Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gamla preskade skulder hos Gothia  (läst 6017 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Molly
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Augusti 05, 2008, 18:12:40 »

Vet någon hur man kan gå tillväga? Har gamla skulder från 1993-2003 som är obetald kosmetika, böcker mm. Inga skuldbrev etc. Gothia lämnade in dem till kfm 2006 eller 07 men mig veterligen fick dem inget betalt för dem. Utan dem har nu dragit dem tillbaka. Fick ett brev hem där det stod att dem tänkte kolla upp mig 4 gånger per år? Nu undrar jag om dem kan kräva mig på så gamla skulder? Jag försöker nu själv göra mig skuldfri från allt gammalt. Men går det att bestrida dem nu med att dem är preskriberade? Hur ska man i så fall skriva?
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #1 skrivet: Augusti 05, 2008, 19:52:04 »

Det beror på vad som hänt före 2006.
Utmätning är i sig inte preskribitionsavbrytande.
Loggat
kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #2 skrivet: Augusti 06, 2008, 00:31:45 »

Gothia har tydligen köpt ett gäng gamla skuldstockar som sedan länge är preskriberade, min bror fick ett krav från dem för två veckor sedan! Jag hjälpte honom med att skriva till dem och bl a annat begära faktura kopior och kopia på denuntiationsbrev.
Idag fick han brev från dem att skulden är avskriven! De har inte torrt på fötterna så det är bara att skriva till dem och hävda att skulden är preskriberad!

Skev så här:

Jag fick ett krav från er 2008-07-11 med aktnummer xxxxx, xxxxxx,och xxxxx som skulle gälla några levererade postorderartiklar med faktura-datum 1990-09-01. På fakturaspecifikationen anges bara aktnummer xxxxx! Detta är något förvirrande för vilket/vilka krav fakturaspecifikationen gäller! Tveksamt om detta är att följa god inkassosed! Kontakt med Datainspektionen kommer att tas! Då jag i ert krav ej kan utläsa vilka postorderartiklar det rör sig om, inte vilket företag jag skulle köpt dessa från och då jag inte heller fått några påminnelser så begär jag följande:

•   Kopia på orginalfakturan
•   Kopia på eventuellt utslag från KFM
•   Kopia på denuntiationsbrev
•   Vad som styrker att jag i så fall tagit emot ett sådant
•   Datum när eventuella påminnelse sänts till mig
•   Vad de innehöll för uppgifter (kopior)
•   Till vilken adress de sändes
•   Vad som styrker att jag tagit emot dem

Datainspektionens praxis:

Gäldenären skall på ett säkert sätt kunna identifiera fordran med ledning av samtliga uppgifter som lämnats i inkassokravet. Detta ska därför innehålla tydliga uppgifter om det förhållandet som fordran eller fordringarna grundar sig på. Det krävs att gäldenären i själva inkassokravet eller i handlingar som bifogas får sådana uppgifter om grunden för fordran att han kan identifiera fordran som avses.

Tycker inte att ert krav följer denna praxis!

Domen Ö 643-06:

I den här domen som ni inkassobolag brukar luta er på har tolkningen blivit att av fem eller flera påminnelser fick det anses att något av dessa nått adressaten. Domen grundar sig i stora delar på att det från borgenärens sida visades kopior av brev som var hämtade från en automatiskt genererad datafil från tredjepart, i det här fallet Posten. Så det är nu upp till er att bevisa att påminnelser har sänts!

Då detta enligt er är en skuld/skulder från 1990 och jag ej kan hitta några påminnelser ej heller kan påminna mig att jag någonsin skulle ha fått några begär jag preskription av samtliga ärenden!

God inkassosed innebär att inkassoombudet utan dröjsmål ska besvara gäldenärens frågor om fordringsanspråket!
Loggat
Molly
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Augusti 06, 2008, 12:27:54 »

Det ligger tydligen en skuld från Gothia.hos kfm. I brevet jag fick från Gothia  i juli skrev dem att dem inte tyckte det var någon ide att skicka in fler ärende till kfm då dem nu hade krav på 2 nya som var gamla även dem från 1995, 2003. Fick även med ett register på skulder som låg hos dem. Nu finns inte det aktnr med på registert som ligger hos kfm så jag vet inte om dem samlat alla skulder på ett ärende där? Men samtliga 13 som är i registert är gamla 1993-2003 mer än 3 år Skulderna är på totalt 16894 kr Skulden hos kfm är på 9268 vet inte vad det är för skulder? Men dem borde ju stå med i registret då dem samtidigt erbjöd mig en avbetalning. Sen skulle dem kolla upp 4 gånger året. Är det för att jag inte ska kunna hävda att skulderna är preskriberade?
Loggat
Molly
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Augusti 06, 2008, 12:39:31 »

Det ligger tydligen en skuld från Gothia.hos kfm. I brevet jag fick från Gothia  i juli skrev dem att dem inte tyckte det var någon ide att skicka in fler ärende till kfm då dem nu hade krav på 2 nya som var gamla även dem från 1995, 2003. Fick även med ett register på skulder som låg hos dem. Nu finns inte det aktnr med på registert som ligger hos kfm så jag vet inte om dem samlat alla skulder på ett ärende där? Men samtliga 13 som är i registert är gamla 1993-2003 mer än 3 år Skulderna är på totalt 16894 kr Skulden hos kfm är på 9268 vet inte vad det är för skulder? Men dem borde ju stå med i registret då dem samtidigt erbjöd mig en avbetalning. Sen skulle dem kolla upp 4 gånger året. Är det för att jag inte ska kunna hävda att skulderna är preskriberade?
I registret står vilka företag det gäller samt fakturanr...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: