Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny utredning om skuldsanering 2012:30  (läst 10197 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« skrivet: April 13, 2012, 09:22:18 »

http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/04/21/6da5f4eb.pdf
Utredning om skuldsanering 2012:30

Kort och grov sammanfattning.

Regreingen kommer utreda dagens skuldsanering för att se om initiativet till ansökan kan tas av kronofogden istället för av sökanden själv. Man har insett att en skuldsatt person kan vara avtrubbad och allmänt leds och inte ha orken att komma till skott.
Dessutom ska man se över om det går att föenkla ansökningen.

Sedan kommer ett luddigt stycke om betalningsplanens längd. Jag tolkar den som att man utreder om betalningstiden för någon som varit skuldsatt i många år kan kortas eftersom man redan varit fast i skuldfällan för länge. Det bör väl i så fall betyda att man skriver under på att samhället/kfm/inkasso inte gör något för att tillåta kvalificerat insolventa slippa ur fällan när man väl satt klorna i dem.

Ska vara klart senast 1 okt.

edit: 1 okt 2013
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133

Yrkespessimist

« Svara #1 skrivet: April 13, 2012, 10:34:03 »

Många utredningar blir det, och med varje utredning hamnar vi skuldsatta allt längre och längre bort från ett värdigt liv.

Idag finns olika föreningar och sammanslutningar för oss skuldsatta. Bjud in företrädare för dessa ! Kan vara bra med människor med egen erfarenhet !

Spännande! Vem blir utredare ?

Till denne kan vi förhoppningsvis inlämna våra förslag !

Låt oss nu utse våra ombud.  Det gäller att påverka!  Frågan är om vi hittills har gjort det i tillräcklig omfattning?

Med förhoppning om ett värdigt liv.

häls/hebbe

Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #2 skrivet: April 13, 2012, 11:13:11 »

Ralf G Larsson

Lunds tingsrätt

Tel: 046-16 04 00
Fax: 046-13 39 33
E-Post: lunds.tingsratt@dom.se
Webbplats: www.lundstingsratt.domstol.se
Myndighetschef: Ralf G Larsson
Organisationsnummer: 202100-2742

Geografiskt område
Delar av Skåne län: Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Landskrona, Lund, Staffanstorp, Svalöv, Lomma

PlusGirokonto för ansökningsavgifter
814064-2

Postadress
Box 75 221 00 Lund

Besöksadress
Byggmästaregatan 2 222 37 Lund

Vet inget själv om honom, man får skaffa sin uppfattning:
http://www.skanskan.se/article/20110715/LUND/707159979/-/lagmannen-har-sokt-toppjobb-i-goteborg
http://www.skanskan.se/article/20080626/NYHETER/786083773/-/ralf-g-larsson-blir-ny-lagman-i-lund

Lobbyverksamhet vore väl utmärkt om någon vill representera.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #3 skrivet: April 13, 2012, 14:09:42 »

Ska vara klart senast 1 okt.

Kojak, ville bara göra en notering att det är inte oktober 2012 utan år 2013 det ska vara klart ... vilket ger Svensk Inkasso tid att få igenom alla sina nya förslag, som man just nu bedriver en lobbyverksamhet utan dess like rörande.

Gå inte på de "utredningar" som staten gång på gång kommer med, eftersom dessa är bara till för att lägga olja på vågorna när folkets raseri börjar gro. Var källkritiska och glöm inte att KFM kommer vara delaktiga i denna fina "utredning" tillsammans med ett gäng övriga "experter" vilka ni med enkelhet kan finna vilka dessa är.

Denna utredning är gammal skåpmat som dammats av ... och kommer igen i NY FIN FÖRPACKNING till folkets jubel!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
kojak
Hero Member

« Svara #4 skrivet: April 13, 2012, 16:49:05 »

Bra, jag editerade första inlägget!

Förra utredningen tog 1 år att genomföra, sedan tog det 3 år innan den vann laga kraft.

Om jag ska tycka något personligen så tycker jag att Jan Ertsborn kunde fått förtroendet igen.

Vidare om Jan Ertsborn.
Anledningen till att han inte tillfrågas ligger garanterat i att Betrice Ask inte vill samarbeta med honom och hon har satt ner foten och hotat med att krångla. Hon plattade ju till utredningen förra gången och så vitt jag vet har det aldrig motiverats varför. Kanske var det personligt agg mot utredaren eftersom inget annat sagts? Att alla överskuldsatta drabbas i samma handvändning spelar mindre roll i maktens korridorer.

En följdfrågan kan då vara hur Ralf G Larsson kvalificerat sig.
Är hans ståndpunkt i frågan redan klar?
Är den i linje med Batrice och därför passar han för uppgiften?

En man med övertygelser eller en marionett?
Loggat

blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #5 skrivet: April 13, 2012, 18:07:56 »

Detta kanske är något nytt, jag vet inte. Har haft kontakt med handläggare på KFM om att ingen skriver under med sitt namn på kravbrev från inkassobolagen. Fick till svar: Ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren på din ort vara en god ide. Jag fattar inget, vad har skuldrådgivare med det att göra, att det saknas namnunderskrift. Bara KFM vet.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #6 skrivet: April 14, 2012, 22:59:54 »

Den fina utredningen som gjorts flera gånger och tar mer än ett år och inte leder någon vart som vanligt...alla tillfrågas om yttrande...förutom en grupp : de skuldsatta!!

Inkasso kommer säkert ha fullgod insyn i detta och deras förslag/åsikter anses säkert som mycket tunga...så tyvärr gott folk, ha inga stora förväntningar/förhoppningar om detta tyvärr.

Mer än ett helt jävla år för att fatta att man måste ta bort några hinder i skuldsaneringen, minska till tre år samt införa absolut presk på tio-femton år...den utredningen kan jag och många andra här göra på nån vecka eller två, GRATIS!!!
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 23, 2012, 14:31:20 »

nya bud, civilutskottet tycker utredningen kan göras snabbare,

http://www.riksdagen.se/sv/Start/Press-startsida/pressmeddelanden/2011121/Civilutskottet-vill-skynda-pa-lagforslag-om-skuldsanering/
Loggat

Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #8 skrivet: Maj 23, 2012, 15:05:43 »

Låter bra  Smiley
återstår att se om det blir snabbare puckar då.
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: