Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 08, 2025, 21:04:52
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Problem med omprövning av skuldsanering
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Problem med omprövning av skuldsanering (läst 5571 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
irre69
Newbie
Antal inlägg: 5
Problem med omprövning av skuldsanering
«
skrivet:
Augusti 06, 2012, 19:28:51 »
Min man och jag har båda skuldsanering. Min man fick inkomsten sänkt med 3000/månad och vi ansökte båda om omprövning av våra skuldsaneringar. Vid kontakt med kronofogden så sa de att vi skulle betala det vi kan. Vi valde att bara betala min eftersom sänkningen av min mans lön motsvarade hela hans skuldsaneringsbelopp per månad. Istället för att välja bort vissa på hans och min så valde vi att betala så här.
Nu har vi fått att omprövningen gått igenom och vi ska båda betala lägre belopp i fortsättningen. Nu till det besvärliga....
Kronofogden har möblerat om i den nya listan över vem som ska ha betalt och när med start i april, då vi ansökte om omprövning. Så nu vill alla bolag som ska ha betalt april-juli ha allt retroaktivt. Hur i helvete tänkte dom...? Vi har följt den gamla planen tills nu, så inga pengar finns ju sparade. Ingen på kronofogden sa att vi skulle upphöra med betalningarna i avvaktan på beslut, utan de sa att vi skulle betala det vi kunde.
Har nu lämnat in överklagan till tingsrätten med önskan att flytta fram betalningsplanen fyra månader.
Någon annan som råkat ut för detta och/eller har tips?
Fordringsägarna var inte heller villiga att skjuta betalplanen. Vi har haft hjälp av en ekonomisk rådgivare från kommunen. Han har inte haft ett lätt jobb varken med kronofogden eller fordringsägarna som inte är villiga att förhandla eller förstående över situationen.
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
SV: Problem med omprövning av skuldsanering
«
Svara #1 skrivet:
Augusti 07, 2012, 08:57:09 »
Oavsett om borgenärerna inte vill skjuta på betalplanen så är det Skusan som bestämmer.
Men vad hände där? Det låter märkligt att du ska betala retroaktivt? Man följer betalplanen till punkt och pricka, söker man omprövning kan man ju under prövotiden inte betala in på måfå. Riktigt vore att inte betala in alls.
För det första borde det du betalt in under tiden räknas av.
För det andra borde man anpassat vidare återbetalning från när omprövningen är klar.
Hade du pratat med handläggaren innan överklagan, var man benhård hos skusan?
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
irre69
Newbie
Antal inlägg: 5
SV: Problem med omprövning av skuldsanering
«
Svara #2 skrivet:
Augusti 07, 2012, 10:08:08 »
Kronofogden sa att vi skulle betala enligt den gamla så gott vi kunde. I den nya så har dom möblerat om så dom vi redan betalat kanske ska ha betalt i slutet av året eller senare. Det betyder att dom lagt andra fordringsägare redan i april. Klart som fan att dom vill ha retroaktivt då. Varför inte låtit planen varit fast och bara sänkt beloppen då.... Nej, det är klart att dom ska sparka på den som redan ligger!
Mest korrekt hade varit om kronofogden sagt att vi skulle upphöra med inbetalningar och sparat de summorna i avvaktan på beslut. Men det gjorde inte kronofogden, därför betalade vi enligt gamla planen enligt deras uppmaning.
Vi har överklagat och förklarat problemet för tingsrätten. Om inte tingsrätten flyttar fram betalningsplanen eller fixar så det fungerar så går allt åt helvete, mot vår vilja. Vi har ju inte pengar till att betala 8000kr x 4 (april-juli) extra till det som ligger retroaktivt i den nya betalplanen, då vi betalat de pengarna på den gamla.
Handläggaren på Kronofogden förstår problemet till viss del, men kräver att vi ska följa nya betalplanen och trolla fram extrapengar. Det var ju också han som sa att vi skulle betala på den gamla!!!!!!!!! Vår ekonomiska rådgivare har också försökt prata med handläggaren, utan resultat.
Vissa fordringsägare kunde tänka sig att lägga det retroaktiva i slutet av hela betalplanen eller göra en avbetalning under hela tiden för betalplanen, då det förstod problemet och var mänskilga. Tror ni vet vilka fordringsägare som inte godtar någon förhandling och kräver in allt på en gång, oturligt nog har de nästan hela summan också.
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum