Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Högre pension än beräknat  (läst 4171 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mrronny
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: Oktober 09, 2012, 08:51:15 »

Jag har skuldsanering sedan drygt ett halvår. Jag blir ålderspensionär i januari och beräknade min pension i samband med ansökan till skuldsaneringen. Jag kontaktade pensionsmyndigheten samt mina tjänstepensionsinstitut. Nu när det närmar sig och efter ny kontakt visar det sig att jag kommer att få ett ökat betalningsutrymme med ca 1200/månad. Efter vad jag läst här på forumet och Nr 03/09/SKUSAN - Omprövning av skuldsaneringsbeslut Dnr 801 4916-09/121 2009-03-04 så kan man ha ett ökat betalningsutrymme som vida överstiger mina 1200/mån.
Har någon på detta forum haft en liknande situation där borgenär eller Skusan begärt omprövning av skuldsaneringen?
Loggat
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #1 skrivet: Oktober 09, 2012, 15:49:10 »

För att ett omprövningsbeslut ska ligga för handen måste två viktiga villkor uppfyllas.

a) Det ska vara en ädring av din ekonomiska situation som inte kunde förutses vid tillfället för ansökan.
Det villkoret är för din del inte uppfyllt eftersom du ju i ansökan angivit att du kommer att bli pensionär.

b) Det ska ske en väsentlig ökning av ditt betalningsutrymme för att omprövning skall ske. Här anges i KFM's eget internpm att utrymmet måste uppgå till minst 4-5000 eller mer.
Inte heller detta villkor är uppfyllt i ditt fall.

Med beaktande av ovansagda sitter du säkert och behöver inte vidta några åtgärder.
Om någon borgenär eventuell skulle komma med någon invändning kommer denna avslås.

Smiley
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Oktober 09, 2012, 21:51:03 »

Det låter hur lugnt som helst
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: