Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Buffert?  (läst 8442 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« skrivet: Augusti 25, 2012, 17:02:26 »

Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans här inne att man får behålla en buffert utöver existensminimumet. i såfall hur mycket ligger denna buffert på?
Nån som vet?
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Augusti 25, 2012, 20:21:16 »

Den ligger på 500 kr.
Har du barn och kommer vabba, eller om du är kroniskt sjuk och kommer räkna med några extra karensdagar under året p.g.a. detta kan du be din handläggare ta det i bäräkningen. Rimligt då är 7-800 kr/mån i buffert.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Mimosa
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Augusti 26, 2012, 08:58:55 »

Den ligger på 500 kr.
Har du barn och kommer vabba, eller om du är kroniskt sjuk och kommer räkna med några extra karensdagar under året p.g.a. detta kan du be din handläggare ta det i bäräkningen. Rimligt då är 7-800 kr/mån i buffert.

Så den ligger på 500 kronor. Är det alltid inräknat så för alla som söker och får skuldsanering?
Loggat

nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #3 skrivet: Augusti 26, 2012, 10:17:15 »

Den kan även ligga på längre,Om du har sjukdomar räknas en summa av till medecinkostnader enlig högkostnadsskyddet.Bufferten sen kan även ligga på 300,det är individuellt.De gör en prövning till din situation,familj,barn ,hälsa osv o avräknar därefter.Dock brukar det inte överstiga 500 kr.Jag får 500 i buffert plus kostnaden för sjukvård.
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Augusti 26, 2012, 12:07:19 »

Så det räknas alltid in en buffert då för alla.

Isåfall låter det riktigt bra. Man saknar ju det lilla, även om det skulle bara vara 300 kronor.
Loggat

kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Augusti 26, 2012, 19:59:50 »

Buffert gäller för alla. Från och med i år är minsta beloppet höjt från 300 kr till 500 kr.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #6 skrivet: Augusti 26, 2012, 22:32:56 »

När jag prata med min handläggare sa hon att det kan variera.Men det är jättebra om det är fast summa som gäller nu.I beslutet jag fick i mars var 500 buffert räknat.Meningen är man ska kunna spara dom till oförutsedda utgifter,som tex tandvård.Mycket välkommet eftersom innan saneringen kunde man inte spara något alls,så jag tycker det är bra för att få en på rätt spår att  lära spara framöver.Jag har själv 700 i månaden som extra eftersom 200 är medecinutgifter eftersom jag har höga sådana.
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Augusti 27, 2012, 09:17:43 »

Ja det låter kanon  Grin har alltid problem varje månad. alltid något extra som ska ut. Får jag skuldsanering så kommer jag hamna under så då blir det inget att avbetala av.
konstigt att inte kfm har en sådan inräkning  Huh?
Loggat

z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #8 skrivet: Augusti 28, 2012, 07:38:38 »

Ja det låter kanon  Grin har alltid problem varje månad. alltid något extra som ska ut. Får jag skuldsanering så kommer jag hamna under så då blir det inget att avbetala av.
konstigt att inte kfm har en sådan inräkning  Huh?

Antar att kfm inte har det, för om det kommer något, t ex tandvård, så kan dom göra tillfällig avbrott i utmätning, men det är svårare att ändra i skuldsaneringsbeslut hela tiden.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #9 skrivet: Augusti 28, 2012, 20:40:13 »

Z har helt rätt där.

Bufferten är flexibel, men minst 500 kr numera.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: