Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omprövning från gäldenär  (läst 7146 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Misafe
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« skrivet: Juli 12, 2012, 21:08:46 »

Är dönervös att min sanering ska upphävas pga förbättrad lön, dock inrapporterad när det hände.. Har ökat min lön med 4700:- brutto. Dock har en del av tidigare utgifter höjts pga högre hyra och dagisavgift, så totalt sett rör det sig kanske om 4000:- brutto som jag ökat på.. Å jag vet att man får tjäna 4-5000 netto mer i månaden utan att behöva söka omprövning, men jag blev så nervös så jag skickade in för säkerhetsskull.. Har man kommit så här långt, så vill jag inte stå och falla med att jag inte ändrat mina inkomstuppgifter.

Men om jag har angett i min omprövning att jag nu tjänar 24000:- mot tidigare 20000:-, och ingen ändring på betalningsplanen görs för att jag fortfarande faller inom ramen för dessa 4-5000 man får öka sin inkomst med.. Hur blir det då om jag jobbar lite extra? Räknas det utifrån min nya uppgift, eller hur blir det då? Som det är nu så krävs det ju inte mycket extrajobb för att jag ska gå över gränsen? Räknar dom däremot med mina nya uppgifter så kan jag ju jobba en hel del extra. Förstår ni hur jag tänker?
Loggat
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #1 skrivet: Juli 13, 2012, 00:14:02 »

Kan inte svara, men jag har utmätning och dom bryr sig inte så mycket om att jag jobbar ubermycket.
Gissar att skusan har liknande regler.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Juli 13, 2012, 00:38:24 »

Kan aldrig tänka mig att din skuldsanering skulle upphävas p.g.a. att du fått oväsentligt högre lön. Nu är saneringen igång, det ligger ju i allas intresser att du "rehabiliteras" så varför skulle man???

Du ska egentligen inte behöva rapportera nya inkomster till skusan, allt blir årligen dyrare. Det ingår liksom att inkomster och utgifter går hand i hand.
För 4000 brutto tror jag inte de kommer att ompröva men håll oss underrättade!!
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Xeena
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #3 skrivet: Juli 15, 2012, 15:34:54 »

Kan inte svara, men jag har utmätning och dom bryr sig inte så mycket om att jag jobbar ubermycket.

Hur menar du? Dom bryr sig inte om att du jobbar jättemycket skriver du.
Är det inte så att hur mycket du jobbar så får du ändå bara behålla förbehållsbeloppet?
Ex. Du tjänar normalt sett 24000:- brutto & får behålla 15000:-, KF tar det resterande efter skatt.
     Du tjänar 30000:- en månad brutto & får behålla 15000:-, KF tar det resterande efter skatt eller funkar det inte så?
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #4 skrivet: Juli 16, 2012, 07:33:06 »

Hur menar du? Dom bryr sig inte om att du jobbar jättemycket skriver du.
Är det inte så att hur mycket du jobbar så får du ändå bara behålla förbehållsbeloppet?
Ex. Du tjänar normalt sett 24000:- brutto & får behålla 15000:-, KF tar det resterande efter skatt.
     Du tjänar 30000:- en månad brutto & får behålla 15000:-, KF tar det resterande efter skatt eller funkar det inte så?

Beror hur utmätningsbeslutet är gjort. Oftast är det ju att dom drar en viss summa per månad, dock att man måste få behålla förbehållsbeloppet. Sen om man tjänar mer, så drar dom ju bara den summan som står i beslutet. Mina beslut har alltid varit så.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Juli 18, 2012, 15:15:35 »

Misafe, du har gjort rätt som anmält högre inkomst. Så länge du följer din betalplan behöver du inte vara orolig för att bli av med skuldsaneringen. I värsta fall skulle den kunna förlängas, men det lär inte hända dig, du har ju kört med öppna kort och dessutom är det en ganska beskedlig ekonomisk förbättring det rör sig om.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: