Hej ny på forumet här och behöver hjälp.
För 20 år sen undanhöll min dåvarande flickvän posten för mig under fyra månader vilket resulterade i att en hyresskuld uppstod. 2 år senare fastställdes skulden i tingsrätten. Bostadsbolaget skötte inkassoverksamheten själv fram till 1998. Ringde upp bostadsbolaget för att säkerställa att de var de som var fordringsägare/borgenär då jag hört att efterbevakning och långtidsbevakning i praktiken innebär att skulden sålts. De uppgifterna jag fick i telefonsamtalet med bostadsbolaget var att de kunde inte se några uppgifter om mig i deras system då den så kallade skulden var för gammal utan att jag fick vända mig till Inkassobolaget. Personen jag pratar med säger att efter 1998 använde de Intrum Justitia för indrivning av gamla skulder. Det märklig nu om det som personen i telefon sa stämmer är hur kommer det sig att det är Gothia som lämnat in betalningsföreläggande till KFM. I föreläggande till KFM står bostadsägaren som borgenär. Jag fattar ingenting. Jag har invänt till KFM att skulden är preskriberad då jag inte mottagit de sex brev som påståtts sänts till mig under presktiden. Men i princip kan misstag skett under dessa åren redan hos bostadsbolaget då de själva hanterade inkassoåtgärder. Min fråga ÄR skulden är såld Är det troligt att bostadsbolaget redan fått sina pengar?
Hej Hmm, och välkommen till Fattiga Riddares forum

Det jag skulle göra direkt i ditt fall är att begära ut §26 PuL-utdrag från
ALLA inblandade parter (både nya och gamla och glöm inte Kronofogden!) för att reda ut vad som egentligen har hänt. Hur du går tillväga finner du här,
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6067.0Lycka till!