Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betraktas ansökan om skuldsanering som ett preskiptionsavbrott?  (läst 16937 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #15 skrivet: Oktober 05, 2012, 16:18:02 »

Men samtidigt måste väl ett anbud godkännas av motparten för att ett avtal har ingåtts?

Precis så tolkar jag det också. Dvs. ett avtal ingås först i slutet av behanlingen där borgenärerna och gäldenären skriver på och godkänner betalningsplanen.
Eller med andra ord: ett avtal har ingåtts först när skuldsaneringen har godkänts och därmed inletts.

Vad säger ni andra?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #16 skrivet: Oktober 05, 2012, 21:15:06 »

Men samtidigt måste väl ett anbud godkännas av motparten för att ett avtal har ingåtts?

Precis så tolkar jag det också. Dvs. ett avtal ingås först i slutet av behanlingen där borgenärerna och gäldenären skriver på och godkänner betalningsplanen.
Eller med andra ord: ett avtal har ingåtts först när skuldsaneringen har godkänts och därmed inletts.

Vad säger ni andra?

Agree. Skulle vara intressant att få testat. Nån som har ett sånt ärende liggandes?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #17 skrivet: Oktober 05, 2012, 23:40:44 »

Tack för domen.

Jag har tittat lite i domen och det verkar vara avtalsrätten som skall gälla i detta fall.

Då tänker jag så här:
Jag har svårt att tänka mig att man har ingått något avtal med borgenärerna i det ögonblick man lämnar in en ansökan om skuldsanering. Avtalet med borgenärerna ingås väl först när ansökan har blivit beviljad och man godkänner saneringsplanen.

Vad säger ni andra?

En egen tolkning: En ansökan om skuldsanering skulle kunna ses som ett anbud. Vad säger ni andra om den teorin?

Intressant frågeställning, Ett problem att se det ur anbud och accept är att det finns en tvingade grund. Speciellt för borgenärerna. Sedan ser jag ett annat problem. Vad är alternativet för Gäldenären(anbud)? Även är kan man se det som tvingade. Gäldenärerna som söker skuldsanering är i en sådan position, att dem i stor sätt godkänner allt bara man får sanering. Med andra ord så är gäldenären i beroendeställning.

Till huvudfrågan. Det jag har fått fram så är det preskriptionsavbrytande så fort man har godkänt skulden i skuldsaneringen.
Loggat
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #18 skrivet: Oktober 06, 2012, 02:06:17 »

Till huvudfrågan. Det jag har fått fram så är det preskriptionsavbrytande så fort man har godkänt skulden i skuldsaneringen.

Huvudfrågan fick en liten annan vinkling på sidan 1, med stöd av HD-domen
Numera diskuterar vi om en skuldsaneringsansökan ska anses som ett återuppväckande eller ej, av en redan preskriberad skuld.

Smiley
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #19 skrivet: Oktober 06, 2012, 13:16:54 »

Huvudfrågan fick en liten annan vinkling på sidan 1, med stöd av HD-domen
Numera diskuterar vi om en skuldsaneringsansökan ska anses som ett återuppväckande eller ej, av en redan preskriberad skuld.

Smiley

Jag såg dessa inlägg men trots allt inte helt lätt att få igen. Det kan gå men blir trots allt betydligt svårare att lyckas med när man har erkänt skuld. Samtidigt så kommer man lite till det jag talar om att skuldsaneringen blir lite tvingad erkännande bara för att man ska få frid..
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: