Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Återbäring  (läst 7103 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Flux
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: Maj 29, 2012, 20:39:58 »

Jag har inledande skuldsanering och kommer att få tillbaka ca 40000kr på skatten, jag har desutom en skatteskuld på 17000kr som ligger hos fogden.

Innebär detta att jag kommer att få behålla 23000kr eller kan kronofogden plocka allt, dom borde ju bara kunna ta för skatteskulden??
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Maj 29, 2012, 21:09:34 »

Inga utmätningar får göras under inledande.

Hur långt är det gånget? Jag spekulerar kring två alternativ.
1. Att återbäringen inte var känd vid den tidpunkten under inledande och då kommer den inte att röras. Kräver en del flyt i tajmingen.
2. Att skusan har kännedom om denna och kommer att ta med den i skuldsaneringen och då kommer den att fördelas rättvist mellan borgenärer i din första betalning. Rimligt att du får behålla ca 10% till egen buffert.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Flux
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Maj 29, 2012, 21:17:37 »

Ska försöka förklara denna invecklade situation Smiley

Fick inledande i november 2011 alla godkände sluldsaneringen utom skattemyndigheten som ansåg att jag kunde göra förlustavdrag i deklarationen vilket skulle innebära större betalningsutrymme.

När jag nu gjorde deklarationen så gjorde jag detta avdrag vilket ju kommer göra att jag får tillbaka ca 40000kr och jag har en skuld till skattemyndigheten på 17000kr, detta borde ju göra att problemen med att bli beviljad skuldsaneringen är ur världen för jag har ju inte längre någon skuld till skattemyndigheten och det var ju bara dom som hade klagat.

Jag har ju nu då ca 20000kr över som då inte var kända när betalningsplanen upprättades.
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Maj 29, 2012, 21:36:48 »

Ok, ligg lågt bara tycker jag. Nu är det upp till Skusan att greppa det här och bestämma vad som ska ske. Se till att INTE betala någon eftersom du ju inte får gynna någon.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Flux
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Maj 29, 2012, 22:17:14 »

Tack för svaren Kojak!
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #5 skrivet: Maj 30, 2012, 07:29:47 »

Jag hade en skulder som skatteverket gick in och reglerade under min inledande. Kom inte i håg men Jag fick tillbaks runt 10 000kr var skattmasen tog runt 3000kr jag var skyldig. Om nu skattverket plockar sina pengar så faller även deras invändning. Alltså Skunsan tar ingen notis eftersom dem inte är någon fodringsägare längre. Det är vad som hände mig.
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 30, 2012, 09:34:56 »

Låg din skuld verkligen hos kronofogden då?

Det låter galet att kfm och skv gemensamt reglerar en skuld under inledande. Om den låg hos skv då kan jag förstå.
Loggat

Flux
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Maj 30, 2012, 19:21:39 »

Skulle ju kunna tänka mig att om jag har ett underskott på skattekontot på 10000kr och så får jag tillbaka 20000kr då blir ju saldot automatiskt bara +10000kr, men jag vet som sagt inte om dom får göra så egentligen?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: