Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Från en idiot som inte orkar mer  (läst 5725 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inka71
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Augusti 02, 2012, 07:29:44 »

Hej
Är ny på detta forum och känner att jag behöver få skriva av mig lite. Har under 20 års tid haft blancoskuder såsom banklån kontokrediter och privatlån hos alla postorderfirmor som finns. Bara detta uppgår till en summa av ca 300000kr. Detta var redan där otroligt dumt och korkat har ju inget att visa för dom pengarna. Det som har varit spiken i kistan är det dummaste av allt sms-lån. Den summan är nu uppe i 110000 kr. Samt huslån på 297000kr på Swedbank. Ja jag vet så otroligt korkat. Har bara mig själv att skylla är en ekonomisk idiot.
Började ta sms-lån när min sambo blev arbetslös. Istället för att sänka utgifterna löste jag låneåterbetalningar och andra räkningar med sms-lån. Detta leder ju såklart till att man måste ta nya lån hela tiden för att betala tillbaka dom gamla. Har fått ett uppvaknande denna månad då det inte räckte att ta till nya lån då jag har i nästan alla smslåneföretag som finns. I lördags fick jag tala om min situation för min sambo som inte visste något eftersom jag varit bra på att dölja det hela. Stackars människa självklart har han inget förtroende kvar för mig och det är bara en tidsfråga innan han lämnar mig och jag kan inte klandra honom.
Dom senaste 3 dagarna har jag suttit i telefon och ringt alla som jag har skulder till och förklarat läget att jag inte klarar betalningarna. En del är väldigt förstående. Sms företagen tycker att jag ska invänta inkassobreven för att sedan göra en avbetalningsplan men som det ser ut nu kommer jag inte klara det heller. Jag förstår inte vad jag pysslat med och att jag låtit det gå så här långt för nu är allt hopp ute.
Har mailat alla smslåneföretag om att spärra mig från fortsatta lån för all framtid och fått bekräftelse på detta. Ska också träffa kommunens skuldrådgivare för att se över situationen. Men detta är för lite för sent. Klarar inte att sova och knappt äta. Skäms så fruktansvärt och har sådana skuldkänslor över vad jag ställt till med. Att jag fört min sambo bakom ljuset så här är oförlåtligt. Nu funderar jag över möjligeheten att lämna jordelivet men det är en feg lösning eftersom det är jag som lånat mig till detta helvete helt ensam.
Är det bättre att ge upp och låta allt gå till kronofogden med ett 40-tal betalningsanmärkningar som följd. Är det någon som kan komma med råd?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Augusti 02, 2012, 12:34:05 »

Som du säkert insett måste du upphöra med alla onödiga utgifter. SMS-lån ska man aldrig ta, krediter i allmänhet ska man undvika. Det finns nog fler av oss som har lite dålig koll på konsekvenserna av högt ekonomiskt risktagande - Learn by doing.

Vad kan man då göra?
Man får anpassa sig till verkligheten, pengar ut kan inte överstiga pengar in, Nu gäller det att endast betala det viktigaste och absolut inte dutta med betalningar här och där. Det är helt verkningslöst.

#1. Se till att sköta bolånen! Det är det viktigaste! Antar att ni båda står på dessa? Vill du hålla sambon utanför så långt det går behöver gemensamma lån skötas. (solidariskt betalningsansvar)(
#2. El, vatten, mat

Sedan får du prioritera räkningarna så långt de räcker. Försök hitta onödiga utgifter, avsluta tidningsprenumerationer, håll nere kostnader på eller helt avsluta mobilabbonnemang (brukar i regel inte gå under bindningstid), cykla eller åka buss istf bil osv?

Man brukar kunna ha rätt till en betalningsfri månad, se om det är en möjlighet i dina avtal.

Nu kommer ett antal krediter att gå till inkasso, nån kanske till kfm. Det kan vara bra att undvika kfm så långt det går eftersom de har muskler när det gäller att driva in skulder. Inkasso däremot är helt tandlösa, räntan tickar, de älskar avgifter och kan vara en finne i röven men de kan inte ta din bil eller er bostad och de går i vissa lägen att förhandla med.

Får du några pengar över nu? Då kan du kanske lösa småkrediter alt. sparar du för att använda när skulden landat hos kfm så du har medlen att mota olle i grind.

På så vis kan du i alla fall vinna tid, att det skulle lösa ekonomin på sikt är nog inte troligt om det är som du beskriver. Men din plan måste vara att betala boendet, el, vatten, mat för det går inte att vara utan. Hur mycket har du kvar efter det?

Sedan ska du träffa kommunens rådgivare. Det är bra.
Det du har kvar efter att de viktigaste kostnaderna är betalda är vad du kan lägga på skulder. Skriv ett förslag till alla borgenärer där du föreslår din egen betalningsplan.
Ex. Skuld A totalt 10.000 betalar 1000 kr/mån
Skuld B totalt 5.000 betalar 500 kr/mån

De som godkänner kan du ju börja betala.

Och, när du får brev från inkasso om en skuld. Ring dem direkt och säg att du vill betala på kapitalbeloppet. Då kommer räntan att läggas på hög på sidan om och du ammorterar faktiskt skulden, inte bata betalar ränta. Vad man har för rättigheter att få till ett sånt avtal är jag osäker på.

Hur stora är inkomsterna? Hur ser utgifterna ut per månad? Är bostaden belånad? Vilka lån är gemensamma med sambon?
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #2 skrivet: Augusti 02, 2012, 12:50:05 »

Fattar jag rätt så har nica 700.000 i skulder inkl huslånet då??
Lite svårt att egentligen ge råd när man inte har koll på inkomster heller.
Jobbar du jobbar din man7Sambo etc etc.
Står han på några av dom dumma skulderna du tagit??Om inte se till att iallafall håll han borta från att få mer skulder eller betalningsanmärkningar.
Loggat
Inka71
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« Svara #3 skrivet: Augusti 02, 2012, 14:07:10 »

Hej
Tack för era svar.
Min inkomst är ca 23500 före skatt/ mån
Min sambo blir troligtvis arbetslös i sep alltså ca 9600 ut i månaden.
Bolån 297000kr. Båda är låntagare. Amortering 3900 kr i kvartalet.
Lån på Ikano bank och Ikea handla ca 19000 kr båda medlåntagare.
Tänkte betala in så mycket jag kan till dessa och så är jag tvungen att låta mina gå till inkasso.
Har redan sagt upp tidningsprenumerationer och Canal Digital (Dock 2 månader kvar= bindningstid)
Eldar med pellets ca 14000kr/år
El 10000 kr/år
Vatten och avlopp 9000 kr/år
Hur går det till hos en skuldrådgivare? Bävar för att komma dit och visa upp alla mina lån framförallt sms lånen. Skäms så fruktansvärt. Men det finns väg ingen omkring. Som man bäddat får man ligga. Bara undrar varför jag inte vaknat upp tidigare innan jag riskerade allt?Huh?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: Augusti 02, 2012, 15:18:08 »

Lån på Ikano kan du försöka förhandla ner amortering på (och ränta)

Bankerna vill att man ska amortera mer nu för tiden så ta inte upp frågan om bolån med banken tycker jag, de kanske får nån dum idé om att du ska amortera mer.

Är huset fullt belånat eller har det ett övervärde? Om lånet 297 tkr överstiger värdet på huset är det bra för då blir det ointressant att mäta ut, om det går så långt.
Finns det en bil att sälja eller byta ner sig och kanske få pengar emellan?

Ta med dig alla räkningar till skuld/budget rådgivaren, ja, eller ett excelark med alla detaljer. Ingen fara, de dömer inte någon utan kommer att försöka hjälpa dig med att sätta upp en budget och kanske komma med lite andra goda råd. Om inte för annat så är det bra att ha varit där om du i framtiden kommer till att vilja söka skuldsanering.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: