Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Om man råkar glömma en skuld?  (läst 5409 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: September 17, 2012, 16:15:40 »

Hejsan,

Vad händer ifall man råkar glömma någon skuld i ansökan om skuldsanering. Kommer den fordringsägaren att kunna kräva mig på skulden för att den i sådana fall är glömd i uträkningen.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: September 17, 2012, 16:43:24 »

Hejsan,

Vad händer ifall man råkar glömma någon skuld i ansökan om skuldsanering. Kommer den fordringsägaren att kunna kräva mig på skulden för att den i sådana fall är glömd i uträkningen.

Eftersom din ansökan kommer eventuellt synas i tidningen post- och inrikes tidningar (PoIT), så gäller det för borgenären att hålla reda på vad det står för kungörelser i den. Missar de det, så kan de inte komma efteråt och kräva betalning. Att man missar ibland en eller annan fordran vid sin ansökan om skuldsanering är lätt hänt, så därför gäller det för borgenären att vara vaksamma.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: September 17, 2012, 20:03:38 »

Exakt.
Och skulle någon ändå komma efter en avslutad skuldsanering så hänvisar man till skuldsaneringslagen. Enligt den är man skuldfri efter (lån med pant undantaget, CSN)
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #3 skrivet: September 18, 2012, 11:10:27 »

Tack för svaren,

Gäller samma sak ifall fordringsägare kommer under skuldsaneringstiden och påvisar en skuld?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #4 skrivet: September 18, 2012, 12:01:22 »

Tack för svaren,

Gäller samma sak ifall fordringsägare kommer under skuldsaneringstiden och påvisar en skuld?

Yes!  Är det påbörjat är det för sent, och dom får bita i det sura äpplet!
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: