Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Väntan!  (läst 6833 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PåGe
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Juni 12, 2012, 21:23:36 »

Halloj!
Alldeles ny här (har iofs läst på forumet en längre tid) men det här är första gången jag skriver Smiley.
Jag skickade in min ansökan i mitten på April och jag vet att det är lite för tidigt att vänta sig någon form av svar ang inledande el avslag.
Men jag undrar hur man blir meddelad om de beslutar sig för inledande?
Ringer dem, skickar brev eller lägger de bara ut det på Post o inrikes?
Vill veta mer exakt vad det är jag går och väntar på Smiley

Tack på förhand!
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Juni 12, 2012, 21:30:33 »

POIT. Och samma dag (förhoppningsvis) får du brev hem.
Jag fick vänta 3 månader på inledande.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
PåGe
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Juni 12, 2012, 21:33:30 »

Tack för snabbt svar!
Då fortsätter jag att kolla POIT det första jag gör när jag slår upp mina blå på morgonen Smiley
Loggat
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« Svara #3 skrivet: Juni 13, 2012, 00:39:07 »

för min del handläggare ringde mig och meddelade att de har beviljat mig inledande. Sen tre dagar efteråt min handläggare på kommunen ringde och hon sa att hon har fått brev om inledande och jag kommer och få hem skickad. Dagen efter fick jag brevet om inledande och nu ser jag fram emot beslut om skuldsanering
Loggat
Nelson
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #4 skrivet: Juni 27, 2012, 21:47:52 »

I de allra flesta fall får du ett samtal före eller i samband med inledandet. Antingen finns det några frågor som vi vill ha svar på innan vi kan fatta ett beslut eller så ringer vi bara för att meddela att vi kommer inleda ärendet. Att ringa för att meddela att vi inleder är i och för sig inte något beslutad arbetsform inom myndigheten men jag tror att de flesta handläggare jobbar så. Det är ett väldigt högt inflöde av ansökningar nu och väntetiderna är längre än vanligt, men om du skickade in din ansökan i mitten av April bör du få besked inom kort.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #5 skrivet: Juni 28, 2012, 17:11:05 »

Jag ringde upp själv. De sa att de skulle börja titta på det. Tyst i ett par veckor, sedan ringde jag igen och då tog det 1 timme att få besked om inledande av skuldsanering. Mitt råd: LIGG PÅ!
Loggat
PåGe
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Juli 14, 2012, 22:49:56 »

Uppdatering! Smiley
Förra veckan ringde en mycket trevlig man från skusan.
Han ville ställa lite frågor och de svarade jag såklart på.
Han sa dock ingenting om vad jag hade att vänta Smiley.
Måndag annonserades det på poit, min skuldrådgivare hade skickat mig ett mail att hon fått besked om inledande och jag fick ett brev samma dag.
Måndag var min första semesterdag, så jag tycker min semester började bra och jag håller tummar och tår för att det ska gå hela vägen ut!
Det tog ganska precis 3 månader från inlämning av ansökan till beslut om inledande.
Jag har dock väntat på det här längre än så, då jag första gången tog kontakt med skuldrådgivningen för mer än 2 år sedan..
Men av olika anledningar är det inte förräns i år som jag orkat ta tag i allting... Det känns så skönt och jag är nu redo att kämpa mig ur den här situationen!
/PåGe
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: