Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskription mall som behöver lite översyn!!  (läst 25299 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
alexxx
Newbie
*

Antal inlägg: 34

« skrivet: April 28, 2012, 21:49:33 »

Jag tänkte skicka detta till inkasso och försökt få den så korrekt som möjligt genom *lånat* en hel del från forumet med lite klipp och klistra , jag ser inte att dom kan yrka på preksavbrott med detta , kom gjärna synpunkter om ni anser annat!!tänkte skicka detta i ett ärende till ett inkasso bolag nästa vecka.  återkommer om hur det gick.

SYND ATT JAG INTE HITTAT HIT TIDIGARE ETT RIKTIGT BRA FORUM.

Hej,   

Angående ärendenummer: xxxxxxxx

Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående fordringar har preskription enligt Preskriptionslag (1981:130) inträtt varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register.

Skulle ni invända mot detta vill jag påminna om att preskriptionslagen säger att ni genom bevisning ska styrka att jag tagit emot påminnelser från er, för att preskriptionsavbrott ska kunna påvisas. Det räcker alltså inte att ni påstår att ni sänt iväg påminnelser och det räcker heller inte att de inte kommit i retur.

I sådana fall vill jag veta följande:

• Originalfaktura på samtliga ärenden, med varuspecifikation och datum
• När påminnelserna avsändes.
• Till vilken adress har de sänts.
• Vad som styrker att jag tagit emot dem
• Vad de innehöll för uppgifter (kopior)
• Har kontakt skett med er? När? Hur?
• Ljudkopior på eventuella inspelade telefonsamtal
• Kopia på eventuellt utslag från KFM
• Kopia på denuntiationsbrev

Jag är inte intresserad att få ett utdrag från er privata databas utan jag skall ha kopior på samtliga originalhandlingar angående eventuella skulder samt kopior på samtliga eventuella brev som ni kan tänkas påstå sänts till mig, samt uppgift om vart de i sådana fall har skickats. Ange även om och vilka av dessa eventuella brev som kommit tillbaka i retur.

Om ni håller med mig angående att det är preskriberat så önskar jag följande;

Papper på att respektive skuld är avskriven till fullo sänt till min folkbokföringsadress.

Hälsningar

Loggat
astajävel
Full Member

Antal inlägg: 149

Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en!

« Svara #1 skrivet: Januari 22, 2013, 22:07:04 »

FY fan vad bra formulerat. Jag lånar det.
 Grin
Loggat

Only GOD can JUDGE me
runa
Full Member

Antal inlägg: 243

« Svara #2 skrivet: Januari 23, 2013, 10:54:03 »

men jag uppmärksammade ett litet bekymmer gällande ärende nummer då jag hävdade presk, då är inkassobolagen snabba som attan att påpeka hur det kommer sig att man vet ärende nummret om man ej vaken loggat in på deras hemsida eller öppnat breven

Huh?Huh?Huh?Huh???
Loggat

valet är ditt Guds general eller djävulens korpral
johnan69
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #3 skrivet: Januari 23, 2013, 12:41:42 »

men jag uppmärksammade ett litet bekymmer gällande ärende nummer då jag hävdade presk, då är inkassobolagen snabba som attan att påpeka hur det kommer sig att man vet ärende nummret om man ej vaken loggat in på deras hemsida eller öppnat breven

Huh?Huh?Huh?Huh???
Det får man ju reda på via PuL?
Loggat
astajävel
Full Member

« Svara #4 skrivet: Januari 23, 2013, 17:54:43 »

Hej

Jag har fått spec på mina skulder av inkasso. Men det står bara aktnummer och sen vad skulden avser + faktura datum  och ränta från datum. skulder från 2004 och jag tänkte att jag skulle på peka på preskription av dessa skulder, det är ca 40 stycken. ska jag skriva aktnummer eller vad ska jag skriva. Jag har ju själv begärt att de ska skicka detta om jag har skulder där. har jag bitit mig själv i röven mån tro?Huh??
Loggat

Only GOD can JUDGE me
runa
Full Member

« Svara #5 skrivet: Januari 23, 2013, 21:17:08 »

Hej

Jag har fått spec på mina skulder av inkasso. Men det står bara aktnummer och sen vad skulden avser + faktura datum  och ränta från datum. skulder från 2004 och jag tänkte att jag skulle på peka på preskription av dessa skulder, det är ca 40 stycken. ska jag skriva aktnummer eller vad ska jag skriva. Jag har ju själv begärt att de ska skicka detta om jag har skulder där. har jag bitit mig själv i röven mån tro?Huh??

trodde ju jag oxå men fick lite kött på benen så jag citerar från dagens mail

när man börjar att bestrida fordringar så bygger ju detta på att du skall använda det SENASTE kravbrevet de skickat ut som grund till din bestridan. Där du hänvisar till att detta är det kravbrev du fått dig tillhanda och det är DET och inte de 100 övriga kravbrev de påstår skickat ut som är grunden till din bestridan eftersom dessa har du aldrig fått.
Och fortfarande om man är osäker på om fordran är preskriberad eller ej så kan man använda sig av ett ombud, eftersom då kan ALDRIG inkassobolaget hävda att preskriptionsavbrott skett på grund av att du tagit kontakt med dom eller känner till ärendet.

och för att kolla av läget på marknaden har jag prövat efter mallen och lämna in en invända till ett inkassobolag och väntar med spänning på svar

Loggat

johnan69
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #6 skrivet: Januari 23, 2013, 21:45:37 »

Hej

Aktnummer räcker väl. De finns i deras register.
Loggat
astajävel
Full Member

« Svara #7 skrivet: Januari 23, 2013, 21:59:26 »

Vilka ÄNGLAR ni är...Tack så mycket för svaret.
Loggat

Only GOD can JUDGE me
runa
Full Member

« Svara #8 skrivet: Januari 24, 2013, 15:46:15 »

Grin

Jag använde mig av mallen och fick idag svar via mail av inkassobolaget jag utförde mitt test på att ärendet är avskrivet

Så nu fortsätter vi....
Loggat

astajävel
Full Member

« Svara #9 skrivet: Januari 24, 2013, 16:25:32 »

Grin

Jag använde mig av mallen och fick idag svar via mail av inkassobolaget jag utförde mitt test på att ärendet är avskrivet

Så nu fortsätter vi....

Jag har också använt mallen och skickat in idag. Väntar på svar  Cheesy
Loggat

Only GOD can JUDGE me
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #10 skrivet: Januari 27, 2013, 13:51:23 »

Ni finner en uppdaterad version av mallen här,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Dima
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #11 skrivet: Januari 27, 2013, 21:31:37 »

Go'kväll! och tack för alla tips.
Jag har nu påbörjat min kamp och skickat preskriptionsinvändning till Svea Inkasso.
Fick tillbaka följande: "Vi har skickat ut erinringar om fordran vid följande tillfällen: XXX Dessa försändelser har tillsänts Er folkbokföringsadress utan att komma i retur såsom obeställbara från Posten. Enligt rättsfallet NJA 2007 s. 157 har det ansetts styrkande att preskription ej kunnat inträda om borgenär, eller dess ombud, tillsänt gäldenär minst fem kravbrev. Detta med anledning av att det orde framstå som helt orimligt att inget av dess brev nått gäldenären. Med anledning av ovan anfört anses fordran ej preskriberad utan vidhålls i sin helhet."
Är det ngn som råkat ut för NJA 2007 s. 157 förut? Vad kan man svara på det? Finns det ngn lagtext som man kan kontra med eller är det kört nu?
Tacksam för alla svar och synpunkter.
Tack att Ni finns.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #12 skrivet: Januari 27, 2013, 22:01:00 »

Go'kväll! och tack för alla tips.
Jag har nu påbörjat min kamp och skickat preskriptionsinvändning till Svea Inkasso.
Fick tillbaka följande: "Vi har skickat ut erinringar om fordran vid följande tillfällen: XXX Dessa försändelser har tillsänts Er folkbokföringsadress utan att komma i retur såsom obeställbara från Posten. Enligt rättsfallet NJA 2007 s. 157 har det ansetts styrkande att preskription ej kunnat inträda om borgenär, eller dess ombud, tillsänt gäldenär minst fem kravbrev. Detta med anledning av att det orde framstå som helt orimligt att inget av dess brev nått gäldenären. Med anledning av ovan anfört anses fordran ej preskriberad utan vidhålls i sin helhet."
Är det ngn som råkat ut för NJA 2007 s. 157 förut? Vad kan man svara på det? Finns det ngn lagtext som man kan kontra med eller är det kört nu?
Tacksam för alla svar och synpunkter.
Tack att Ni finns.

För det första så NJA 2007 s. 157 har 99.9% av alla som bestridit fordringar råkat ut för förr eller senare eftersom detta är inkassobolagens favorit. Och om du redan har bevis på att fordran exempelvis är felaktig, redan betald, kravbrev har inte skickats ut, redan preskriberad o.s.v så sammanställ bevisen och hänvisa till att fordran saknar saklegitimitet att drivas in.

Om du inte har bevis, så begär omgående in §26 PuL-utdrag från Svea Inkasso och eventuella övriga inblandade parter och läs även detta inlägg om Svea Inkasso så du förstår vad du har att kämpa emot. Och det är ALDRIG kört förrän man ger upp - för då är man dömd att förlora ...

Svea Inkasso - Konsten att klippa och klistra för att få mer klirr i kassan,

http://intrumcleaner.nu/svea-inkasso-ab-konsten-att-klippa-klistra-for-att-fa-klirr-i-kassan/
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Dima
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #13 skrivet: Januari 27, 2013, 22:30:23 »

Tack för snabbt svar!
Man blir ju mörkrädd när man läser allt detta om Svea.... Ska göra ett försök ändå. Skam den som ger sig;)
Trevlig kväll
Loggat
astajävel
Full Member

« Svara #14 skrivet: Januari 27, 2013, 23:03:02 »

Tack för snabbt svar!
Man blir ju mörkrädd när man läser allt detta om Svea.... Ska göra ett försök ändå. Skam den som ger sig;)
Trevlig kväll

Ja det är tragiskt. men vi får väl klippa och klistra vi också   Evil
Efter jag började läsa på detta forum var jag livrädd för att öppna posten. Men nu är det så öppnar jag mina inkossobrev med glädje och min livsglädje har kommit tillbaka. För nu kan jag helt plötsligt göra något åt mina skulder.  UNDERBART.....Nu är det jag som ska jaga dom med blåslampa och skicka brev till förbannelse..... sitter och lusläser lagar och paragrafer.....

Ett stort tack till intrumCleaner och  Fattiga Riddares forum ....NI ÄR BÄST
Loggat

Only GOD can JUDGE me
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: