Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuld som torde vara preskriberat  (läst 9123 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
teres
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Oktober 10, 2007, 10:40:56 »

Hejsan!

Har en skuld hos Ellos som de desperat försökt driva in genom att ringa och trakassera men nu häromdagen fick jag ett brev från Alektum som hotar med att söka upp mig hemma eller på jobbet. Nu är jag övertygad om att denna skuld är presk. för ett tag sedan men hjälper det om jag författar ett brev där jag hävdar detta eller behöver jag skicka det till någon myndighet???
Jag är totalt lost och blir osäker på hur ett presk.brev från mig kommer emottas. Vill desperat slippa besök.

Mvh teres

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Oktober 10, 2007, 15:16:58 »

Först och främst: Skriv inte på något om deras delgivare söker upp dig!!

Det du kan göra är att för det första kontakta delgivningsföretaget (som förmodligen är Alektums eget).
I brevet du fått står det säkert ett telefonnummer. Ring dit och förklara som det är, att en skuld dom söker dig för är preskriberad och att du kommer in med ett bestridande om detta skriftligt.
Förklara också att du önskar att dom avvaktar med vidare inkasso och delgivningsförsök tills dess att preskriptionsfrågan är avgjord.
Har du möjlighet att spela in samtalet rekommenderar jag starkt att du gör det!

Förhoppningsvis så låter dom dig vara tills man behandlat ditt bestridande, men tyvärr är det inte alltid som delgivarna bryr sig om vare sig regler eller etik....

Skicka dessutom OMGÅENDE in ett bestridande avseende skulden till inkassobolaget med motiveringen att du anser att skulden är preskriberad!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
teres
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #2 skrivet: Oktober 16, 2007, 23:27:59 »

Skall jag inte skicka en kopia på brevet till något annat ställe (typ KFM eller annan myndighet) för att kunna styrka att jag verkligen har skickat ett brev? Eller skall jag sända det med Rek. för att kunna bevisa att de fått brevet? I annat fall skulle ju ett Inkassoföretag bara låta brevet gå direkt i papperskorgen och låtsas som att de inte fått det.
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #3 skrivet: Oktober 17, 2007, 08:03:02 »

Skriv till Alektum och skriv att du inte vill att de ringer dig. De ska respektera det, gör de inte det så anmäl dem till Datainspektionen. Jag har själv råkat ut för dem och deras ljugande, dum som jag var så släppte jag anmälan hos DI, för jösses vad de ljög i skrivelsen de skickade dit. Jag tror Alektum är så "seriösa" att de inte kastar brev i papperskorgen utan de kommer bestrida din preskription och sen tar vi en match till med dem.

Det du ska skriva är att du hävdar preskription, de ska dessutom plocka fram alla papper, även originalfakturan. Det finns dessutom en dom i HD som säger att det inte längre räcker med att påstå att de skickat inkassokrav, numera ska de kunna bevisa det genom tredje part.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: