Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sambos ändrade löneförhållanden.  (läst 9659 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« skrivet: September 26, 2012, 02:32:22 »

Antag att man har blivit beviljad skuldsanering, då måste man ju uppge om ens egna löneförhållanden ändras (ökar) om man inte vill åka på en förlängd saneringstid.

Men hur är det om sambons lön ökar, från att ha gått från arbetslös till att ha fått ett arbete t.ex. är man tvungen att anmäla det också?

Huh?
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #1 skrivet: September 26, 2012, 18:43:52 »

Det är aldrig inkomsten som är intressant utan betalningsförmågan. Om en sambo/makas inkomst ökar påverkar det betalningsförmågan en del i och med att hon hen kan betala lite mer hemma av de gemensamma utgifterna, men det ska till väldigt kraftiga inkomstökningar för att det ska vara tillräckligt för en omprövning. Över huvud taget är det inte motiverat att ompröva ett skuldsaneringsbeslut för normala inkomstökningar.
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #2 skrivet: September 26, 2012, 19:10:44 »

Tack för svar Gadreel.

Jag antar att du syftar på 4-5000 kr "regeln", eller?

Men, om sambon går från 15 000 kr/mån när hon är arbetslös, till 27 000 kr/mån vid anställning. Är inte det att betrakta som en kraftig inkomstökning då, och skäl till omprövning?

Huh?
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #3 skrivet: September 26, 2012, 20:21:03 »

Gadreel,
Jag slänger in en fråga som det kanske är enklare att svara på.  Smiley

Den här 4-5000 kr regeln, är det betalningsförmågan man då åsyftar?

Huh?
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #4 skrivet: September 26, 2012, 22:49:23 »

Gadreel,
Jag slänger in en fråga som det kanske är enklare att svara på.  Smiley

Den här 4-5000 kr regeln, är det betalningsförmågan man då åsyftar?

Huh?

Din betalningsförmåga inte din sambos. Din sambo kommer att få ta större del av era gemensamma kostnader och 4-5000kr är netto efter skatt. Gå in hos kfm och beräkna så får du en bättre bild vad du landar. Ganska svårt att vet om du slår i taket om vi inte vet dina inkomst samt era kostnader men det gör du lätt hos kfm hemsida..
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #5 skrivet: September 27, 2012, 01:28:08 »

Din betalningsförmåga inte din sambos. Din sambo kommer att få ta större del av era gemensamma kostnader och 4-5000kr är netto efter skatt. Gå in hos kfm och beräkna så får du en bättre bild vad du landar. Ganska svårt att vet om du slår i taket om vi inte vet dina inkomst samt era kostnader men det gör du lätt hos kfm hemsida..

Jag är mycket väl förtrogen med hur man räknar ut förbehållsbeloppet samt gör en proportionering.
Kronofogden kallar själva den inkomst som, efter förbehåll och proportionering, är utmätningsbar, för "disponibel inkomst".

Om vi nu för att vara tydliga avänder oss av ovanstående begreppet som i det här sammanhanget är väldefinierat, så blir min enkla tvådelade fråga:

a) Är det den "disponibla inkomsten" man åsyftar när man säger:
"det ska till väldigt kraftiga inkomstökningar för att det ska vara tillräckligt för en omprövning"
b) Är det 4-5000 kr "regeln" man åsyftar i a.

Varför jag frågar är att det är väsentligt att veta detta, om man inte ska riskera att råka ut för en förlängd avbetalningsplan.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #6 skrivet: September 27, 2012, 03:10:13 »

Ja det är ökning av disponibel inkomst. men det här med 3 - 4000 är inte huggit i sten..
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #7 skrivet: September 27, 2012, 14:14:35 »

Ja det är ökning av disponibel inkomst. men det här med 3 - 4000 är inte huggit i sten..

Tack för svaret, då är åtminstone frågan om vad det är som åsyftas klar. Då återstår att reda ut den delen som inte är "huggen i sten".

Kronofogden skriver citat:
"Om du får det bättre kan de du är skyldig pengar vilja ha mer.......Om det är du själv som begär att skuldsaneringen ska ändras riskerar du inte att att betalningsplanen förlängs."

Kan någon förklara för mig hur i helskotta ska jag veta om jag ligger i riskzonen, och därmed riskera att få betalningsplanen ändrad, om det inte finns någon möjlighet att räkna ut var riskzonen ligger?

Någon praxis, några riktlinjer måste det ju finnas, för annars kan ju fogden lika gärna skrota citatet ovan.
Loggat
Kraft
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #8 skrivet: September 27, 2012, 14:35:49 »

Antag att man har blivit beviljad skuldsanering, då måste man ju uppge om ens egna löneförhållanden ändras (ökar) om man inte vill åka på en förlängd saneringstid.

Men hur är det om sambons lön ökar, från att ha gått från arbetslös till att ha fått ett arbete t.ex. är man tvungen att anmäla det också?

Huh?

Jag säger bara flytta inte ihop,sambon ska inte betala något,flytta din adress till korvatontori eller någon annanstans
Loggat

Orsaken till alla negativa känslor är en störning i kroppens energisystem.
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #9 skrivet: September 27, 2012, 22:46:07 »

Kan någon förklara för mig hur i helskotta ska jag veta om jag ligger i riskzonen, och därmed riskera att få betalningsplanen ändrad, om det inte finns någon möjlighet att räkna ut var riskzonen ligger?

Någon praxis, några riktlinjer måste det ju finnas, för annars kan ju fogden lika gärna skrota citatet ovan.

Det är nog inte så tokigt som det låter. Vore det fasta belopp skulle dina borgenärer kunna bevaka dig och daska till med omprövning direkt när du passerat gränsen, och få rätt i sak.
Nu är det en bedömningsfråga och jag ser det personligen som ett skydd att det är så luddigt formulerat.
Skuldsanering ska inte fallera p.g.a. borgenärers navelskådning.

Det finns en blankett för omprövning. Den kan du använda om du vill, annars kan du skriva ett brev där du förklarar vad som ändrats  - allt annat oförändrat. Signera och posta.

Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: