Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kommer aldrig mer på fötter  (läst 11649 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« skrivet: September 14, 2012, 21:19:28 »

Måste skriva av mig. Nu har jag kämpat i åratal med utmätning och levt på noll och ingenting. Min skuldsanering går inte igenom med all sannolikhet eftersom Lindorff och CSN har invänt. Jag vet inte hur och vad jag skall göra längre. Lindorff är borgensskulder och CSN är vad det är. De skulle kunna fått in en hel del av  skulden om de inte sett till att jag blivit av med jobb och satt mig i skiten för en herrans massa år sedan. Under tiden har jag jag kämpat med att ena barnet skulle överleva sin cancer. Har bott med henne på sjukhus i många år med allt vad det innebär. Gått under själv och krälat mig tillbaka och gjort allt vad jag kan för att allt skall bli rätt. Aldrig levt utsvävande eller ens ägt ett kreditkort. Jag jobbar jämt och det ger mig ingenting. Mitt dilemma är att jag använt pengar till mig och mina barn för att överleva. Inga stora summor och allt är dokumenterat men i Lindorff anser att när ett barn fyllt 18 år har man inga plikter gentemot barnet längre oavsett och det sitter med slangar i kroppen eller inte. När min ena dotter var döende och vi inte hade så mycket pengar hamnade min andra dotter i livsfarligt sällskap. Hon har levt under skyddad identitet i flera år nu. Det går ju inte att förklara här och nu, allt som vi gått igenom men jag ger upp. Jag orkar inte jobba mer och jag hade sett fram mot skuldsanering att få ett avslut om 5 år men nu är det kört.

Hur fan är det möjligt att inkasso som drar in mer i vinst än bankerna kan sätta sig över allt som händer i människors liv och styra upp helt oinskränkt? Det är så sjukt så det finns ingen motsvarighet. De har erbjudit rabatt på skulden på 60-70% till den som jag är solidariskt betalningsansvarig för men värjer inte för att skicka mig in i ett evigt limbo trots omständigheterna. Jag hatar det här landet.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #1 skrivet: September 14, 2012, 22:17:12 »

Jag hade fyra invändningar och dem vara alla fall mer moralisk än Lindorff idioti invänding. Som du berättar så tror jag snarare att Skunsan blir äcklad av Lindorff girighet. Att inkasso är på det här sätt, är inget nytt utan dem skiter blanka fan i människor så länge dem tjäna en krona. Sedan gör invändningen i sig själv inte att du inte får skuldsanering utan får en ändrad betalningsplan. Sedan det här med 18 år är väl mer en myndighetsålder men så länge inte barnen inkomster så ska deras kostnader ändå räknas in så länge dem bor i hus samt tillhör familjen. tex om en sambo inte har lön så har man fortfarande rätt att få behålla för skäliga levnadsförhållande för hela familjen. Hur har Lindorff tänkt? Att alla ska få mat och kläder men inte ett barn som är 18 år?

Det andra är jag mer nyfiken, Csn. Vad har dem för invändning? Statliga verk är lite mer påläst. Det är den erfarenhet jag har men då hade jag med skatteverkat att göra. Kredit inkasso och skatteverket hade invändningar. Kredit-inkasso var enkelt men skatteverket var lite mer detaljstyrt. Men ingen av dessa punkter fick dem igen...

Kämpa på och det kommer att lösa sig, 
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #2 skrivet: September 15, 2012, 11:29:01 »

Leffa, du har rätt i det här med Lindorff för de har inte tagit notis om kontexten i sammanhanget utan tittade bara på att -oj, här fanns en summa som inte vi fick ta del av, då kör vi över henne.

CSN har invändningar mot att jag fick en något högre buffert pga att jag har merkostnad för sjukdom. Jag har haft sjukdagar varje månad som äter upp en del av lönen (karens). Dessa sjukdagar är inget som försvinner eftersom jag fått en kronisk sjukdom. Det är ju dilemmat när man sitter i skuldskiten i åratal och bördan bara växer - då växer också ohälsan med raketfart. Det är för svårt för idioterna att begripa. Hade de inte varit så klåfingriga från början hade jag kanske kunnat reda ut en del av det här. Som det ser ut nu vill de ha mig som evighetsgäldenär med utmätning så de kan mjölka sista droppen och slå in sista spiken känns det som.

Jag har haft många diskussioner med CSN men de har aldrig tagit någon notis om någonting. Nu invänder de mot förbehållsbeloppet och anser att jag skall betala mer men då får jag det väldigt kärvt när jag inte kan jobba. Ja, jag vet inte hur det här slutar.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #3 skrivet: September 15, 2012, 13:18:17 »

Samma sak där. Jag tror inte att Juristgruppen kommer att ändra detta. Det är mycket ovanligt att detta sker och det är den förväntade inkomsten som gäller.

Inga av dessa är invändning mot att du ska få skuldsanering som jag ser utan allt handlar om betalningsplanen. Jag tror du kan vara lugn. Verka ligga lite i sin natur för borgenärer att klaga på folk som får lite extra. Det finns en anledning till att handläggaren har beviljat denna summa och jag tror att även juristgruppen går på samma linje.

Svara bara tillbaks går att göra över telefon vilket jag gjorde. lägg upp det som det är. Det du har gjort här sedan kan jag inte se hur dem ska hävda motsatsen?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: September 15, 2012, 14:56:35 »

Deppa inte.
Har själv mötts av invändningar och det är på den där nivån det ligger.. ren bullshit. I mitt fall körde Skusan över borgenärernas invändningar.

Har man extra utgifter - t.ex karensdagar eller andra ökade kostnade p.g.a. kronisk sjukdom - så kan man få en högre buffert än 500 kr. 7-800 är rimligt. Så invändningen CSN har ska handläggaren inte ha några problem att parera.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #5 skrivet: September 16, 2012, 04:42:05 »

Tyvärr är det så med barnens ålder.Det räknas på samma sätt som F-kassan räknar i.Tex när min ena dotter fyllde år så var hon inte mitt barn längre enligt dom utan istället min SAMBO och eller inneboende o fast hon ej hade jobb el något så blev det avdrag på min pension o tillägg o det rejält,typ mer än  halva försvann.Tyvärr fick hon flytta hemifrån för att vi skulle överleva då jag är ensamstående mamma till 2 barn.Men regler var regler,myndighetsålder så räknas de ej in som barn i familjen längrre o man kan ej räkna in dom i sina uppgifter.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #6 skrivet: September 16, 2012, 09:34:49 »

Tyvärr är det så med barnens ålder.Det räknas på samma sätt som F-kassan räknar i.Tex när min ena dotter fyllde år så var hon inte mitt barn längre enligt dom utan istället min SAMBO och eller inneboende o fast hon ej hade jobb el något så blev det avdrag på min pension o tillägg o det rejält,typ mer än  halva försvann.Tyvärr fick hon flytta hemifrån för att vi skulle överleva då jag är ensamstående mamma till 2 barn.Men regler var regler,myndighetsålder så räknas de ej in som barn i familjen längrre o man kan ej räkna in dom i sina uppgifter.

Om dem räknas som din sambo så ska dem du har rätt att dra dem som en vuxen i hushållet. Eftersom det inte finns något barnbidrag kvar så borde man få dra mer. Du har fortsatt försörjningsstöd eller ska det vuxna barnet svälta?

Men kfm räknar ju konstigt så det förslår. Vi kan kolla på en annan sak som inte hänger med, milersättning. Ersättning för att åka med bil kapar dem skattverkets beräkning rakt av. Skatteverket beräkning ar inget med verklig kostnad utan mer som lättnad för dem som måste ta bilen. 
Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #7 skrivet: September 16, 2012, 11:57:40 »

Så länge de går i gymnasiet så räknas de in i familjen, när de sedan slutat så kan de få pengar från soc. Våran 20 åring tog studenten förra året och gick sedan på af och blev inskriven i ungdomsgarantin och fick sedan uppfyllt från soc, hon fick drygt 3000/månad, hon räknas då inte in i familjen som barn, så länge hon studerade och fick studiebidrag från scn räknades hon som barn, det gör våran andra dotter som är 18 men tar studenten i juni 2013. Hm rörigt att skriva.
Loggat
dumle
Hero Member

« Svara #8 skrivet: September 16, 2012, 11:59:36 »

CSN har invändningar mot att jag fick en något högre buffert pga att jag har merkostnad för sjukdom. Jag har haft sjukdagar varje månad som äter upp en del av lönen (karens). Dessa sjukdagar är inget som försvinner eftersom jag fått en kronisk sjukdom. Det är ju dilemmat när man sitter i skuldskiten i åratal och bördan bara växer - då växer också ohälsan med raketfart. Det är för svårt för idioterna att begripa. Hade de inte varit så klåfingriga från början hade jag kanske kunnat reda ut en del av det här. Som det ser ut nu vill de ha mig som evighetsgäldenär med utmätning så de kan mjölka sista droppen och slå in sista spiken känns det som.

Kan du inte få ett läkarintyg, vet inte vad det heter, men ett intyg som skickas till fk så slipper man karensdagarna när man har en kronisk sjukdom, vet flera som har det.
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #9 skrivet: September 23, 2012, 13:43:04 »

Har inte hört talas om att arbetsgivaren betalar karensdagarna för att man har en kronisk sjukdom. Vad jag tänkte på är att det jag skriver som svar mot invändan blir ju offentlig handling. Det talade skuldsaneringen om för mig (man behöver inte blottlägga allt). Jag är så in i döden trött efter alla turer nu och det slutar väl med en sjukskrivning för nu mår jag riktigt riktigt dåligt.

Jag har hört från flera att det inte är många som går igenom en skuldsanering som klarar heltidsarbete och klarar sig helskinnade ur det. Man klarar kanske skuldsaneringen men man kommer aldrig tillbaka. Tanken är väl inte att man som skuldsatt skall bli en del av samhället igen för gäldenärerna ser inte omständigheterna de ser bara hur de med alla medel, sanktionerade av lagen, skall kunna mjölka ur så mycket som möjligt. Sverige de enda i världen med så stränga straff för skuldsatta - alla skulle tjäna på att göra det lite drägligare men dumhet har ju blivit ett signum i det här landet.

Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #10 skrivet: September 23, 2012, 18:19:16 »

Har man många karensdagar kan en lösning vara att sätta inkomsten efter förra årets taxerade inkomst, om man hade lika många karensdagar då.
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #11 skrivet: September 23, 2012, 19:00:26 »

Gadreel, jag förlorar ju över 1000 kr första dagen (karens). Det är mycket när man skall leva på existensminmum. Därefter minus 20% på lönen varje dag.

Jag har skrivit mitt yttrande nu så får vi se vart det bär hän. Om borgenärerna inte godtar det, kommer en överklagan att hamna i domstol då?
Loggat
dumle
Hero Member

« Svara #12 skrivet: September 23, 2012, 19:07:49 »

Det går att slippa förlora pengar på karensdagen, vet flera stycken med kroniska sjukdomar som fått intyg och f.kassan har då beviljat att de slipper förlora pengar första dagen. Jag kommer bara inte ihåg vad det heter, det borde en läkare veta.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #13 skrivet: September 23, 2012, 20:27:49 »

ska ändå inte vara avgörande för att få skuldsanering. Har man sjukdom med bortfall så får man behålla mer. Inte mening att staten ska betala borgenärerna utan det är trots allt gäldenärens som har ansvaret. Enligt mig ligger det här utanför vad man kan kräva..
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: