Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skulsanering+fast jobb  (läst 9319 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« skrivet: Juni 09, 2012, 08:04:10 »

Hej
Sitter och googlar i mina tanker fram och tillbaka, det e så att jag har inleda skulsanering idag, min situation ser ut så här, jag har studerat tidigare IT utbildning i två år, hoppat av sista två kurser och jag har ingen full exam från skola, under mina studie tider har haft timme anställning jobb och har fortfarande det. När min handläggare frågade mig om hur ser ut när det gäller fast tjänst för att det kan vara avgörande om min ansöka om skuldsanering ska inte beviljas eller inte,. Idag är jag inskriven på arbetsförmedling och jobbar som sagt som timmes. Jag pratade med min chef på jobbet om jag kan få tillsvidare anställning men tyvärr inte de har inte plats för mig. TROR NI MIN ANSÖKA KOMMER INTE BEVILJAS OM JAG INTE HAR FAST JOBB OCH FORTFARANDE JOBBAR SOM TINMES?? Och om min ansöka gått genom och efter ett tag bestämde jag mig fortsätta studera tror ni kan kf prova om beslutet igen och säga nej.
Tacksam för alla svar
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #1 skrivet: Juni 10, 2012, 20:06:57 »

Grattis till inledande skuldsanering!!  Smiley

Har inte så mycket info att ge dig... Man blir ju ganska hoppfull när man läser ditt inlägg. Ej fast jobb, utan timmanställd och har fått inledande...
Hur lyckas man med det?!?  Smiley

Lite nyfiken... Om du inte får ihop till en heltidtjänst någon månad, stämplar du då?

Loggat
makis
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Juni 10, 2012, 22:01:20 »

Det är inte säkert att jag kommer och få skuldsanering om jag inte skaffa mig fast jobb, det kan bli ju avslag bara pga det, jag har haft CSN tidigare +lite extra jobb , under sommaren kommer jag jobba nästan som heltid för att det är semester period
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #3 skrivet: Juni 11, 2012, 10:39:01 »

Håller tummarna för dig att det går vägen!

Loggat
Ljuset
Sr. Member

Antal inlägg: 319

« Svara #4 skrivet: Juni 11, 2012, 10:44:20 »

Håller tummarna för dig jag också. Sitter i ungefär samma situation jag med.  Smiley
Loggat

http://evigskuld.wordpress.com

Mina tankar om världen runt mig
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Juni 11, 2012, 11:35:08 »

tror att det i grund och botten i ditt fall handlar om framtidsutsikter.  Tror skusan att du kan få ett jobb med tillsvidareanställning inom närmaste åren? I så fall kan man välja att avslå och avvakta i väntan på att du jobb. Tror de inte du kommer att få det utan att det kommer vara som f.n. med timanställning så kan man gå på det.
Du får vara tydlig mot dem med svåriheterna för dig att hitta en t.v.anställning. För om de går vidare med detta så kommer garanterat borgenärer att ifrågasätta att du skulle beviljas sanering, dvs -Det bör inte vara svårt för makis att få ett fast jobb?

Lycka till! Du har kommit så långt som till inledande. Ge inte upp, jobba på om det inte går din väg den här gången.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
makis
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: Juni 11, 2012, 12:18:05 »

Tack Kojak, hoppas på det bästa
Loggat
Nelson
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #7 skrivet: Juni 27, 2012, 22:03:22 »

Detta berör två problem. För det första så är vad man gör och har gjort för att betala på sina skulder något som ska beaktas särskilt när det gäller skäligheten i att bevilja någon skuldsanering. Det innebär att om man inte har heltidsarbete så bör man vara arbetssökande och göra vad man kan för att skaffa sig en inkomst. Det innebär i sin tur att den som är studerande med ersättning från CSN normalt inte kan beviljas skuldsanering.

För det andra så är hela skuldsaneringsinstitutet uppbyggt så att det ska handla om en avvägning mellan gäldenärens (den som är skyldig) behov av ekonomisk rehabilitering och borgenärernas (de som vill ha betalt) "berättigade" intresse av att få betalt för sina fordringar. Det är inte så att den som är arbetslös eller deltidsarbetar är utesluten från skuldsanering, men det medför ofta en större osäkerhet kring deras inkomstsituation. Det medför att den som t.ex. nyligen blivit arbetslös ofta måste vänta en tid innan vi anser att det är skäligt att gå vidare med ett skuldsaneringsärende.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Juli 18, 2012, 15:06:13 »

Har du skrivit i din ansökan att du är timanställd, så att detta är ett känt faktum, och du har fått ett beslut om inledande så har handläggaren bedömt att det räcker. Man tar inte ett inledandebeslut om man inte tror att personen har rätt till skuldsanering. Jag skulle gissa att över 95 procent av alla som får ett inledande också går vidare till beslut om skuldsanering. Lågt räknat!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: