Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En Liten Fråga!!!!  (läst 9989 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
PL68
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: April 10, 2012, 19:23:14 »

Har 6 ärenden hos Sergel inkasso, dom är sedan 1997.

Har hävdat preskription bla bla bla...
Fick mejl från dom att dom hade skickat mej påminnelser ca 2 st varje år och att dom inte hade kommit tillbaka, och därför så kvarstod kraven..

Då skickade jag att jag fortfarande bestred kraven och att jag vill ha kopior på alla utskickade påminnelser, samt orginalfakturan mmmm.
Vart dom var skickade samt att dom skulle bevisa att jag mottagit breven mm, enligt en mall jag hittat här på forumet..

Fick idag brev att dom skickat 3 av ärendena till KF, och att jag ska bestrida till Kf, kan dom göra så???
Och vad hände med dom andra 3 ärendena..

Någon som varit med om det här tidigare Huh?
Antar att det finns fler, hur ska jag gå vidare nu ??

MVH
Pl
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: April 10, 2012, 20:14:14 »

Har 6 ärenden hos Sergel inkasso, dom är sedan 1997.

Har hävdat preskription bla bla bla...
Fick mejl från dom att dom hade skickat mej påminnelser ca 2 st varje år och att dom inte hade kommit tillbaka, och därför så kvarstod kraven..

Då skickade jag att jag fortfarande bestred kraven och att jag vill ha kopior på alla utskickade påminnelser, samt orginalfakturan mmmm.
Vart dom var skickade samt att dom skulle bevisa att jag mottagit breven mm, enligt en mall jag hittat här på forumet..

Fick idag brev att dom skickat 3 av ärendena till KF, och att jag ska bestrida till Kf, kan dom göra så???
Och vad hände med dom andra 3 ärendena..

Någon som varit med om det här tidigare Huh?
Antar att det finns fler, hur ska jag gå vidare nu ??

MVH
Pl

Välkommen in i "bestridna fordringar skickar vi till fogden, så får gäldenären bestrida dem dit"-klubben.

Det enda du kan göra är att när fogden skickar papper till dig att dessa skulder har kommit in är att bestrida de. Denna gång hos fogden.

Även om Datainspektionen är en tandlös gammal tiger skulle jag föreslå att du anmäler sergel dit för brott mot god inkassosed.

Jag gissar att de väntar med de tre resterande ärendena så att de växer med ränta. Räkna med att dessa antingen kommer om ett år hem med lite högre ränta eller så åker de i smyg till fogden.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
fattiglapp
Newbie
*

Antal inlägg: 32

« Svara #2 skrivet: April 10, 2012, 20:20:32 »

är med om samma sak där jag i "vända 1" bestridit till fogden och hänvisat till preskription och att de inte vill redovisa mig handlingar.
Får tillbaka från fogden kopior på datalistor med många påhittade grejer, ombud som ringt, emailadresser som inte är till mig där jag påståtts kontaktat dem... och så vidare...
Nu ska jag alltså svara igen för att de inte ska börja dra pengar igen...
Undrar därför om man ska bemöta samtliga påstådda kontakter som de påstått till fogden eller bara hanvisa fogden till det enkla att inget av dokumenten bevisar att jag mottagit någon påminnelse och att jag begär att de skickar tillbaka ärendet till inkasso så att de kan skicka den tvistiga fordran till tingsrätt.
Loggat
PL68
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 10, 2012, 20:30:42 »

Om dom nu har så mycket bevis att dom skulle vinna, så undrar jag varför dom inte bara kunde skicka mej alla papper jag ville ha?
Och varför vänta 15 år och sen skicka till fogden.
Alltså jag hade inte mycket kvar där att betala, så det här känns ju inte så kul.
Men jag får väl helt enkelt vänta och bestrida.

Att en del Inkasso ska motarbeta hela tiden, och en del skriver av på en gång.
Hur fan kan det va sån skillnad.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #4 skrivet: April 10, 2012, 20:48:30 »

Att en del Inkasso ska motarbeta hela tiden, och en del skriver av på en gång.
Hur fan kan det va sån skillnad.

Det beror helt enkelt på den enskilde handläggaren. Det finns fortfarande människor hos inkasso som faktiskt går att resonera med (tro't eller ej...). Sen finns de r*vhål som är i helt andra ändan av skalan.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
PL68
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 12, 2012, 13:21:29 »

Hej igen!!
Skrev ett mejl och undrade vad som hände med resterande krav till sergel..

Fick då svar att dom inväntar beslut från Kf ang dom ärendena dom skickat in där( trots att jag bestridit dom ), innan  dom tar ställning till hur dom ska göra med dom kraven som är kvar hos dom..

Herregud, alltså vilken god inkasso sed dom har där...

Vad gör man nu ??

Enligt KF, så hade dom inga krav från Sergel igår iallafall, men dom kommer nog antar jag...

MVH
PL

Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #6 skrivet: April 12, 2012, 16:05:42 »

Hej igen!!
Skrev ett mejl och undrade vad som hände med resterande krav till sergel..

Fick då svar att dom inväntar beslut från Kf ang dom ärendena dom skickat in där( trots att jag bestridit dom ), innan  dom tar ställning till hur dom ska göra med dom kraven som är kvar hos dom..

Herregud, alltså vilken god inkasso sed dom har där...

Vad gör man nu ??

Enligt KF, så hade dom inga krav från Sergel igår iallafall, men dom kommer nog antar jag...

MVH
PL

Anmäl saken till Datainspektionen där du till 99.9% kommer få ärendet nedlagt utan minsta åtgärd. Dock är även ett sådant beslut av största vikt just nu, eftersom vi på IntrumCleaner sammanställer alla felaktiga beslut tagna av denna "tillsynsmyndighet" som utreder anmälningar mot inkassobolag lika bra som en blind, döv och lam grävling.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
PL68
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: April 12, 2012, 16:07:27 »

Hej!!

Hur går jag till väga när jag anmäler till DI..

Vart ska jag skicka och vad ska jag skriva ??

Vill inte att det ska bli fel..

MVH

PL
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #8 skrivet: April 12, 2012, 16:46:02 »

datainspektionen@datainspektionen.se

fast det är ingen mirakelkur. DI är tandlösa och anmälningar rinner ut och ner på skjortan lika snabbt som man kan sleva in soppa i munnen.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
PL68
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: April 12, 2012, 17:19:42 »

Har knåpat ihop ett brev nu iallafall..

Alltså jag vet ju inte om skulden är preskriperad eller ej, men då dom inte kunnat eller velat skicka mej papper som tyder på preskriperings avbrott så undrar man ju, sen att jag bestrider och dom direkt skickar vissa ärenden till KF utan att visa mej alla papper, det är ju ganska lustigt tycker jag..

ska jag även skicka en kopia till sergel???
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #10 skrivet: April 12, 2012, 18:12:00 »

Har knåpat ihop ett brev nu iallafall..

Alltså jag vet ju inte om skulden är preskriperad eller ej, men då dom inte kunnat eller velat skicka mej papper som tyder på preskriperings avbrott så undrar man ju, sen att jag bestrider och dom direkt skickar vissa ärenden till KF utan att visa mej alla papper, det är ju ganska lustigt tycker jag..

ska jag även skicka en kopia till sergel???
Jag rekommenderar dig att skicka en kopia till Sergel eftersom god inkassosed säger att fordran skall låsas tills allt är utrett. Detta fungerar inte så bra i verkligheten men du tjänar på att skicka en kopia till Sergel ändå (och en e-mail kopia kostar ju inte en krona att skicka).

Det är även viktigt att du begär ut underlag från Sergel Inkasso enligt PuL om du inte redan gjort detta.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: