Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: inleda skuldsanering  (läst 11813 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« skrivet: Juni 05, 2012, 16:42:00 »

Hej Alla glada

inleda skuldsanering,vad betyder det? e det sant att man har blivit beviljad eller på väg att bli beviljad skuldsanering? hur stor chans att man kan få skuldsanering beviljad efter det?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Juni 05, 2012, 19:12:25 »

Inledande är ett prliminiärt beslut. Dom anser att du är så pass skuldsatt att du uppfyller kraven. Nu kommer KFM fortsätta utreda samt dom du har skulder till skall anmäla sina skulder till KFM.

I detta skedet är det ovanligt att det blir avslag, men det händer. Så ännu är du inte i hamn. Men du har kommit längre än andra gör och får avslag direkt.

Utmätningar upphör iom inledande, så spar såååå mkt du kan och bygg upp en buffert för framtida nöjen/inköp.

Nu håller jag tummarna för dig om du fått inledande skuldsanering Grin

Uppdatera gärna hur det går under tiden....
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
makis
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Juni 05, 2012, 19:44:30 »

tack så jätte för svaret,jag bor tillsammans med min fru och två barn,hooooppppas verkligen jag får det beviljad
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Juni 05, 2012, 19:47:24 »

Nu kan det dröja 3 månader (eller så) innan skusan har ett färdigt förslag. Därefter kan det ta 3 månader (eller så) till om någon invänder mot att du ska ha skuldsanering.

Läste hos kfm att 8 av 10 som fått inledande också får sanering beviljad. Får du det inte så ska du veta att du kommit långt nu med inledande och kan korrigera vad som var "fel" och söka igen.
Att vänta från inledande till beslut kan alltså ta ganska lång tid och vara rätt jobbigt med ovissheten. Håller med Patrik till 100 procent. Spara allt du kan! Du har nu 3-6 månader på dig att spara ihop en extrabuffert du ska kunna ha under saneringens 60 månader.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
makis
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Juni 06, 2012, 06:23:40 »

Tackar för alla svar, min fråga kommer jag få tillbaka skattepengar?
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Juni 06, 2012, 11:05:23 »

Troligtvis inte. Om/när skusan noterar återbäringen vill de nog lägga dessa som en första betalning. Du bör få behålla ca 10 %

Du behöver ju inte ta upp det här med dom, vänta och se vad man kommer fram till och spar återbäringen så länge.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
makis
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: Juni 06, 2012, 19:53:00 »

okej,jag bryr mig inte mycket om jag kommer och få de eller inte, huvud saken att jag kommer ut från det situationen jag själv och ingen annan har orsakat.. Embarrassed
Loggat
makis
Jr. Member
**

« Svara #7 skrivet: Juni 06, 2012, 20:07:29 »

en fråga till,hur blir det med visa skulder som ex thorn? de har inte har skickat ärendet till kf så vit jag vet
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #8 skrivet: Juni 06, 2012, 20:16:26 »

en fråga till,hur blir det med visa skulder som ex thorn? de har inte har skickat ärendet till kf så vit jag vet

Skickar de inte, så kan de inte efteråt komma och gråta för att de inte får betalt.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
kojak
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Juni 06, 2012, 22:05:19 »

och i tillägg till det, om du glömt att ta med en skuld kan du så klart säga det till din handläggare så läggs den till saneringen.
Alla skulder ska du ta upp, även privata.
Loggat

PJ
Newbie
*

Antal inlägg: 29

« Svara #10 skrivet: Juni 06, 2012, 22:52:21 »

Har du fått inledande före skatteutbetalningen så får du pengarna, detta hände mig för ett år sen. Jag fick behålla återbäringen.
Loggat
makis
Jr. Member
**

« Svara #11 skrivet: Juni 06, 2012, 23:14:53 »

Hej
Ja, jag har fått beslut om inleda innan
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: