Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vid skuldsanering - kollas man då mer noggrant?  (läst 11910 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Norsken
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: Juli 23, 2012, 23:32:01 »

Som överskriften nämner - blir man mer kollad om man ansöker om skuldsanering? Om man inte har någon inkomst, sedan 4-5 år, i Sverige och ansöker om skuldsanering, kommer då fordringsägarna och Kronofogden mer noggrant kolla mina konton och möjligtvis mina förehavanden utomlands?

Ja, jag jobbar utomlands (Norge), men är skriven i Sverige...

/Norsken
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Juli 24, 2012, 00:30:46 »

man kommer att se till dina framtidsutsikter, däribland möjligheten att få jobb. Ser arbetsmarknaden iskall ut för dig (i sverige)?

man kommer att se till vad du gjort för att bli skuldfri. Vad kan det bero på att du inte lyckats få jobb under dessa 4-5 år?

Du kommer att behöva redogöra för detta.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Juli 27, 2012, 07:41:41 »

Det är iögonfallande om du nolltaxerat i Sverige men inte har uppburit försörjningsstöd. Då misstänker man svarta inkomster. Jag gissar att man inte kommer att skriva rakt ut att du antagligen jobbar svart, för det går inte att bevisa, utan använda någon annan avslagsgrund. Du kan få avslag på bristande ansträngningar.
Loggat
blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #3 skrivet: Juli 27, 2012, 07:51:51 »

Måste bara få skriva. Aldrig har jag stött på några med så livlig fantasi och så lögnaktiga och obehagliga, som personalen på KFM, man kan tro att de arbetar svart som författare. Nästan att de slår Politikerna.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #4 skrivet: Juli 27, 2012, 12:08:37 »

Det är iögonfallande om du nolltaxerat i Sverige men inte har uppburit försörjningsstöd. Då misstänker man svarta inkomster. Jag gissar att man inte kommer att skriva rakt ut att du antagligen jobbar svart, för det går inte att bevisa, utan använda någon annan avslagsgrund. Du kan få avslag på bristande ansträngningar.

Måste faktist lägga en liten protest (inte mot dig personligen, Gadreel). Det finns personer utan inkomst, men som anledning eller annan inte vill ha hjälp av soc när de inte har andra inkomster. Det kan vara hjälp från familj eller att ens egen partner försörjer en. (så som min hustru gjorde när jag var i glapp mellan FK och CSN innan jag började plugga och vi vägrade få våra liv utfläkta av soc) Det gick, men det var inte utrymme för annat än räkningar. Mat fick vi från annat håll.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« Svara #5 skrivet: Juli 27, 2012, 15:45:07 »

Gadreel skriver bara sanningen om hur det fungerar och det tycker jag är ärligt gjort...

Sen finns det folk som inte har några inkomster och det tvivlar jag inte på, men att man misstänker svarta inkomster kan man ju förstå..

Min granne jobbar bara svart så det sjunger om det "Snickare" han har inga skulder hos kronofogden.. men man kan ju tycka det är märkligt att inte ens ha ett ärligt jobb, han kallar sig pensioner..
Han åker utomlands 3-4 ggr per år, han kör cab-bil och har även en arbetsbil..
Men han är den enda jag vet som jobbar svart!!!!

Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #6 skrivet: Juli 27, 2012, 16:04:07 »

Gadreel skriver bara sanningen om hur det fungerar och det tycker jag är ärligt gjort...

Sen finns det folk som inte har några inkomster och det tvivlar jag inte på, men att man misstänker svarta inkomster kan man ju förstå..

Min granne jobbar bara svart så det sjunger om det "Snickare" han har inga skulder hos kronofogden.. men man kan ju tycka det är märkligt att inte ens ha ett ärligt jobb, han kallar sig pensioner..
Han åker utomlands 3-4 ggr per år, han kör cab-bil och har även en arbetsbil..
Men han är den enda jag vet som jobbar svart!!!!

Jo, Att Gadreel skrev sanning vänder jag mig inte mot. Det att man förutsätter att någon jobbar svart så fort de saknar inkomst var det jag reagerade på - Att det förutsätts från myndighetshåll att personer arbetar svart när man saknar inkomst.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #7 skrivet: Juli 27, 2012, 19:37:24 »

Sorry men Norsken efter att ha läst dina inlägg så undrar jag.
Vill du försöka undgå att iallafall betala något av dina skulder??När jag läser lite så verkar det precis som om du
jagar svar på massa saker innan du flyttar tillbaka till sverige???
Klart man ska försöka satsa på preskribition men jag tycker tyvärr detta verkar vara överdrivet och att du verkligen vill slippa
att betala iallafall de normala skulder som du troligen skaffat dig.
Tycker det du skrev med du har jobbat massa år i Norge men betalat nada och heller inte verkat vara 10% intresserad över att ta
tag i din situation.Sorry man får vara ärlig på detta forum och jag kan ha fel med men tror jag har många rätt angåedne dig.
Hoppas iallafall att du lycks bli av med dina skulder på något sätt
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Augusti 29, 2012, 08:32:47 »

Visst kan man sakna inkomst utan att ha rätt till socialbidrag. Maken kanske har för hög inkomst för socialtjänstens regler t ex. Andra är missbrukare, vilket man ofta ser på deras skulder (sjukvård, Trafikförsäkringsföreningen, böter). Men när det rör sig om en person som förefaller vara resursstark, t ex en frisk hantverkare med företagsskulder, så kan det vara oförklarligt. Varför kommer han bara upp i 5000 kr i månaden? Lycka till med att få genom ett sånt ärende utan att det överklagas.
Loggat
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #9 skrivet: September 09, 2012, 10:25:15 »

Väntar på inledande skuldsanering, i min ansökan har jag uppgivit min inkomst  pension som är låg
Har nu trots min ålder  blivit erbjuden en timanställning på prov, projektanställd en månad, vet inte om jag klarar av arbetet än pga min hälsa, det kommer inte att leda till en fast anställning.

KRM har aldrig haft införsel i min lön eller pension, kommer skuldsaneringsteamet att räkna med denna tillfälliga lön i sitt beslut? Får jag behålla pengarna själv ? Det kommer att kosta mej resor 8 mil per dag, samt lån av bil, eftersom jag inte äger någon egen.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #10 skrivet: September 10, 2012, 17:02:39 »

Det där är antagligen inte tillräckligt varaktigt för att det ska kunna räknas in i din betalningsförmåga.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: