Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad ska man göra?  (läst 2986 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stål
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: Juli 29, 2012, 16:47:25 »

Hej! Har fått tips om detta forum och jag tänkte beskriva min situation lite för att förhoppningsvis kanske få tips om hur man kan lösa den på bästa sätt.

Har tidigare suttit hos Kronofogden, men lyckades då iaf ta mig ur efter löneutmätning ett tag. Nu har jag dock lyckats hamna i en taskig situation igen då jag dragit på mig smslån osv som jag inte kommer kunna betala och en del har redan hunnit gå så pass att jag fått delgivningsbesked från KF. Jag känner själv att jag inte orkar kämpa med detta längre och överväger att släppa alla lånen till KF och ta alla betalningsanmärkningar (det blir många...) jag kommer få och leva med dessa under ett par år. Har inga grejer som kan utmätas i min ägo och det var inga problem att bara ringa och förklara det för KF förra gången, men då blir det ju löneutmätning iaf och det är här problemet dyker upp!

Jag har nämligen precis tvingats starta enskild firma för att överhuvudtaget få ut lönen från de jag jobbar åt och den biten vill jag såklart sköta prickfritt nu, men om jag nu åker på löneutmätning hur kommer det funka egentligen? De kan väl knappast kräva att de jag fakturerar varje månad betalar någonting av det till KF, utan jag misstänker att de kommer börja plocka pengar direkt från mitt bankkonto eller blir det jag själv som ska betala in varje månad? Och här kommer de ju plocka allt utöver de man får behålla tippar jag på, vilket innebär att de även kommer ta den delen av inkomsten som skall gå till skatt/moms varje månad. Då innebär det att jag sedan inte kommer kunna betala skatten och troligen också blir av med f-skatt pga en skatteskuld som då lär uppstå och vips är jag förmodligen utan jobb då eftersom jag inte kan fakturera företaget för att få ut lönen utan f-skatt väl?

Är det någon som någonsin haft nån liknande situation och kan ge några råd på vad man ska göra? Tappar jag jobbet känns det som jag kan få svårt att hitta något nytt, men jag skulle inte ha några problem med att ha löneutmätning bara jag åtminstone får betala av för skatt osv först innan det dras nåt, men det lär väl inte KF gå med på. Alla råd är välkomna.
Loggat
Stål
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« Svara #1 skrivet: Juli 29, 2012, 17:27:08 »

Fast hmm, när jag sökte lite mer i vad som gäller runt KF och utmätning blev jag lite fundersam. Tidigare hade jag ju en skatteskuld och då fick jag utmätning i princip omgående, men då var det en skuld till staten och då vet jag att KF agerar lite annorlunda. Nu när det rör sig om smslån så verkar det inte som att det automatiskt blir utmätning, utan att det kan vara så att skulderna "bara ligger" hos KF utan att nåt händer mer än att den ökar? Är det rätt uppfattat? Dvs att de måste själva ansöka hos KF om utmätning och det verkar inte alltid alla göra? I såna fall är nog min situation inte riktigt så illa som jag först trott, då kommer jag ju förmodligen få lite tid på mig hos KF även om jag kommer få anmärkningar, men det är jag beredd på. Någon som suttit hos KF med massor av smslånskulder tidigare som kan berätta vad som brukar hända?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Juli 29, 2012, 20:34:29 »

Fast hmm, när jag sökte lite mer i vad som gäller runt KF och utmätning blev jag lite fundersam. Tidigare hade jag ju en skatteskuld och då fick jag utmätning i princip omgående, men då var det en skuld till staten och då vet jag att KF agerar lite annorlunda. Nu när det rör sig om smslån så verkar det inte som att det automatiskt blir utmätning, utan att det kan vara så att skulderna "bara ligger" hos KF utan att nåt händer mer än att den ökar? Är det rätt uppfattat? Dvs att de måste själva ansöka hos KF om utmätning och det verkar inte alltid alla göra? I såna fall är nog min situation inte riktigt så illa som jag först trott, då kommer jag ju förmodligen få lite tid på mig hos KF även om jag kommer få anmärkningar, men det är jag beredd på. Någon som suttit hos KF med massor av smslånskulder tidigare som kan berätta vad som brukar hända?

Vanligtvis när man ansöker om betalningsföreläggande brukar borgenären kryssa att det ska även vidtas åtgärd (verkställighet). Det finns de som av anledning eller annan väljer att bara få ett utslag och därefter när det passar dem att ansöka om utmätning.
Jag gissar att när de bara ansöker om föreläggande utan verkställande att de försöker få till ett preskriptionsbrott och därmed förlänger fordrans livstid.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: