Ur lagen om preskription av skattefordringar mm (1982:188):
3 § En fordran preskriberas fem år efter
utgången av det kalenderår då den förföll till betalning ...
Det handlar alltså om absolut preskription, och till skillnad från de flesta andra brukar skattemyndigheterna ha ordning på sina grejor, så du behöver inte själv påpeka det (har aldrig hört talas om att någon utsatts för fel i frågan, men å andra sidan hör jag väl inte allt, om än ganska mycket!).
DOCK - om SKV anser att du tallar undan pengar "med flit" kan de alltså förlänga skuldperioden genom ett enkelt beslut, fast då ska man nog göra mer än gå ner till 50% i arbetstid. Dessutom är SKV dessutom INTE ute efter att jäklas med dig, så ring och fråga, helt enkelt. Du kan ringa anonymt om du vill och fråga vad allt pappersarbete nu innebär. Min tro är väl helt enkelt att de vill kontrollera att du inte har undanhållit pengar under dessa fem år som gått. Har du mao rena papper där, då är du snart fri från skattmasen iaf

Jag misstänker dock att du har missat något vad gäller själva tidpunkten för när skulden uppkom. Om jag vore du skulle jag kontrollera vad SKV har för datum internt. Paragrafen ovan fortsätter nämligen så här:
"Har en fordran
fastställts till sitt belopp sedan den förfallit till betalning, räknas preskriptionstiden i fråga om sådan del av fordringen som dessförinnan inte har varit indrivningsbar
från utgången av det kalenderår då fastställelsen ägde rum. Detsamma gäller om en fordran har fastställts till sitt belopp sedan föreskriven tid för avlämnande av deklaration eller annan redovisning för fordringen gått ut."
Det är alltså inte alltid helt lätt att avgöra vilket datum/år som gäller.