Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: göra yttrande ang preskribtion ??  (läst 4767 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
slangen1
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« skrivet: Maj 09, 2012, 12:58:54 »

har en gammal skuld från -96 som sergel lämnat in till krf för indrivning som jag hävdar  är preskriberad. Har anmält till krf att den är preskriberad och nu har jag fått brev från krf där sergel ( staffan hansson) gjort ett yttrande och  svarat att det inte är preskribrerat och skickat med nå datalistor på brev dom skulle ha skickat mig och hävdar enligt Ö 1570-11 att påmminelser om fodran som skickats till gäldenärens folkbokföringsadress ska anses kommit denna till handa.  Dom säger oxo med deras datalistor att dom skickat mig 31 brev mellan 98-05-07 tom 12-01-09 och även bifogat nån kopia på nå brev som skulle vara skickade den ena av breven är bara en mall utan nå namn .har på mig tom 21/5 att lämmna in ett yttrande till krf. Men har inte en aning hur det ska formuleras eller vad det ska innehålla : skulle verkligen behöva hjälp med det här.
Loggat
Ljuset
Sr. Member

Antal inlägg: 319

« Svara #1 skrivet: Maj 09, 2012, 16:29:06 »

Har läst i någon tråd här på forumet att just datalistor inte gäller som bevis. Hoppas någon kan svara bättre på det.  Smiley
Loggat

http://evigskuld.wordpress.com

Mina tankar om världen runt mig
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #2 skrivet: Maj 09, 2012, 19:30:22 »

Datalistor är inte godtagbara som bevis för att preskriptionsavbrott skett då listorna inte kan påvisa att breven haft preskriptionsavbrytande innehåll.

Hänvisa till domarna från Nacka Tingsrätt ÖÄ 5325-09 och Svea Hovrätt ÖÄ 4726-07
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: