Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Boende  (läst 7362 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
mrronny
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: Juni 07, 2012, 00:55:42 »

Jag har skuldsanering sedan några månader. Jag har tänkt flytta till min särbo delvis för att ha lite mera i börsen. Om jag skriver mig där och i praktiken är sambo kommer detta att påverka min skuldsanering? Enligt vissa inlägg här kan man ha en ökad inkomst mellan 4-5 tusen utan att det ska påverka nuvarande skuldsanering. KF gör väl inga nya kontroller och fordringsägarna kollar väl enbart om man har fått väsentligt höjd årsinkomst? Kan någon ha synpunkter att man har ny adress och bostadsort?
Tacksam för synpunkter!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Juni 07, 2012, 07:42:16 »

Bör nog inte vara några problem.  Smiley

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Juni 07, 2012, 09:56:42 »

Jag tror det är mycket osannolikt att någon skulle få igenom, hos skusan, en omprövning av din sanering för att du väljer att bli sambo.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
elsy
Full Member

Antal inlägg: 115

« Svara #3 skrivet: Juni 07, 2012, 12:04:14 »

För att vara på den säkra sidan..kontrollera noga. Då du/ni får en annorlunda boendekostnad. Sambon är inte betalningsskyldig men dennes boendekostnad delas på 2, elen delas på 2, parkering osv..samt matkostnaden räknas bli billigare så du kommer att få betala mera än vad du får betala idag om det blir billigare för dig att bli sambo.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #4 skrivet: Juni 07, 2012, 15:17:13 »

För att vara på den säkra sidan..kontrollera noga. Då du/ni får en annorlunda boendekostnad. Sambon är inte betalningsskyldig men dennes boendekostnad delas på 2, elen delas på 2, parkering osv..samt matkostnaden räknas bli billigare så du kommer att få betala mera än vad du får betala idag om det blir billigare för dig att bli sambo.

Ett klassiskt fall där resten av familjen indirekt blir påverkade utav utmätning.  Sad
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
mrronny
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« Svara #5 skrivet: Juni 07, 2012, 16:38:34 »

Nog förstår jag att en normal uträkning är att det skall delas men det jag undrar är ifall någon kommer på att kolla att jag är sambo när väl skuldsaneringen pågår
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #6 skrivet: Juni 11, 2012, 23:26:18 »

Kfm kommer inte att kolla då det inte är deras jobb. Sedan beror det på borgenärerna. Har lite svårt att se att inte vissa borgenärer tar ut lite utdrag så som inkomst och ändrade familjeförhållanden. Samtidigt har jag aldrig sett något fall där just det har lett till förlängd skuldsanering..
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: