topasblå
Newbie
Antal inlägg: 17
|
 |
« skrivet: November 04, 2012, 23:03:59 » |
|
Hej! Har kommit hem från jobbet, loggar in på forumet för att läsa dagens inlägg, då slår tanken mig att det hade varit trevligt att få chatta av sig lite innan man skall upp och jobba igen. Jag vet inte om det är genomförbart, det var bara en tanke?! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #1 skrivet: November 05, 2012, 10:41:06 » |
|
Har det som ett mål att den funktionen skall integreras i forumet. Problemet just nu är bara att få tag på någon som är duktig att hjälpa till att uppgradera till den modernare varianten av plattform som forumet är uppbyggt av. Vi arbetar på det och har förhoppningsvis en lösning på det hela snart. 
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #2 skrivet: November 06, 2012, 22:33:39 » |
|
bara vi inte börja avhandla problem i realtid. Det finna med forum är att det blir arkiverat och det är det som gör att det är så intressant.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #3 skrivet: November 07, 2012, 23:13:35 » |
|
bara vi inte börja avhandla problem i realtid. Det finna med forum är att det blir arkiverat och det är det som gör att det är så intressant.
Precis, det har du absolut helt rätt i!  Risken finns ju att diskussionerna försvinner från forumet som ju till viss del är tänkt att det ska vara en jättelik kunskapsbank. Blir lite fundersam över detta.... Vill gärna höra fler åsikter kring det!!
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #4 skrivet: November 08, 2012, 00:02:35 » |
|
Precis, det har du absolut helt rätt i!  Risken finns ju att diskussionerna försvinner från forumet som ju till viss del är tänkt att det ska vara en jättelik kunskapsbank. Blir lite fundersam över detta.... Vill gärna höra fler åsikter kring det!! Forum som databank/faktabank/frågeforum för problemlösning etc. medan chatt för allmänt babbel. Dvs problem bör tas på forumet så att de som kan och har möjlighet att svara på frågor, komma med lösningar eller förslag så kan man lämna chattet för bara allmänt prat. Dyker det upp frågor så kan man hänvisa till att ställa dessa på forumet också. En fördel med chatt är ifall någon kommer med akuta frågor som inte kan vänta med förhoppning att det finns en kunnig person som kan svara direkt eller nästan direkt samtidigt som frågan kan därefter läggas ut på forumet för allmän beskådan.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
topasblå
Newbie
|
 |
« Svara #5 skrivet: November 10, 2012, 01:02:22 » |
|
Detta forum är elt underbart. när man vill läsa på och hämta information, jag har börjat att förstå ett och annan genom att läsa här. Chatten som jag tänkte var lite mer after work för fattiga riddare, alltså kunna prata lite strunt, typ få gnälla lite med likasinnade. Givetvis skall alla frågor ställas i forumet. Det var kanske en dum ide i från början  Ber om ursäkt för detta!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Asag
Newbie
Antal inlägg: 19
|
 |
« Svara #6 skrivet: November 10, 2012, 02:35:44 » |
|
mirc kan ju vara ett alternativ? Finns ju så man kan integrera en web irc client direkt på sidan plus man kan sätta lösenord osv på kanalen om man vill samt ha en bot och moderatorer där för att se till att det är trevligt för alla.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #7 skrivet: November 10, 2012, 11:14:36 » |
|
Detta forum är elt underbart. när man vill läsa på och hämta information, jag har börjat att förstå ett och annan genom att läsa här. Chatten som jag tänkte var lite mer after work för fattiga riddare, alltså kunna prata lite strunt, typ få gnälla lite med likasinnade. Givetvis skall alla frågor ställas i forumet. Det var kanske en dum ide i från början  Ber om ursäkt för detta! Nej, det var ingen dum ide. Tvärtom. Det är fler än du som tidigare har frågat om en chatt som komplement till forumet. Det fann tidigare en testchatt utanför forumet som en härifrån hade startat.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #8 skrivet: November 10, 2012, 13:23:28 » |
|
Detta forum är elt underbart. när man vill läsa på och hämta information, jag har börjat att förstå ett och annan genom att läsa här. Chatten som jag tänkte var lite mer after work för fattiga riddare, alltså kunna prata lite strunt, typ få gnälla lite med likasinnade. Givetvis skall alla frågor ställas i forumet. Det var kanske en dum ide i från början  Ber om ursäkt för detta! Nej, absolut ingen dum idé! I början då jag körde igång forumet la jag in en chatt på hemsidan, men den missbrukades totalt då den mest användes för att skriva en massa dumma och idiotiska kommentarer från bl.a. ett inkassobolag! (tack för att IP-nummer finns  ) Därför tog jag bort den chatten redan efter endast någon vecka. Detta var dock för flera år sedan så idén är verkligen intressant att testa igen!  Förhoppningen är dock att inte chatten används för problemlösningar som kan vara intressanta för andra också, då är det bättre att dessa frågor hålls på forumet!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
topasblå
Newbie
|
 |
« Svara #9 skrivet: November 11, 2012, 20:43:44 » |
|
Jag förstår problemet, kan man stänga av personer om man misstänker inkasso intrång? Finns dem i chatten finns dem i forumet eller? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #10 skrivet: November 12, 2012, 09:15:21 » |
|
Jag startade en testchatt en fredagkväll för ett tag sen, det kom väl in 5 personer, 2-4 va aktiva. Och det va en trevlig kväll faktiskt. Man skrev om allt mellan himmel och jord. Så med lite jobb skulle nog det bli poppis. Sen finns ju alltid risken med att nötter kommer in och ska sabba. Men då får man vara lite större än den personen och köra omvänd psykologi.  Funkar alltid.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #11 skrivet: November 12, 2012, 09:24:08 » |
|
Jag förstår problemet, kan man stänga av personer om man misstänker inkasso intrång? Finns dem i chatten finns dem i forumet eller?  Vissa inkassobolag/handläggare ser man ju genom IP-nummer, men loggar dom in tex hemifrån är det ju i princip omöjligt att veta vilka dom är. Men, vi får se hur vi ska göra med detta. Det första problemet är att migrera denna gamla forumplattform till den nyare plattformen. Den forumplattform vi nu använder är i det närmaste antik!  Om vi lyckas få det nya systemet av forumet så finns det inbyggda funktioner för bl.a. chatt direkt genom forumet. Andra önskemål har varit "gilla"-knapp osv som det också finns möjligheter till då. Men som sagt, vi arbetar på det, problemet är bara att jag själv känner att jag inte vågar migrera forumet själv, och därför söker jag efter någon som är bombsäker hur man gör samtidigt som den personen ska vara pålitlig då jag absolut inte vill äventyra databaser osv.... Hoppas på snar lösning! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Asag
Newbie
Antal inlägg: 19
|
 |
« Svara #12 skrivet: November 17, 2012, 08:03:42 » |
|
IRC kan ju annars vara en lösning. Då man kan ha bot samt admins som håller koll på kanalen. Plus man kan sätta lösenord med och på så sätt bara se till att folk vars ip adresser inte tillhör obehöriga hålls ute. Samt banna IP range osv.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|