Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: skuldsanering  (läst 6367 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Salcin50
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: September 10, 2012, 10:51:16 »

Hej!, ny här på forumet, jag planerar att söka skuldsanering, men jag blir inte klok på var jag skall
hitta alla gammla skulder. Jag har skulder sen 20-25 år, jag har stoppat huvudet i sanden, men nu skall en vän hjälpa mig, skall jag ringa KF och fråga hur mycket jag har i skuld där? och sedan fortsätta med
alla inkasso bolagen eller hur gör jag hjälp! Huh?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: September 10, 2012, 11:57:54 »

Hej!, ny här på forumet, jag planerar att söka skuldsanering, men jag blir inte klok på var jag skall
hitta alla gammla skulder. Jag har skulder sen 20-25 år, jag har stoppat huvudet i sanden, men nu skall en vän hjälpa mig, skall jag ringa KF och fråga hur mycket jag har i skuld där? och sedan fortsätta med
alla inkasso bolagen eller hur gör jag hjälp! Huh?
Välkommen till forumet! och när man inte har kontroll över vad man har för skulder (allra helst när det rör gamla fordringar) så är det bästa alternativet att begära ut §26 PuL-utdrag från Kronofogden (KFM), banker, inkassobolag, lånebolag m.fl.

Hur du skall göra hittar du här,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6067.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #2 skrivet: September 10, 2012, 17:05:29 »

Jag tror det blir mycket bättre om du istället frågar dessa olika institutioner vilka skulder de har registrerade på dig.
Loggat
Salcin50
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: September 10, 2012, 17:15:43 »

Kan jag få reda på alla mina gamla skulder också, jag vill ju inte glöma någon när jag skall
försöka söka skuldsanering, alltså bara att ringa runt?

mvh
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: September 10, 2012, 21:56:00 »

Kan jag få reda på alla mina gamla skulder också, jag vill ju inte glöma någon när jag skall
försöka söka skuldsanering, alltså bara att ringa runt?
De brukar vilja ha skriftlig förfrågan, signerad.

Skulle du glömma någon är det inte hela världen eftersom de säkerligen bevakar dina skulder och hör av sig till KFM direkt när de annonserar om din skuldsanering. (i POIT)
Viktigast ur den synvinkeln är ev. skulder till privatpersoner.

Om du har så gamla skulder kan nog några tipsa dig om hur du ska gå till väga för att hävda preskription.
En vågskål det där eftersom du måste uppnå visst skuldbelopp för att få skuldsanering och motverkar det genom presk. Å andra sidan kanske det mesta kan preskas och då är skuldsaneringsspåret inte det bästa.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Salcin50
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: September 11, 2012, 21:05:50 »

Jag har inga skulder till privat personer, dock 2 gamla banklån på 200000, plus ränta i 25 år, hur räknas dessa? kan man få dessa presk, om det går är det bättre för mig att begära presk. när dem kommer i stället för att söka skuld sanering?

Jag har fått lite myror i skallen när jag har försökt att hitta infomationen här hur jag kan bära mig åt!

Någon som kan vägleda mig? Nartuligvis har jag samlat på fönsterkuvär under min tid, men försöker nu reda ut dessa, vad jag förstår skall jag gå på preskipitionen i från ikasso innan dem går till KFM har jag fattat rätt! förfrågningarna kommer ju alltid efter nyår.

mvh
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #6 skrivet: September 11, 2012, 21:42:39 »

Skriv en fråga under preskriptionsdelen av forumet, där vet man.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: