Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering och jobba i Norge  (läst 11367 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ankii
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Juni 03, 2012, 21:18:28 »

Hejsan!
Jag har lite frågor, ang att arbeta i Norge och ha skuldsanering. Måste jag meddela försäkringskassa och skatteverk om att jag arbetar delvis i Norge? I så fall, varför? Måste jag meddela kronofogden om att jag har inkomst även från Norge? Om inte, kan de göra någon koll, som gör att jag tappar skuldsaneringen? Hur blir det med skatter, så det inte kostar mer än det smakar i slutändan? Det är inte i någon gränskommun jag ska arbeta. Är det något särskilt jag måste tänka på?
Tacksam för alla svar. Mvh Ankii
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Juni 04, 2012, 11:05:51 »

Ska försöka bidra med det lilla jag tror att jag vet.

Du ska ha ett tillfälligt pnr (Q id tror jag det kallas) som räcker 6 mån.
Skatt betala du då i Norge ochinga uppgifter skickas till svenska skattemyndigheten

Det är klart både skatte- och kronofogdemyndigheten vill veta varenda steg du tar. Men spårbarheten är minimal i det här fallet.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: Juni 04, 2012, 19:46:01 »

Kfm beslutar visserligen skuldsanering men det är borgenärerna som får bevaka sina intressen. Vad jag vet så kan det bara bli frågan om omprövning om tex en borgenär har invänding. När man väl har skuldsanering så kopplas kfm bort. Betalningar sköts mellan parterna. Vi någon ändra så får man vända sig till KFM. Vad jag menar är att skattemyndigheten eller kfm kollar inte om dem inte själv är borgenär. däremot kan inkasso och andra borgenärer rota runt för att hitta skit...

Rätta mig om jag har fel
Loggat
ankii
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #3 skrivet: Juni 06, 2012, 10:21:17 »

Tack för Era svar!
Innebär det att jag inte behöver anmäla någonstans att jag arbetar i Norge? Jag kan helt enkelt bara fortsätta att betala på min skuldsanering som vanligt varje månad? Jag har också via det här forumet förut fått reda på att jag kan tjäna 45000 kr extra per år, utan att det förändrar skuldsaneringen, även om de jag är skyldig pengar skulle göra en anmälan. Men om jag förstått rätt så kommer aldrig "norge pengarna" att synas någonstans, här i Sverige. En annan fråga, jag och min särbo funderar på att ev flytta ihop, han har också skuldsanering. Hur blir det då? Läggs våra inkomster ihop, när/om vi blir skrivna på samma adress? I såfall, förändras betalningsplanen för båda två då?
Tacksam för svar. Ankii
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #4 skrivet: Juni 06, 2012, 11:16:22 »

Om dina förutsättningar förändras är det upp till dig att anmäla till skusan.
Om de du betalar tycker att de får för lite pengar jämfört med hur din ekonomiska situation ser ut anmäler dom.
Inget sker alltså med automatik.

Ni har en uträkning i beslutet som skusan skickade hem till er resp. Använd siffrorna därifrån och se om du kan få ihop det för hur det blir om ni är sambo. Ja, inkomsterna slås ihop, gemensamma utgifter delas.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: