Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Väad händer med ansökan? Steg för steg.  (läst 26005 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #15 skrivet: September 16, 2012, 08:59:54 »

Men om det tex blir ett nollbeslut då avskrivs alla skulder genast, då vet borgenärerna att de inte kommer att få någonting, då kanske flera kommer med en invändning och några går sedan vidare till TR.

Vid nollbeslut finns det inget betalningsutrymme att betala med, men någon borgenär (tex min)
kommer att driva detta så långt det går det är jag övertygad om...
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #16 skrivet: November 02, 2012, 12:41:31 »

Återupplivar tråden.

Hur lång tid tar det att man får denna bekräftelse att dom har mottagit ansökan?
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Mimosa
Hero Member

« Svara #17 skrivet: November 07, 2012, 16:50:12 »

Återupplivar tråden.

Hur lång tid tar det att man får denna bekräftelse att dom har mottagit ansökan?

Svarar på mig själv.

Det tog en och en halv vecka. Turen blev först till Östersund där den vände och hamnade nere i Kalmar. För att sen få veta att det är högtryck på ansökningarna att få skuldsanering. Så det kan dröja ytterligare 3 månader innan jag skulle få en handläggare.

Så det verkar vara riktig högtryck uppe i Östersund eftersom dom skickade det vidare ned till Kalmar där det fortfarande är tre månaders väntetid. Nåja! Nu står jag i kö och det känns så jävla bra  Cool
Loggat

Danne
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« Svara #18 skrivet: December 07, 2012, 18:09:52 »

I väntan på beslut, vad häder då? Ställs betalningar in som man redan har igång t.sx med hjälp av KFM?
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #19 skrivet: December 07, 2012, 18:12:08 »

Om du får inledande beslut så stoppas löneutmätningen.
Loggat

Danne
Newbie
*

« Svara #20 skrivet: December 07, 2012, 18:23:52 »

Så, teoretiskt sett, kan man själv ställa in betalningarna och bara ta hyran och det viktigaste tills beskedet är klart, inkl klagotider från herrar borgenärerna?
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #21 skrivet: December 07, 2012, 18:45:27 »

Så här står det i brevet jag fick ifrån Skusan:

Tänk på:

Att fortsätta betala dina löpande levnadskostnader, (tex hyror, tv-avgifter, telefonräkningar samt underhållsbidrag) så att du undviker nya skulder. Nya skulder kan försvåra dig att få skuldsanering.
Loggat

Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #22 skrivet: December 07, 2012, 19:12:00 »

Så, teoretiskt sett, kan man själv ställa in betalningarna och bara ta hyran och det viktigaste tills beskedet är klart, inkl klagotider från herrar borgenärerna?

Nej, du kan inte ens teoretiskt sluta att betala borgenärerna.
Vad du däremot teoretiskt kan göra är att deponera betalningarna på ett konto hos länstyrelsen till dess att beskedet är klart (lag 1927:56).

Smiley
Loggat
Danne
Newbie
*

« Svara #23 skrivet: December 07, 2012, 20:44:40 »

Jag tänkte på dom skulder som redan ligger på KFM
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #24 skrivet: December 08, 2012, 09:36:18 »

Jag tänkte på dom skulder som redan ligger på KFM

Dom drar väl automatiskt på löneutmätningen. Det gör dom för mig tills (som jag hoppas få) inledande av skuldsanering. Då kommer det att stoppas.
Loggat

Danne
Newbie
*

« Svara #25 skrivet: December 08, 2012, 09:51:00 »

Ok, jag tror jag förstår. Har nämligen en ordentlig hög med "skulder" på kfm, med löneutmätning och vet inte om jag ska begära skusan eller inte. SOm jag räknar så kan jag bli av med det inom ett par år, men får förmodligen betala mycket räntepengar. Vid skusan så fryses allt och kapitaliseras om jag förstår saken rätt och vad jag var ute efter var bara om man kunde hjlpt KFM att pröva nåt nytt, dvs tänka till lite innan man drar igång betalningarna. OM man som jag, betalar nästa 20000 i månaden så borde man kunna vara effektiv istället för att bara snurra runt. Småskulderna lär ju bli dyra som attan om man slår ut dom på 5 år....
Loggat
Mimosa
Hero Member

« Svara #26 skrivet: December 08, 2012, 10:06:00 »

Ok, jag tror jag förstår. Har nämligen en ordentlig hög med "skulder" på kfm, med löneutmätning och vet inte om jag ska begära skusan eller inte. SOm jag räknar så kan jag bli av med det inom ett par år, men får förmodligen betala mycket räntepengar. Vid skusan så fryses allt och kapitaliseras om jag förstår saken rätt och vad jag var ute efter var bara om man kunde hjlpt KFM att pröva nåt nytt, dvs tänka till lite innan man drar igång betalningarna. OM man som jag, betalar nästa 20000 i månaden så borde man kunna vara effektiv istället för att bara snurra runt. Småskulderna lär ju bli dyra som attan om man slår ut dom på 5 år....

Om jag inte minns fel så betalas småskulderna bort först på skuldsaneringen.
Loggat

Ollle
Full Member

« Svara #27 skrivet: December 08, 2012, 12:56:14 »

Ok, jag tror jag förstår. Har nämligen en ordentlig hög med "skulder" på kfm, med löneutmätning och vet inte om jag ska begära skusan eller inte. Som jag räknar så kan jag bli av med det inom ett par år, men får förmodligen betala mycket räntepengar.

Ett villkor för att du ska kunna få skuldsanering över huvud taget är att dina skulder är så stora i förhållande till vad du drar in per månad, att du bedöms att inte kunna betala dina skulder inom en överskådlig tid framöver (kvalificerat insolvent, vanligtvis livstid). Om det bedöms att du kan betala av dina skulder inom ett par år, som du säger, kommer din ansökan att avslås.

Smiley

Loggat
Danne
Newbie
*

« Svara #28 skrivet: December 08, 2012, 14:28:53 »

Det är just det jag inte fattar riktigt, alltså hur dom räknar. Kapital eller kapital plus ev. ränta enl. nuvarande betalningstakt. I rent kapital så blir jag av med 240' /år, men med ränta så blir det nåt annat.
Jaj, jag får pröva dom helt enkelt. Är jag inte nöjd med svaret så behöver jag ju inte driva igenom det ...
Loggat
Ollle
Full Member

« Svara #29 skrivet: December 08, 2012, 16:05:01 »

Danne, Gör ett överslag på hur lång tid det kommer att ta att bli skuldfri med den ränta du nu betalar på lånen.

Hamnar du på mindre än 20år innan du blir "ren" hamnar du i gråzonen och det är i praktiken ingen idé att söka.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: