Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det svårt att ansöka om skuldsanering?  (läst 10215 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« skrivet: Juli 08, 2012, 14:37:05 »

Jag undrar om det ens är någon mening med att lägga ner en massa jobb på det.

Här komme en liten resumé:
Jag har ungefär detta skuldläge. skatteskuld pga försäljningsvinst av villa 2006 och lägenhet 2011 som uppgår till ca 300.000-350.000 sen har jag en skuld till mitt ex på ca 750.000  sen finns det kanske någon liten skitskuld till men inte över 25.000:-

Jag är bostadslös, jag jobbar halvtid pga mina ryggproblem Wink "Diskbrock" Jag får ut ca 8300 kr i månaden efter skatt.
Jag har betalat massor med pengar för advokater som gjort att jag inte har kunnat betala mina skatteskulder..
Är det ens någon mening med att lägga kraft och tid på detta?

En fråga till: kan dom göra en utmätning på 8300 kr efter skatt ?
Loggat
elsy
Full Member

Antal inlägg: 115

« Svara #1 skrivet: Juli 08, 2012, 22:27:59 »

Om du har en skuldrådgivare i din stad, de brukar sitta i kommunhuset. Boka tid där och ta med alla papper du har på skulder,utgifter, inkomster så brukar de kunna hjälpa till att se om du har möjlighet till skuldsanering även hjälpa dig med blanketter som ska fyllas i. De brukar kräva att det gått minst 2 år sen skulderna tillkom, men de kan ha olika regler i olika kommuner.
Det är gratis så det är ju bara att kontrollera...hoppas det går bra.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Juli 09, 2012, 00:45:45 »

Absolut värt att lägga tid på en ansökan.

Nej det är egentligen inte så svårt. Det viktiga är att du får med alla skulder och att du ger handläggaren en tydlig beskrivning av hela historien.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
MrSanoj
Full Member

« Svara #3 skrivet: Juli 10, 2012, 16:25:28 »

Om jag söker skuldsanering, får mitt ex veta att jag sökt skuldsanering även om dom inte beviljar min sanering?

Jag skulle förmodligen kunna söka sjukskrivning halvtid för ryggen samt min psykiska ohälsa för att få upp inkomsten men jag vägrar att göra det nu då jag skulle bli en snyltare på samhället, som ges till mitt ex..
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Juli 10, 2012, 16:50:37 »

Om jag söker skuldsanering, får mitt ex veta att jag sökt skuldsanering även om dom inte beviljar min sanering?
Har du en skuld till henne (som du tar med i ansökan) eller har ni några lån med solidariskt betalningsansvar, i så fall - ja.

En sak som är säker, det är dags att släppa exet, det är Dig och Din framtid det handlar om. Hon är ute ur bilden, ge henne inte nöjet att styra vad du kan och bör göra.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Juli 18, 2012, 15:21:32 »

Det svåra med att söka skuldsanering är att sammanställa skuldlistan. Många har ett stort antal skulder och saknar överblick. För dessa är vi tacksamma om de söker hjälp från BUS. Men du verkar ha ett fåtal stora skulder. Du klarar kanske detta själv. Fyll i precis allt, ring och fråga om det är något du inte förstår vad det ska vara med för.

Det är ett problem att du är bostadslös. Vad ska man då räkna på för boendekostnad?
Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #6 skrivet: Juli 22, 2012, 08:51:41 »

Jaaa, vad ska man räkna för boendekostnad då?
Du kanske ska hjälpa mig så inte jag faller i det hålet..

Är det någon som kan tipsa hur jag ska ta upp detta så är jag tacksam!!

Jag misstänker att dom som inte har en egen fast bostad har högre kostnader än vanligt.
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Juli 22, 2012, 15:05:34 »

Jaaa, vad ska man räkna för boendekostnad då?

Så mycket som det verkligen kostar dig per månad.

Svårigheten kommer väl senare när de vill att du ska styrka boendekostnaden, om den du bor tillfälligt hos inte alls har lust att kostnaderna ska vara synliga.

I min ansökan fick jag styrka boendekostnader med kopior av räkningar. Du kan kanske visa utdrag av överföringar till någons konto för boende? Eller bankomatuttag? Om allt sker med cash får du väl intyga på heder och samvete, det borde ju vara värt nåt.
Annars kan du ringa och fråga skusan vad de kräver. Du som betalar för boendet har kanske svårt att ställa krav på den som hyr ut, att får kopia på fakura. Det måste de ju fatta. Om valet står mellan att betala cassh och se glad ut och få sova i en bädd eller kräva avtal och en specad faktura och nekas och tvingas sova i en viadukt under motorvägen fattar nog alla..

Så både när det gäller att ange bpendekostnad och styrka den, du får göra det bästa du kan! En svår situation ska ju inte behöva hindra din skuldsanering, ger du bara handläggaren så mycket detaljer du kan så kommer denne (och dennes team) att göra vad de kan.
Loggat

Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Juli 22, 2012, 15:17:45 »

Har man inte hyreskontrakt så kan man bara styrka det på heder och samvete. Det är ett bevis i sig. Gör en bra redovisning av vad det kostar. Allt under ca sjutusen är helt OK vanligtvis, och det är dyrt att vara bostadslös, så det finns en förståelse att det kan vara dyrare.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: