Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad tror ni? Lite hypotetiskt men ändå?  (läst 6372 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
matilda
Newbie
*

Antal inlägg: 42

« skrivet: April 15, 2012, 16:42:16 »

Vad tror ni om detta?
Jag har nu sammanställt samtliga skulder, det mesta ligger hos inkasso, bara en mindre del hos kfm. Min sammanlagda skuld är på 750 000:-, och bara räntorna är på ca 39000:-/år. Jag vill söka skuldsanering men inser att jag ligger dåligt till för det, då jag i höstas sa upp mej från mitt relativt välbetalda (25200:-/mån) arbete. Detta pga att jag mådde så dåligt i en depression att jag till sist trodde att jag bara var en belastning på jobbet och därför inte förtjänade att ha kvar det, ungefär. Jag borde förstås ha blivit sjukskriven istället men insåg inte det. Så himla dumt, men så är det. Jag går nu i samtal hos en psykolog och börjar friskna till.

Problemet är att jag nu är arbetslös. Studerar därför enstaka kurser för att få studiemedel och därmed någon slags inkomst. Kfm har aldrig gjort någon löneutmätning på mej då jag varit sjukskriven och föräldraledig sedan min ekonomi brakade ihop, 2009. När jag gör en förbehållsberäkning på min gamla lön så blir disponibelt belopp för dem att dra ca 5000:- men då har jag inte räknat med att min man (som nyligen fått jobb) ganska snart kommer att ha en löneutmätning han med. Och det måste väl påverka vilket belopp man kan dra från mej, eller hur?

Att jag ställer dessa hypotetiska frågor (för jag har ju ingen inkomst idag) är för att jag tänker att det är väl ingen mening alls att söka skuldsanering förrän jag har ett nytt arbete, eller??
Och jag lär väl måste söka ett arbete jag är kvalificerad för (sjuksköterska) även om jag själv anser att jag inte riktigt är stark nog att axla det ansvaret igen? Hur kommer man att se på att jag sökt ett arbete med lägre lön än den jag hade?

Så ponera att jag återigen har den lönen, skulle det då gå vägen att få beslut om skuldsanering utifrån mina skulders storlek? Vad tror ni?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: April 15, 2012, 21:54:19 »

Det finns ju de som får sanera till 0-belopp.
Egentligen kan det vara helt ointressant om nästa jobb blir lika välbetalt som det du hade förut. Eller hur? Vore ju orimligt om skusan ställde krav på din löns storlek. Hur de skulle ställa sig till din situation med arbetslöshet och depression kan man omöjligt sia om. Gör en noggrann skrivelse som du bifogar och som beskriver hur situationen uppkommit och vad som gått fel.

Skuldernas storlek är det inget fel på. Men så låg ränta?
Kan du motivera för skusan att du gjort allt i din makt för att komma till rätta med skulderna? Och kan visa att skulderna har ett vettig uppkomst (ogärna från brott eller överkonsumtion)? Då har väl inget att förlora? Får du avslag har du svart på vitt vad man vill du rättar till, ex skaffar jobb.

Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
matilda
Newbie
*

Antal inlägg: 42

« Svara #2 skrivet: April 15, 2012, 23:59:23 »

Tack för ditt svar. Jag glömde berätta att mina funderingar kommer sig av att jag läste en jurists avhandling (eller uppsats) om hur KFM fattar beslut om skuldsanering. Hon har granskat en massa domar bl.a. och beskriver hur man t.ex tycker det är hindrande för den sökande att t.ex arbeta deltid för att få mer tid med sina barn (man har rätt att arbeta deltid när man har barn under 8 år) eller att ta arbete som man är underkvalificerad för ifall man skulle kunnat få ett arbete som är bättre betalt. Man menar att man då inte gett/ger allt för att komma tillrätta med sina skulder. Därav mina frågor.

Länkar till avhandlingen om någon är intresserad men av någon anledning så verkar den inte funka, just nu iaf. http://www.jus.umu.se/digitalAssets/79/79982_maria-tirn-birberg.pdf

Jag har tyvärr inte kunnat göra så mycket åt mina skulder eftersom jag knappt arbetat sedan min ekonomi kollapsade och anledningen till att jag sitter i skiten är väl delvis pga överkonsumtion. Jag mådde så dåligt att jag inte kunde se varthän det barkade. Det har inte varit någon lyx och resor utan mer att jag ville ge barnen samma standard som innan jag skilde mej. När pengarna tog slut så lånade jag eller ökade på någon kredit. När det inte fanns pengar till julklappar så tog jag ett sms-lån. När jag sedan blev sjukskriven pga utmattningsdepression så rasade allt som ett korthus. Om jag mot förmodan någonsin blir skuldfri så kommer jag ALDRIG mer att låna pengar, ALDRIG! Jag är definitivt botad.
Loggat
blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #3 skrivet: April 16, 2012, 06:58:33 »

Jag tror att du trots allt kan ha en chans till skuldsanering. För ett tag sedan fick jag höra om en kvinna i 30-årsåldern, arbetar inom vården, har 4 barn, och skuldsatt ca 450.000, pengarna har gått till ungefär det du beskriver, till att ge barnen saker och även till annat. Inom 6 veckor var allt klart, hon fick skuldsanering.Troligen pga sina barn, så jag tycker du ska försöka.
Måste också tillägga, att sjukdom ser inte KFM heller på med blida ögon. Själv har jag ledgångsrumatism, arbetar inom vården som undersköterska, var tvungen att gå ner i tid från 100 till 75%,pga att jag blivit så mycket sämre i framförallt mina händer. Min utredare Lena Moberg ansåg att detta inte var tillåtet när man är skuldsatt, men jag hade tur, överklagade hennes beslut i tingsrätten och fick inledande skuldsanering.
Så sök nu, vänta inte.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: