Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ett blogginlägg om ovärdiga överskuldsatta  (läst 7225 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« skrivet: Maj 23, 2012, 15:34:42 »

http://emiliepilthammar.blogspot.se/2012/05/skuldsanering.html

Det här representerar nog rätt mångas syn på överskuldsatta. Hur orättvist och fel det är att överskuldsatta (m.fl) ska få en andra chans. Se inlägget inklippt nedan.

Hon har, citat: väldigt svårt för att förstå varför andra människor ska betala för det.
Likt de flesta av hennes åsikter i ämnet visar hon okunnighet. Hon uttrycker en tro att det blir dyrare för samhället (och henne) med en skuldsanering när det utslaget på individens återstående livstid egentligen blir betydligt billigare.
Det kostar samhället grovt räknat 40 miljarder/år att hushålla med 400.000 skuldsatta.

Varje "sanerad" människa är en besparing på 1 miljon per år. Jag tror man kan räkna med större samhällsvinst än så då en återanpassad människa kan delta i samhället på ett annat sätt och bidra till skatteintäkter samt att denne möjligen har en familj som varit drabbad. Dvs rädda en så blir effekten att en till vuxen eller barn också får lite extra skjuts.

Jag tycker hon visar en skrämmande människosyn. Önskar att det kunde bli tydligare för henne och hennes likar att det är samhälleliga besparingar vi talar om när vi talar om skuldsanering. PLUS rent humanitärt får en människa en chans till.
Hur många sitter inte med samma felaktiga syn att skuldsanering blir kostsamt för samhället och för de stackare som "får betala"?

Skuldsanering
Av de 430 000 personer i Sverige som finns hos kronofogden är 40 000 under tjugofem år. Regeringen tycker detta är för mycket och tillsätter därför en utredning som ska ta fram konkreta förslag på vad som kan göras åt detta.

Jag förstår att man kan göra missar i livet. Det kan alla. Jag har dock väldigt svårt för att förstå varför andra människor ska betala för det. De som ska få skuldsanering borde delas upp. De som har kämpat för att hamna där genom att helt enkelt skippa att betala sina räkningar och de som exempelvis gått i konkurs. Jag tycker inte det är rätt mot alla de som sköter sig att staten går in och hjälper människor som förstört för sig själv. Självklart kan det finnas förmildrande omständigheter men jag är skeptisk. Jag vet en familj som är skuldsanerad. De båda vuxna är tillsammans sedan tjugo år, båda har jobb, bra jobb med bra betalning och ändå har de blivit skuldsanerade. De har helt enkelt hoppat över att betala räkningarna, finns bättre saker att göra med sina pengar. Jag blir mörkrädd och det känns som om detta är en röd tråd genom vårt samhälle. Arbeta och var duktig och du belönas inte. Med denna regeringen får vi dock en månadslön mer. Har jag pengar sparade när jag blir gammal och ska på hem får jag betala det själv. Skit i allt och ha roligt för dina pengar så betalar staten din plats. Socialen hjälper dig med pengar när det behövs. Dra på dig skulder så blir du skuldsanerad. Jag tycker detta är fel. Det skulle vara skillnad på de som sköter sig och de som inte gör det. Arbete måste alltid löna sig!
Upplagd av Emilie Pilthammar kl. 10:01 
Etiketter: Politik

P.S Hon stoltserar med partifärg på sin presentationssida om någon är intresserad av det.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #1 skrivet: Maj 23, 2012, 16:10:45 »

Undecided Tråkig läsning. En sådan som hon skall nog inte sitta i kommunen eller i landstinget.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Maj 23, 2012, 16:18:07 »

Klickade på länken för att stänga sidan illa kvickt. Vill gärna behålla maten i magen... Tongue
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #3 skrivet: Maj 23, 2012, 16:27:51 »

Det är väl nog ytterligare en människa som inte har förstått hur lätt man hamnar i skuldträsket och för att sedan fastna i det.

Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #4 skrivet: Maj 23, 2012, 19:13:50 »

Tyvärr är ju folk så pass dumma... visst finns det dom som medvetet skitit i allt och bara kört på så långt det går, men man ska få en andra chans oavsett om man vart i skuldträsket 10-15 år med diverse utmätning.

Vore ju bra om hon kollade hur en skuldsanering funkar, och vad för krav som ställs.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #5 skrivet: Maj 23, 2012, 19:47:01 »

Ja, det var ingen rolig läsning. Tycker att en del handläggare på KFM har samma inställning. Kanske beror det på att de inte vill säga ja till skuldsaneringen, kanske arbetar de ihop med inkasso. Vilket jag tror.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #6 skrivet: Maj 27, 2012, 16:12:08 »

Dum i huvudet, enligt mig. Sådana som hon får sitt helvete på ett eller annat sätt i livet.......
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: