alexxx
Newbie
Antal inlägg: 34
|
 |
« skrivet: Maj 09, 2012, 22:46:45 » |
|
Har tänkt på det här ett tag ,,
varför inte starta en *fond* där folk kan lägga ett bidrag på vilken storlek dom vill och har råd med, som en el två ggr per år folk som är skuldsatta kan söka ur? ett ex kan vara att man tar ex ut 100 kr för medlemskap för ett år,tar det admin behöver för sköta hemsidan resten sätts på *fonden*,, jag tror att det i slutändan kan hjälpa en hel del människor ur träsket då många lever i extrma förhållanden och knappt har råd att äta pga exempelvis utmätningar , ett annat ex är folk här som fått hjälp med att få skulder preskiberade tack vare forumet säg en summa på 45 tusen kan väl skänka en el ett par hundra lappar för hjälpa en annan.
Jag vet med erfarenhet *har jobbat en hel del med bidrags ansökningar* för antal föreningar,finns en hel del pengar att dra in , varför inte se till att öppna en i varje stad? självklart krävs det folk som jobbar *gratis* och alla ´bidrag går åt att hjälpa folk i nöd.
Många människor skänker 100 kr i mån för att rädda gorilan el pandan i afrika osv, varför inte en skuldsatt? för er gamar som läser *inkasso,kfg,osv* alla skuldsatta äter inte pizza för 10000 i månaden som sista avsnittet i lyxfällan!
En hel del människor här på forumet mår så dåligt att dom vill ta sitt eget liv ?? är det inte värt och sträcka ut handen för hjälpa till , det är människor som du och jag!
Jag skulle vilja att man har det som förslag som admin lägger upp en *röstning' hur många som har råd el kan avvara en hundring om året för medlemskap,där pengar går till att sköta sidan resterande till *'fonden*.
OM skuldsatta ska komma nånstans måste man vara eniga och starka, och varför inte på sveriges största samlings plats för skuldsatta! Jag är imponerad av alla som hjälper andra för dom själva suttit i samma sits-
För att runda av detta om 1000 personer lägger 100 kr om året så är det 100000! till sköta sidan och hjälpa andra som är utsatta dagligen som verkligen vill göra rätt för sig, vet inte hur många medlemmar det är här men fatta vad man kan göra för nytta?
Man får ex söka ur fonden om man har svårt med mat en månad en liten räkning osv och så får man två¨ggr söka för lösa en skuld.
själv klart ska en slant gå till intrumcleaner vid behov till vad det än kan vara då jag ser dom som hjältar likt många medlemmar här på forumet. efter ett par år kan man även öppna ett företag*investera* för dessa pengar som drar in mer pengar för hjälpa utsatta.
En sista grej vore inte dumt att kolla om intresset finns att ex skicka hem ett förslag för dom som har råd och kan skänka en slant i månden samt frivilliga donationer, som tidigare sagt jag har erfarenhet av bidrag och vet hur mycket det kan hjälpa i vissa situationer,,exmpel 150000 per år får man för ha en ungdoms verksamhet i en förening, 10 % får dom* i verkligheten.
Finns många förslag i bollen men e segt nu bolla gjäna med tanken att några kr kan rädda ett liv!!
ha deet gott alla och snälla ha tålamod gott folk det finns ett hop och ett ljus för oss alla!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #1 skrivet: Maj 09, 2012, 23:22:09 » |
|
En god tanke som skulle vara bra om det fanns möjligheter.  Några spontana tankar och funderingar: Behövs tillstånd för sådan fondverksamhet? (med tanke på att det finns en och annan som mer än gärna skulle "klämma till" denna verksamhet så är det nog bäst att ha alla papper och tillstånd enligt alla regler!) Om tillstånd behövs, vad kostar då det? Det seriösaste är att all insamlingsverksamhet har 90-konto, vilket blir problem då ingen i styrelsen får ha betalningsanmärkning.... Hmm, i denna "bransch" är nog det ofrånkomligt......  Nåja, 90-konto är väl visserligen inget måste..... Sen har vi ju detta med administrationen av verksamheten. Som det är nu så pumpar jag in pengar hela tiden från egen plånbok bara för att hålla Fattiga Riddare i den form det är nu. Svårt att lägga ytterligare obetalt arbete på detta just nu..... Sen handlar det om förtroende...... Kanske lätt att det blir bråk och misstro om en eller ett par har hand om detta utan egentlig kontroll vad som händer med innestående pengar. (visserligen här kan eventuellt tillståndskrav spela in) Sen är frågan om dels avvägningen om VEM eller VILKA som ska tilldelas från fonden, och motiveringen varför då inte vissa andra får.... (risk för bråk och misstro) Ja, det var bara lite funderingar som uppkom kring en annars väldigt god idé!  Ni andra får gärna komma med synpunkter också!
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
alexxx
Newbie
|
 |
« Svara #2 skrivet: Maj 10, 2012, 01:59:07 » |
|
självklart så behövs tillstånd osv kostnad går ta reda på men även där finns det bidrag att ansöka om, Det viktigaste tycker jag att man börjar med ta ut en medlemsavgift till att börja med för när du presenterar din ide så ska den vara så *seriös* som möjligt när du söker bidrag, sen så bildar man en styrelse som utser ,ordförande kassör osv så slipper folk *prata* då det är medlemmar som får utse den som representar dom, för pengar du får in kan gå till som tidigare sagt att förbättra sidan för att kunna presentera iden på bästa möjliga sätt, när det gäller utdelning av *fonden* så är det upp till styrelsen utifrån förfrågan se till att fördela det rättvist,självklart har man en årsredovisning där allt framgår så slipper folk få för sig att du och styrelsen åker till soligare bred för pengarna  obs vi pratar om 100 kr om året där pengar går till medlemmarna ändå i slutet, dom som *skänker* pengar som gåvor sätts på ett konto som går till behövande i olika former. min tanke är att om du har verksamhet ex i 5 olika städer *föreningar idealla så kan du ex ha folk som säljer triss resturangchansen med mera för och genera pengar som ännu e n gång går till medlemmen, så hur man vrider och vänder så hjälper man sig själv i slutändan. Om jag inte är helt ute och cyklar så är *Sjuksköterskan* duktig på det här med föreningar osv samt nån annan jag läst på nån tråd. Jag är duktig på att söka bidrag men inte insatt i hur man öppnar en förening. Det lättaste är att man helt enkelt som medlem säger att dom är intresserade av ämnet och vi sätter oss alla via nätet och bollar förslag samt ser vilken kunskap som behövs och börjar nånstans. vi får helt enkelt avvakta och se hur många som räcker upp handen och visar intresse i detta. DET viktigaste är att bilda föreningen som sagt då kan inget gå fel sen är det ideallt som i det här fallet så är det inga konstigheter om allt görs på rätt sätt för att pengar går till det som föreningen står för i slutändan sist men inte minst, tror att dom som skulle vilja klämma till som du skrev kommer nog bli mer rädda då dom ser att intresset e stort samt att det inte bara blir ett forum utan riktiga människor som arbetar för människor oavsett bakrund, om allt går som det ska så kan till slut säga nåt och det tas på allvar och inte som nu där folk tycker att man är bara någon med en åsikt mina texter sitter hop utan mellan slag stora bokstäver osv men det är med meningen lol  i am paranoid 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
elsy
|
 |
« Svara #3 skrivet: Maj 10, 2012, 06:23:26 » |
|
Var det inte det som Insolvens hade som förslag med fond för att hjälpa skuldsatta?? Lite misstänktsamt..hmm säger inget så har jag inget sagt. En liten parentes och inte liten för mig...Jag fick rätt mot IJ/TFF med hjälp av Intrumcleaner..ännu lite kvar för att man får in helheten och det kommer att informeras om..men Intrum Justitia backade och det är underbart.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #4 skrivet: Maj 10, 2012, 07:45:44 » |
|
Nja, som sagt en god tanke, men....  För det första så vet jag inte riktigt hur du tänker med medlemsavgift? Jag tolkar det som att Fattiga Riddare skulle börja ta ut en medlemsavgift, varav "överskottet" av denna skulle gå till denna "fond" så kan jag direkt säga NEJ! Orsaken är att vi har intagit den policyn att Fattiga Riddare skall drivas utan kostnad för medlemmarna! Detta är ett löfte som varken jag eller någon annan här är intresserade av att bryta!! Btw, Fattiga Riddare är en förening redan med styrelse osv. Forumet ägs och drivs dock av mig fristående av anledningen att säkerställa dess fortsatta existens i det fall föreningen läggs ner, går i konkurs, "kuppas" av någon osv. Helt enkelt en säkerhet för medlemmarna. Föreningen Fattiga Riddare drivs dock även denna utan bidrag etc.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
alexxx
Newbie
|
 |
« Svara #5 skrivet: Maj 10, 2012, 19:38:09 » |
|
Som sagt det är en tanke!
*glöm* medlems avgift utan min tanke är att på något sätt få in pengar för att kunna fortsätta hjälpa folk ,bland annat intrumcleanr , du och många andra jobbar helt gratis och får lägga ut pengar från egen ficka vissa gånger.
Och om det redan finns en förening så finns det en hel del bidrag om ni exmpel bildar en ungdoms styrelse inom föreningen och så finns det pengar att söka från kommun och ungdomsstyrelsen förutom olika stiftelser,
sedan är det här FORUMET ett *projekt* som drivs som du sa ideallt som har bra rötter och en hel del medlemmar som man kan söka ilika projket bidrag för.
Min tanke är inte att be folk som redan har det svårt om pengar utan se till att dom som driver det ska kunna fortsätta med lite ekonmiskt stöd.
till det andra inlägget har ingen koll om insolvens har haft den tanke förut med fond eller ej , utan jag har som sagt arbetat en hel del med ideallt arbete och en hel del föreningar som jag hjälpt med bidrags ansökningar.
Ha det gott
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #6 skrivet: Maj 11, 2012, 11:09:27 » |
|
Alexxx, vi på IntrumCleaner har förståelse för ditt förslag om en fond och att du anser detta vara en bra ide. Dock uppstår stora problem snabbt där pengar tyvärr alltför ofta leder till att människor med de mest ädla mål tyvärr går vilse på vägen.
Vi på IntrumCleaner har därför taget ett gemensamt beslut att vi kommer ALDRIG att ta emot eller ansöka om bidrag från varken fonder, staten eller skuldsatta.
Grundidén till en fond som skall användas till att hjälpa skuldsatta i nöd och med saneringslån är bra, och de som har förmågan att skapa en sådan fungerade fond där ingen form av korruption och bedrägeri finns kommer vi på IntrumCleaner att ge vårt fulla stöd ...
Dock har vi bittert sett genom årens lopp att när ideella föreningar, riksförbund m.fl. börjar söka bidrag ur fonder och bidrag från staten uppstår stora problem ... där vissa inte klarar av att "hålla fingrarna ur syltburken". Detta var en av de stora anledningarna till vårt avslöjande av Riksförbundet Insolvens, eftersom de flesta inser att hade vi låtit detta problem växa större skulle allt arbete vi lagt ner för att tvätta rent det dåliga rykte vi skuldsatta redan har kunnat varit till spillo.
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
alexxx
Newbie
|
 |
« Svara #7 skrivet: Maj 11, 2012, 19:27:28 » |
|
Förstår vad du pratar om intrumcleaner då jag jobbat inom förenings livet och inte många kr går åt rätt ställe där dom är ämnade,
Jag är mer än gjärna frivillig att hjälpa till med vad det än kan vara, både när det gäller fattiga riddare el intrumcleaner har jobbat många år ideallt och vill inte ha nåt i gengäld utan skulle må bra av att kunna göra nåt för en annan medmänniska .
Detta forum och intrumcleaner gör så att man ibland ser ett ljus och inte ligger kvar på botten i mörkret
Tack för att ni finns menar det från hjärtat, och tack för alla människor på forum som hjälper andra ni är sannerligen stora hjältar!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #8 skrivet: Februari 18, 2013, 09:48:26 » |
|
Hejsan! Ni vet att jag är aktiv på forumet lite då å då. Min ekonomi håller på att redas ut, mycket p.g.a. allt jag läst här. Det finns säkert fler än mig som "lyckats" få ordning på ekonomin. Iblnad har det krävts en hel del, men jag tror att de flesta klarar att bli åtminstone betalningsanmärkningsfria, om man bara jobbar stenhårt! Att bli skuldfri är något helt annat... Varför jag skriver detta är för att jag skulle så gärna vilja hjälpa andra mer än det jag gör nu. Vet dock inte på vilket sätt. Lyxfällan är en variant att söka till, men det är nog inte så lätt att blotta sig i TV. Jag skulle vilja att man har ett system till för att hjälpa människor. Skuldsanering och budgetrådgivning via kommunen fungerar inte alltid. Ibland kanske det krävs lite fler metoder. Kan man inte träffas och prata om svårigheter med ekonomin? Jag ställer gärna upp, har åtminstone fått ordning på min ekonomi från typ utmätning, 50 betalningsanmärkningar m.m. till att om tre år vara helt skuldfri (har dock inget huslån). Hör av er mina vänner. Vi måste hjälpas åt! Skicka ett PM så kan jag ringa upp om Ni vill prata på mobil.
Ja. Och angående fond eller liknande. Jag ställer gärna upp på ett eller annat vis. Är väl förtrogen med föreningar och så. Men det krävs en massa regler och tankeverksamhet för att ett sådant projekt skall fungera. Men man kan också säker söka bidrag från EU, kommuner, banker m.m. Kanske kan en bank(tjänsteman) fungera som den som beviljar utbetalningar?
|
|
|
Loggat
|
Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
|
|
|
phenden
|
 |
« Svara #9 skrivet: Februari 18, 2013, 11:37:22 » |
|
<Bland en massa bra saker skrev hon> ... Lyxfällan är en variant att söka till, men det är nog inte så lätt att blotta sig i TV. Lyxfällan är ett indoktrineringsprogram avsett att framställa skuldsatta som rena idioter som inte förtjänar minsta medkänsla. Att delta där innebär dels att man bidrar till den propagandan, och dels att man måste framställa sig som idiot i världens ögon. Och de de hjälper är ju inte människor med allvarliga problem när det gäller storleksordningen på skulderna.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #10 skrivet: Februari 18, 2013, 12:00:51 » |
|
<Bland en massa bra saker skrev hon> ... Lyxfällan är en variant att söka till, men det är nog inte så lätt att blotta sig i TV. Lyxfällan är ett indoktrineringsprogram avsett att framställa skuldsatta som rena idioter som inte förtjänar minsta medkänsla. Att delta där innebär dels att man bidrar till den propagandan, och dels att man måste framställa sig som idiot i världens ögon. Och de de hjälper är ju inte människor med allvarliga problem när det gäller storleksordningen på skulderna. För att inte tala om att det lilla jag känner till om bajsprogrammet är att jag har aldrig sett eller hört någon som är/varit sjuk, nyligen förlorat försörjande familjemedlem, nyligen förlorat jobbet, konkat med firman. Bara dessa nickedockor som man ibland tänker att de är skådisar som är till för att svartmåla skuldsatta.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #11 skrivet: Februari 18, 2013, 17:35:51 » |
|
Phenden och Noctumlux, ta och läs denna tråd så ser ni vilket Riksförbund som aktivt samarbetat med Lyxfällan och där detta "fina" o "opartiska" TV-program står som samarbetspartner även i år i Insolvens verksamhetsrapport. http://forum.insolvens.se/viewtopic.php?p=14015&highlight=#14015
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Kämpen
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #12 skrivet: Februari 18, 2013, 18:44:46 » |
|
Plötsligt vill jag bara vomera. Efter att tittat lite närmare på Insolvens forum så får jag rena gestapo-vibbar. *Våga inte att ifrågasätta och ställ INGA som helst (högst) adekvata frågor som kanske är obekväma för då skjuts du i knäna* RAUS...RAAAAAAUS Herre min Jesus vad glad jag är att jag inte traskade in i den här föreningen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #13 skrivet: Februari 18, 2013, 18:55:19 » |
|
GAAAAH!!! *hjärnan smälte...*
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Mimosa
|
 |
« Svara #14 skrivet: Februari 18, 2013, 19:17:49 » |
|
Det var bara inte hjärnan som smälte 
|
|
|