Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny inkomst  (läst 6844 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Misafe
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« skrivet: Augusti 20, 2012, 20:06:43 »

Jag har ju anmält höjd inkomst till Skusan, och fick idag ett beslut om att det inte kommer påverka min betalningsplan fast mitt betalningsutrymme hade ökat med 2-3000:-..
Så långt är jag med..
Men om jag nu jobbar lite extra, räknas det på nytt att jag får tjäna 4-5000:- netto utifrån den nya inkomsten jag uppgett, eller utgår dom fortfarande från min dåvarande uppkomst som jag angav när jag sökte om skuldsanering?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Augusti 20, 2012, 20:59:07 »

Det är inkomsten från första ansökan
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Misafe
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Augusti 20, 2012, 21:06:20 »

Det var tur att jag frågade, för jag hade annars trott att det var från den nya inkomsten, och därmed trott att jag hade kunnat jobba extra Smiley.. Men nu vet jag, så det blir inte speciellt mycket extra för min del..
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #3 skrivet: Augusti 20, 2012, 22:17:07 »

Varför räknas det på den inkomsten som man angav vid skuldsaneringsanssökan?

Är det därför det är så viktigt att anmäla allt man tjänar extra??
Loggat
Misafe
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Augusti 21, 2012, 06:47:37 »

Det blir ju en hel del att hålla reda på under en 5-årsperiod, för jag kan ge mig tusan på att borgenärerna reagerar för varje enstaka krona man tjänat över vad som angavs i ansökan, dom vill ju ha in så mycket pengar som möjligt.. Samtidigt är det väldigt oklart i dom papper jag läst om att det är från den första inkomsten som det alltid räknas ifrån, hade jag inte frågat nu så hade jag verkligen trott i min enfald (blåögd och naiv) att det var från den summa jag hade uppgett nu som ny inkomst, och vips hade säkert en del borgenärer reagerat vid min nästa deklaration Smiley.. 
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Augusti 21, 2012, 12:26:51 »

Varför räknas det på den inkomsten som man angav vid skuldsaneringsanssökan?

Är det därför det är så viktigt att anmäla allt man tjänar extra??
För att det är den inkomsten som ligger till grund för hela betalplanen.

Under den här tiden kommer allt att stiga i pris. Mjölk, busskort, bensin, kläder. Och lön. Utslaget på konsumentprisindex blir en löneökning på 4000 kr under fem års tid ändå betydligt bättre än om man slaviskt skulle följa KPI. Man skulle då tjäna 50-60' för att ligga mellan 4-5 tkr i ökning enligt KPI.

Bästa läget har man då om man sökt och fått beslutat med sin "gamla" lön, sedan får en löneökning på 3-4 tkr under första året och följande år har en betydligt sämre löneutveckling, säg 1%.
Då får man rejälv hävstång från dag ett utan att spilla över kanten för vad som är godtagbart!

Nu har ju KFM uttryckt sig så pass luddigt. Vad är "väsentlig" när det gäller inkomst? Blir ju en bedömningsfråga.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #6 skrivet: Augusti 21, 2012, 18:15:02 »

Många glömmer bort att vi har haft så kallade "jobbavdrag". För det är netto som gäller och inte brutto 4000 - 5000kr.  Avser övertid och andra tillfälliga inkomster så ska inte dem räknas om dem inte blir bestående. Alltså att man jobbar över heltiden om jag har fattat rätt.

Låt säga som jag får. Vi har ett bonus system som kan göra att det tippar över. Låt säga att man använder detta för att begära omprövning och nästa halvår när nästa bonus kommer så blir det ingenting. I ett sådant läge för man begära omprövning stup i ett.

Angående övertid så tror jag om du inte lägger det i system kan ta ett skift då och då utan att riskera din betalningsplan. Vi får hoppas att vår vän Gadreel kan reda ut det här.

Jag håller också med att det verkar vara lite godtyckligt det här med utrymmet på 4000 -5000kr.

Sedan det det där med KPI är lite roligt. Har man som jag dyra elräkningar så kan det skilja kanske 15 000kr minst mellan visa år. Allt pga av väder och myglande elbolag. En annan sak som retar mig är milersättningen som inte hänger med 18,50kr milen. Denna summa är bara vad skatteverkat anser ska vara skattefri inte dem verkliga kostnaderna man har med bilåkande till jobbet. Även en gammal bil kostar. 18,50kr räcker inte ens till rörliga kostnaderna så som bensin, skatt, försäkring, däck, besiktning, underhåll och service.

Endå ska man jämka i skuldsaneringen. Det man får tillbaks det ska borgenärerna ha. inget fel i det om man får behålla en skälig del för kostnaderna att åka bil. Det är inte alla som har buss och tåg in på knuten som går varje halvtimme.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: