Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kronofogden  (läst 14095 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
johnan69
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« skrivet: Oktober 05, 2012, 12:05:19 »

Hej,
Jag skickade ett par ärenden till KF, Svaret lyder:

Angående din invändning om preskription i XXXX

Gången vid en invändning om preskription är den att Kronofogdemyndigheten skickar ut ett föreläggande till borgenären av vilket följer att de ska yttra sig över din invändning (som jag bifogar föreläggandet), ange med vilken preskriptionstid fordran löper och komma in med bevisning som styrker deras inställning. I ditt fall  ska borgenären svara senast 121019. Under tiden har jag lagt in en spärr mot utbetalning till borgenären av ev inkommande medel till Kronofogdemyndigheten. Efter 121019 kommer Kronofogdemyndigheten att ta ställning till om borgenärens skrivelse ska skickas till dig för yttrande eller om beslut kan fattas omedelbart.
Kronofogdemyndigheten kommer således endast att ta ställning till frågan om preskription inträtt eller inte, baserat på den bevisning borgenären (och ev du) inkommer med samt med hänsyn tagen till den lagstiftning och rättspraxis som finns på området.
Du är välkommen att höra av dig om du har några funderingar i ärendet.

Är jag på rätt spår?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Oktober 05, 2012, 12:26:36 »

Hej,

Gången vid en invändning om preskription är den att Kronofogdemyndigheten skickar ut ett föreläggande till borgenären av vilket följer att de ska yttra sig över din invändning (som jag bifogar föreläggandet), ange med vilken preskriptionstid fordran löper och komma in med bevisning som styrker deras inställning. I ditt fall  ska borgenären svara senast 121019. Under tiden har jag lagt in en spärr mot utbetalning till borgenären av ev inkommande medel till Kronofogdemyndigheten. Efter 121019 kommer Kronofogdemyndigheten att ta ställning till om borgenärens skrivelse ska skickas till dig för yttrande eller om beslut kan fattas omedelbart.
Kronofogdemyndigheten kommer således endast att ta ställning till frågan om preskription inträtt eller inte, baserat på den bevisning borgenären (och ev du) inkommer med samt med hänsyn tagen till den lagstiftning och rättspraxis som finns på området.

Är jag på rätt spår?

Jupp. Borgenären har till 19:e okt. på sig att yttra över din invändning. Vidare har de spärrat utbetalningen så att den som "vinner" får pengarna med en liten ödmjuk ränta. När de får en inlaga från borgenären, kommer fogden gå genom ärendet med båda sidornas syn på saken. Får de inte in från borgenären går fogden efter vad du skrivit.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #2 skrivet: Oktober 06, 2012, 20:11:04 »

De har alltså till den 19:e på sig att klippa o klistra....
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Oktober 12, 2012, 09:42:30 »

Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
johnan69
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Oktober 12, 2012, 10:13:20 »

Har inte hört ett ljud från någon ännu, nu är det exakt 1 vecka kvar... Hoppas på det bästa, det handlar om närmre 70.000 kr
Loggat
johnan69
Jr. Member
**

« Svara #5 skrivet: Oktober 23, 2012, 13:04:04 »

Citat

Jupp. Borgenären har till 19:e okt. på sig att yttra över din invändning. Vidare har de spärrat utbetalningen så att den som "vinner" får pengarna med en liten ödmjuk ränta. När de får en inlaga från borgenären, kommer fogden gå genom ärendet med båda sidornas syn på saken. Får de inte in från borgenären går fogden efter vad du skrivit.

Hello
Fick svar idag från KF där ett större belopp finns:
Sökanden har inte inkommit med yttrande, Kfm kommer att avgöra ärendet på de handlingar som finns i ärendet.

Då går dom inte på vad jag har sagt utan KFM avgör detta?

BTW, fick 3 ärenden av 5 avskrivna
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #6 skrivet: Oktober 23, 2012, 16:19:29 »

Citat

Hello
Fick svar idag från KF där ett större belopp finns:
Sökanden har inte inkommit med yttrande, Kfm kommer att avgöra ärendet på de handlingar som finns i ärendet.

Då går dom inte på vad jag har sagt utan KFM avgör detta?

BTW, fick 3 ärenden av 5 avskrivna

Fogden kommer att avgöra ärendet efter handlingar dvs ALLT som kommit in på ärendet, inklusive skriftlig bestridan. Eftersom sökanden har inte gett svar på din version så är det deras förlust.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
johnan69
Jr. Member
**

« Svara #7 skrivet: November 01, 2012, 19:36:01 »

Ja, man undrar hur det här ska sluta... om Borgenären hade till den 19/10 och inte inkommit med något...
Har inte hört något från KFM.
Loggat
hmm
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« Svara #8 skrivet: November 02, 2012, 00:01:32 »

Lycka till.... jag sitter i samma sits Wink
Loggat
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #9 skrivet: November 02, 2012, 12:25:46 »

Hej,

Är jag på rätt spår?

Är det på det viset att om jag skickar in en invändning om preskription till Kronofogdemyndigheten så måste de skicka ut ett föreläggande till borgenären?
Samt meddela mig att de gjort så??
Loggat
johnan69
Jr. Member
**

« Svara #10 skrivet: November 02, 2012, 12:37:43 »

Okej, då har jag fått svar.
"Angående din invändning har sökanden inkommit med svar.
Du föreläggs att yttra dig över bifogade skrifter och komma in med eventuell bevisning som styrker din inställning.
Yttrandet ska ha inkommit KFM senast 14 november 2012. Om du inte hörs av inom föreskriven tid kan ärendet ändå komma att avgöras."

Nu till det jävliga i det hela:

Den 23/11 fick jag av KFM:
- sökanden har inte inkommit med yttrande, Kfm kommer att avgöra ärendet på de handlingar som finns i ärendet.
Men... I pappren jag fått KFM med sökandes bevis om påminnelser är det en stämpel med datumet 2012-10-19.
Hur fan kan det vara möjligt???

Handläggare Karin Quekfelt....
Loggat
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #11 skrivet: November 02, 2012, 14:26:51 »

Bestrid, och hävda att borgenären inkommit med invändning för sent. Formalia är inte uppfyllda.

Smiley
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #12 skrivet: December 18, 2012, 17:55:13 »

Hur gick det med detta?? Fick du rätt??
Loggat
johnan69
Jr. Member
**

« Svara #13 skrivet: December 24, 2012, 09:42:52 »

Yes, ärendet preskriberat!  Evil
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #14 skrivet: December 26, 2012, 09:47:05 »

Yes, ärendet preskriberat!  Evil

Och detta är ett ärende som bara är ett gruskorn på toppen av ett stort förb.... berg. Önskar att mera fick hjälp mot felaktiga krav. Men!?! just det, det ska ju KFM göra. Men den delen har dom missat i sina arbetsuppgifter.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: