Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: återuppliva gammal skuld  (läst 10082 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
m4you2.com
Newbie
*

Antal inlägg: 25

Hemsida
« skrivet: Augusti 06, 2008, 16:50:02 »

Hei alla glada.

Lindorff vände sig till kfm med en konsumentskuld som var 14 år gammal.

Kfm gorde ett utslag 2 juni och ett beslut som ej går att ändra på den 23 juni.
Hux flux så löper en ny period på 36 månader...........

Hur kan ett inkassobolag andvända kfm till att återuppliva gamla skulder som detta.
Detta måste väl vara olagligt.
Enligt kfm går detta ej att överklaga?Huh?Huh?Huh?Huh??? Huh?

Nu behöver jag verkeligen proffshjälp Cry
Ni kan även kontakta mig på denna mail-address m4you2@gmail.
Arve
Loggat

Skynda inte som var dag vore den sista
http://www.m4you2.com
http://www.safelist4you2.com
That is all i have to say about that
kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #1 skrivet: Augusti 06, 2008, 17:13:06 »

Det är så inkassobolagen gör, chansar på att köpa gamla skuldstockar med skulder som är döda,förmultnade för att sedan använda KFM till att väcka dem till liv igen! KFM ifrågarsätter inte några skulder självmant så om gäldernären missar att göra en invändning i tid så är plötsligt skulden full av liv igen! Om ordningen vore annorlunda skulle inte inkassobolagen vara intesserade av att köpa dessa döda skulder, så med andra ord så stöder en statlig myndighet inkassobolagens grova förtjänster på att göra många människors redan svåra situation än värre! Allt det kostar inkassobolagen är 300:- , gäldenären betar 600:- där de 300:- ingår resten av KFM´s kostnader betalar vi alla för via skattsedeln!!!
Jag vet inte om det går att hävda att den var preskriberade när den lämnades in till KFM, förhoppningsvis vet någon annan det här så hoppas du kan få hjälp!
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #2 skrivet: Augusti 06, 2008, 20:30:38 »

Kontakta fogden och säg att skulden är sedan länge preskriberad och att det är emot din vilja att den återuppväcks.
Visst fan går det att bestrida ett beslut som är felaktigt eller grundat på felaktiga underlag.

Du får ju vara beredd på att inkassobolaget hävdar att krav har sänts ut med jämna mellanrum.

Läs vad kent12345 skrev i sitt inlägg på tråden om Gothia. Ett bra brev han ställde upp.

Loggat
m4you2.com
Newbie
*

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Augusti 07, 2008, 18:13:09 »

Tack tack
Det var jo ett kanoninnlägg av Kent12345

Evil
Loggat

m4you2.com
Newbie
*

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Augusti 07, 2008, 18:41:08 »

Hei

Jag pratade med kfm idag och denna  jurist sa jag måste kräva eller begära
nånting som heter EXTRAORDINÄRA RÄTTSMEDEL.
Va tusan är det  Huh? Huh? Huh?
Loggat

Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #5 skrivet: Augusti 07, 2008, 18:57:31 »

Vad en jurist på KFM säger skulle jag ta med tre ton salt. De som jobbar där är bottenskrapet som ingen annan vill anställa.

Det du ska göra är att skicka in och skriva att du anser ärendena vara preskriberade men att du nyligen fått kunskap/vetskap om detta, då är det upp till inkassobolaget att bevisa att du mottagit deras brev.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #6 skrivet: Augusti 07, 2008, 19:27:04 »

Hei

Jag pratade med kfm idag och denna  jurist sa jag måste kräva eller begära
nånting som heter EXTRAORDINÄRA RÄTTSMEDEL.
Va tusan är det  Huh? Huh? Huh?
Extraordinära rättsmedel är bla "resning" av en dom som vunnit laga kraft.
Om nya, tidigare okända uppgifter, kommit fram som ställer målet i en annan situation så kan resning användas.
(Tex att någon blir oskyldigt dömd, men senare kommer det fram uppgifter som bevisar att den dömde faktiskt var oskyldig)

Klagan över domvilla är också en form av extraordinärt rättsmedel.
Klagan över domvilla kan användas i fall där det förekommit grovt rättegångsfel. Bifalles klagan över domvilla undanröjs domen och målet återförvisas tillbaka för att tas upp till ny prövning.

Återställande av försutten tid är också en variant.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #7 skrivet: Augusti 07, 2008, 20:01:22 »

Det här är ju intressant!

Många har fått en dom på att de har en skuld, men det måste ju gå att i efterhand bestrida skulden om den är felaktig. Vid utmätning tex.
Jag tror det är väldigt svårt för en amatörjurist  Cheesy som jag och många med mig att få resning i ett ärende.

Frågan är: hur gör man i ett ärende som inte är korrekt och det finns en dom?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #8 skrivet: Augusti 07, 2008, 23:11:06 »

Har fått resning i tre mål, trots att jag är "amatörjurist", så visst går det!
Men det är svårt. Du måste ha nya uppgifter som inte varit möjliga att presentera tidigare för att få detta.

I ett av "mina" fall så handlade det om Föreningsbankens finansbolag som krävde betalt av en privatperson för en skuld som rätteligen tillhörde en förening.
Denna privatperson var ordförande i föreningen och trodde då han fick betalningsföreläggandet delgivit till sig att det var han som var krävbar för skulden.
Finansbolaget hade nämligen utställt betalningsföreläggandet direkt till honom, och det var väl okunskapen som gjorde att han inte reagerade nämnvärt på detta. "Man litar ju på att det går rätt till" är ett vanligt tankesätt bland lekmän. Undecided

Hur som helst så kom jag i diskussion med den här killen om bland annat den där skulden då jag höll på att reda ut några andra ärenden.
Det kom då fram att han hade blivit dömd av tingsrätt att anses som betalningsansvarig för föreningens skuld till finansbolaget.
Jag begärde in en fullmakt av honom att få företräda honom i domstol (tingsrätt och hovrätt) samt i kontakter med fordringsägaren och började därefter att begära in ALLA tillgängliga handlingar i ärendet.
Det framkom då att ursprungsfakturan var utställd på föreningen, men att den här killen var antecknad som godsmottagare.
Då det till slut blev aktuellt för en stämningsansökan så gjorde finansbolaget den korkade tabben att man glömde ange föreningen som gäldenär, och angav istället godsmottagaren (dvs ordföranden) som gäldenär.
Anledningen till att man gjorde denna tabbe var tydligen att man skulle ange ordföranden som delgivningsbar person i föreningen, men missade lite uppgifter....

Jag skickade in en resningsansökan och förklarade de nya omständigheterna och att det var fel person som dömts att utge det krävda beloppet.
Under utredningen av detta så kontaktade domstolen finansbolaget som blev ordentligt scary, då dom började skylla ifrån sig på den ena efter den andra.
Dom insåg här att dom nu riskerade att åka på att betala skadestånd till den felaktigt dömda personen, men efter lite förhandlingar så var vårt förslag att vi inte ställer något skadeståndskrav då det enda han ville var att bli av med "sin" felaktiga skuld.

Domstolen undanröjde den tidigare domen, och man avskrev ärendet i sin helhet. Cool Grin

Men som sagt, det är inte lätt!
Man måste ha väldigt starka skäl till att få använda extraordinära medel, och en rimlig förklaring till varför man inte presenterat dessa uppgifter tidigare.

De andra två ärendena har varit ganska snarlika detta där det även i dessa angetts fel gäldenär.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
m4you2.com
Newbie
*

Hemsida
« Svara #9 skrivet: Augusti 08, 2008, 15:48:20 »

Ser nu att datumet för skulden är 1 1/2 år innan jag flyttade till Sverige(Jag är normann)
Ser man på grabbarna på lindorff har slarvat med pennan.
detta borde jag kunne använda mig av Evil
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: