Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fogden tar rotbidraget  (läst 3685 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hjälp
Full Member

Antal inlägg: 131

« skrivet: Maj 22, 2012, 21:42:06 »

Hej! Har nyss startat en enskild firma. Nu har jag ansökt om utbetalning av rotbidrag. Idag fick jag brev från Skatteverket att de skickat pengarna till kronofogden då jag har skuld dit! Finns inget att göra åt det? Hur är det med handelsbolag, samma regler? Eller?
Så tråkigt
Loggat
Glenn
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #1 skrivet: Augusti 14, 2012, 18:46:52 »

Hade samma problem, detta löstes hyffsat för mig ändå,då jag höll på att ombilda till AB men 75000 hann dom nypa innan jag började fakturera från nya bolaget.
Jag överklagade IOM att jag hade 2 anställda samt en del underentreprenörer som skulle ha delar av dessa pengar, men det struntade dom i. Snacka om att sparka undan benen för en... Kommer använda detta forumet med att få hjälp med mitt ärende då det känns som inte allt står rätt till..
Kommer behöva hjälp av många av er tror jag. Kommer starta en tråd om detta när jag har lugn och ro.
Med vänlig hälsning, Glenn
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #2 skrivet: Augusti 15, 2012, 07:40:46 »

Sorgligt att dom gör så här... vadå fälla folk.

Handlar du för handelsbolaget så är det 10 års presk på skulder. Då räknas ditt handelsbolag som företag.

Men har du privatskulder så är ditt handelsbolag inte ett företag helt plötsligt och KFM utmäter direkt.

Vadå moment 22.  Huh?

Men jag kommer aldrig sluta förvånas.

Ombilda till AB rekommenderar jag.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: Augusti 15, 2012, 15:42:34 »

Fogden kan inte gå in och plocka pengar i ett handelsbolag av den enkla anledning att ett HB har ett eget organisationsnummer medan enskild firma är fysisk, alltså har samma organisationsnummer som ägaren personnummer.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #4 skrivet: Augusti 15, 2012, 22:57:27 »

Fogden kan inte gå in och plocka pengar i ett handelsbolag av den enkla anledning att ett HB har ett eget organisationsnummer medan enskild firma är fysisk, alltså har samma organisationsnummer som ägaren personnummer.

Helt korrekt... menade ju enskild firma. Inte handelsbolag, blev av bara farten när han skrev det sist.  Undecided   Skyller på tillfällig sinnesförvirring. Sorry!
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
hjälp
Full Member

Antal inlägg: 131

« Svara #5 skrivet: September 01, 2012, 11:28:42 »

Tack! Sitter just nu o är nervös då första ansökan är inlämnad och var inne på sidan hos Skatteverket o det står utbetald. Får se om det är till mig eller fogden!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: