsumentfordran eller inte. [/quote]
Tre år om man är en "vanlig" hyresgäst och tio år om man har hyrt som näringsidkare. [/quote]
Om hyresvärden inte väcker talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Vad händer då?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #11 skrivet: November 15, 2012, 12:37:49 » |
|
För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är det treårig eller tioårig preskriptionstid som gäller beroende på om det är en konsumentfordran eller inte.
Tre år om man är en "vanlig" hyresgäst och tio år om man har hyrt som näringsidkare. [/quote] Om hyresvärden inte väcker talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Vad händer då? [/quote] Dert vanliga: Preskription
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
johnan69
Jr. Member

|
 |
« Svara #12 skrivet: November 15, 2012, 12:58:16 » |
|
Jag tror jag hittade ett litet kryphål?
Ärende: XXXXX
Avflyttning från bostaden 2001-08 (se sidan 2 från XXXXX) Betalningsföreläggande i mål XXXX har datum : 2003-09-24
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
wade
|
 |
« Svara #13 skrivet: November 15, 2012, 12:59:08 » |
|
För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är det treårig eller tioårig preskriptionstid som gäller beroende på om det är en konsumentfordran eller inte.
Tre år om man är en "vanlig" hyresgäst och tio år om man har hyrt som näringsidkare. Om hyresvärden inte väcker talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Vad händer då? Dert vanliga: Preskription Samma preskriptionstider?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hmm
Newbie
Antal inlägg: 20
|
 |
« Svara #14 skrivet: November 15, 2012, 22:18:00 » |
|
Vad händer med preskription om en stämningsansökan till TR kommer in 1994-10-27 och domen kommer den 1 jan 1995.Hyresskulden är från november 1992. Räknas preskribtionsavbrottet från stämningsansökan eller från när domen kom?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|