Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gamla hyror  (läst 7267 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hjälp
Full Member

Antal inlägg: 131

« skrivet: April 12, 2012, 07:23:04 »

Jag har för andra gången sökt preskription för hyror som fastställes 2004 att vi skulle betala tillbaka. Jag har läst här att det är 2 års presktid för hyror. Igår fick jag svar från kronofogden, " Av §2 2st. följer dock att det är 3 år för fordran mot konsument. I praxis har fordran avseende bostadshyra räknats som en konsumentfordran (RH 1989:02= RIC 36/90)

Det står även så här: Då förfarandet hos Kronofogdemyndigheten alltjämt pågår har någon ny preskriptionstid inte börjat löpa.

ÄR DETTA RIKTIGT?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: April 12, 2012, 10:29:36 »

När det gäller förfallna hyresfordringar finns ett undantag i Jordabalken avseende preskription.
Detta avser bostadslägenhet som hyresgästen flyttat ifrån (upphört hyresförhållande).
Fordran måste då göras gällande i domstol eller hos KFM inom 2 år.

I övrigt är det tre år som gäller.

Förstår inte riktigt formuleringen från KFM.....  Undecided
I och med att utmätningsförfarandet alltjämnt fortgår torde det snarare vara så att ny preskriptionstid börjar återkommande varje månad....
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: April 19, 2012, 23:46:14 »

Förstår inte riktigt formuleringen från KFM.....  Undecided
I och med att utmätningsförfarandet alltjämnt fortgår torde det snarare vara så att ny preskriptionstid börjar återkommande varje månad....

Det sägs väl inget om att det är ett utmätningsförfarande som pågår? Faktum är att ett ärende kan vila hos KFM utan att några egentliga åtgärder vidtas (ffa för att gäldenären saknar utmätningsbara tillgångar). Så länge borgenären betalar avgiften för ett nytt år hos KFM så ligger ärendet kvar där och väntar på att gäldenären ska komma på grön kvist.

MEN - om nu gäldenären inte informeras om detta, och det är faktiskt inte alltid det görs - så räcker inte det faktum att målet ligger kvar hos KFM till för att utgöra ett preskriptionsavbrott, konstigt nog Smiley
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #3 skrivet: April 21, 2012, 18:54:34 »

Bara en fråga i ärendet. Är det som Ni skriver att hyresvärden måste göra anspråk i domstol inom 2 år efter avflyttningsdatum? Jag har läst jordbalken och det är lite luddigt. Där står att hyresvärden måste väcka talan inom 2 år. Jag har haft kontakt med min hyresvärd sedan avflytt, men ej kunnat betala något. Hyresvärden har ej tagit detta till domstol. Är denna fordran då preskriberad, trots att jag haft kontakt med denne?
Loggat
inter
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« Svara #4 skrivet: April 25, 2012, 12:15:23 »

Är det alltid 2 års presk. på hyresskulder?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #5 skrivet: April 25, 2012, 12:22:15 »

Jordabalken 12 kap.
61 § Hyresvärd eller hyresgäst, som vill framställa fordringsanspråk på grund av hyresförhållande, skall väcka talan därom inom två år från det hyresgästen lämnade lägenheten. Iakttas ej denna tid, är rätten till talan förlorad, om ej annat avtalats. Har den ena parten väckt talan i rätt tid, har den andra parten rätt till kvittning, fastän hans rätt till talan är förlorad. Lag (1984:694).

Har hyresvärden inte framställd krav till KFM eller Domstol inom 2 år är talan förlorad.
Bemärk dock att så länge du bor kvar i lägenheten kan talan väckas när som helst, preskriptionen börjar först när du lämnad lägenheten.
Hur det sedan är om din skuld är fastställd i domstol med preskription är jag osäker på, om det fortfarande är 2 år eller om det omvandlas till en konsumentskuld på 3 år.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
inter
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« Svara #6 skrivet: Maj 02, 2012, 22:43:24 »

Ok. Men i mitt fatt så blev det en tredskodom år 2004 tror jag det var. Men gäller det allså 2 år preskription efter den också då eller är det 3 år efter talan är väckt?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #7 skrivet: Maj 04, 2012, 21:16:18 »

Ok. Men i mitt fatt så blev det en tredskodom år 2004 tror jag det var. Men gäller det allså 2 år preskription efter den också då eller är det 3 år efter talan är väckt?

3 år då.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: