kojak
|
 |
« Svara #15 skrivet: Juni 01, 2012, 12:42:14 » |
|
Huset sitter nog säkert. Skulle inte vilja påstå att du äger det då det inte är fullt betalt. I en sanering, möjligen beroende på hur amorteringsplanen ser ut, kommer möjligen skulden över fastighetsvärdet att saneras. Dvs 100 tkr blir din del Men amorterar du skulden med ex.vis 2000 kr/mån kommer man nog överväga att kvitta övervärdet mot det du investerar i huset med total amortering under saneringstiden 5 år.
Kruxet är väl i ditt läget att man kommer vilja se att du försöker hitta ett billigare boende. Hur har du det med sådana möjligheter? Har du anmärkningar som gör det svårt att få en hyresrätt? Vad ligger din boendekostnad på per månad (lån, el, vatten/avlopp, servitut) ungefär? Går det att hävda att det skiljer obetydligt mot en hyresrätt? Ligger värdet högre än inköpsvärde så det genererar en vinstskatt?
Har du möjlighet att skaffa ett jobb?
Vi lyssnar på kommunens rådgivare. Boendet och avsaknad av jobb är alltså ett problem. Möjliga förklaringar i en ansökan kan vara att boendet inte går att ändra p.g.a. bet.anm eller att en försäljning renderar i en kapitalförlust som ytterligare spär på skuldbördan.
Ser du inga möjligheter att få ett jobb förklarar du varför i din ansökan. Det måste så klart beaktas.
Jag tycker du kan söka redan nu. Så att processen kommer igång. Får du avslag så motiverar skusan varför. Då kan du ta fasta på vad du föll på och försöka rätta till alt. motivera ytterligare att du försökt men att det inte går. Kanske du ska försöka boka ytterligare ett möte för att få ansökan gjord och få bollen i rullning?
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Ljuset
|
 |
« Svara #16 skrivet: Juni 01, 2012, 13:13:12 » |
|
En fråga till. Om jag skuldsanerar, måste jag då skuldsanera allt? Vad jag menar är alltså att jag har inga problem att betala på huset, det som är problemet är alla andra skulder. Min boendekostnad är beräknad till 5000 kr.
Har inga anmärkningar vad jag vet, det enda som finns som kan strula till det är att jag finns i missbruksregistret(Ge Money och Wasa) och att jag nu även har "Skuld att betala"(Nordea) efter att jag inte kunnat hålla en plan som stadsfästes. (Se mina andra trådar om det). Det som även hindrar att jag skulle flytta till annat boende är att den andra halvan ägs av min far som är både hjärtsjuk och har haft cancer som man ännu inte vet om den är helt borta. Vi bor 200 meter från hälsovården och hur vi än letat så finns det inget annat boende som är så nära. Jag vill heller inte se honom sitta och ruttna i en lägenhet för sig själv, det skulle han aldrig klara av.
Jag har möjlighet att skaffa arbete, jag söker varje dag men får avslag med alla möjliga konstiga skäl. Jag har körkort, truckkort, krankort, svetsutbildning mm. Jag borde ha fått arbete hur lätt som helst. Jag har alltid haft en inkomst, men så en vacker dag för några år sedan så blev jag av med allt. Har heller ingen A-kassa.
En försäljning av kåken skulle garanterat spä på skuldbördan med minst 200 000 kr. Dessutom finns ett likadant hus i området som inte blivit sålt på snart tre år, så det är ju ingen rusning precis. Tack vare att den stora arbetsgivaren som funnits där i säkert 70 år lade ner verksamheten.
Jag kommer att söka skuldsanering, ser inget annat val eftersom jag hela tiden får nekande på arbetena. Men då är frågan om jag måste sanera alla skulder eller om det räcker enbart med det jag inte kan hantera?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #17 skrivet: Juni 01, 2012, 15:32:17 » |
|
Skulder med pant, som de för huset undantas. Men de ska tas upp i ansökan.
Alla övriga skulder försvinner, även privata. Efter en genomförd skuldsanering så är du enligt lag skuldfri.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Ljuset
|
 |
« Svara #18 skrivet: Juni 01, 2012, 15:56:57 » |
|
Ja, det var väl det jag alltid misstänkt. Tackar för infot, ska se till att kolla alla skulder under helgen och lämna in ansökan på måndag. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #19 skrivet: Juni 01, 2012, 16:10:45 » |
|
Glöm inte privata lån, ok?
Även gamla sådana. Kanske du lånat 10.000 av farsan för 25 år sedan? Med ränta på det blir det en bra sudd till farsgubben och det är inte att förringa. Klokt då kan vara att ange det som en kapitalskuld utan ränta, dvs inte 10.000 kr + 90.000 i ränta utan 100.000 jämnt. Annars måste mottagaren betala för en ränteintäkt. Så slå inte bort gamla privata skulder. Det kan finnas mycket värde i dessa.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ljuset
|
 |
« Svara #20 skrivet: Juni 01, 2012, 16:47:29 » |
|
Privata lån visste jag, men att man kunde lägga på ränta var nytt. Vad är det normala isf?
Har ju en del skulder till båda mina föräldrar samt vänner för att de ställt upp och lånat ut.
En till fråga som relaterar till detta. Eftersom jag inte fått tagit några lån på länge så har min far tagit ett lån för att lösa en av mina skulder. Så nu är jag skyldig honom de pengarna istället för till inkassobolaget. Frågan är hur man kan vända på det så att han får dessa pengar direkt. Men det kanske kan gå under privata skulder isf. eftersom det spelar ju ingen roll hur han har fått tag i pengarna, han har ju ändå lånat ut en summa till mig privat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #21 skrivet: Juni 01, 2012, 20:04:36 » |
|
Ränta o.s.v. handlar om vad ni avtalat. Ofta avtalar man man inget skrivet avtal med sina nära. Lån utan skrivna antal är egentligen inga problem. KFM ifrågasätter inte skulder. Så det kan vara lämpligt (ur vår synvinkel) att helt enkelt räkna upp summan med ca 8% årsränta (månatligen med ränta på ränta) och ange totalen som lånebelopp.
Problemet med att din pappa tagit ett lån till dig är att han inte kommer få tillbaks ens en bråkdel. Får du sanering till 20% får han åter 2000 på varje lånad 10.000. Går ju kanske att *host*skarva lite*host*
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ljuset
|
 |
« Svara #22 skrivet: Juni 02, 2012, 10:34:34 » |
|
Ok, tackar för infot. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ljuset
|
 |
« Svara #23 skrivet: Juni 04, 2012, 10:44:29 » |
|
Fick idag ett brev från KFM där det står "Redogörelse för inkomstförhållanden m.m.". Under den texten står det sedan "Information". Måste lämnas in senast den 18´e Juni. Brevet ingår i min tråd "Skuld att betala"(se mer info om det i den tråden). Varför jag tar in detta i denna tråd är enbart för att denna skuld ska ingå i skuldsaneringen.
1. Vad händer med denna skuldindrivning under tiden jag söker skuldsanering? 2. Stoppas indrivningsprocessen tills jag fått svar från Skusan? 3. Vad måste jag göra för att stoppa processen av indrivningen?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #24 skrivet: Juni 04, 2012, 11:23:29 » |
|
Processen fortgår som vanligt.
Om du fått inledande kommer det oerhört skön paus när inkasso och kfm slutar skicka. Fast en del skickar i alla fall ivriga påhejningar om att man ska betala.
Ca 3 månader verkar det i allmänhet ta efter ansökan till inledande. Beslut kan komma tidigare om det blir avslag.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ljuset
|
 |
« Svara #25 skrivet: Juni 04, 2012, 11:28:22 » |
|
Ok, ska jag meddela KFM att jag lagt in en ansökan om skuldsanering?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #26 skrivet: Juni 04, 2012, 12:01:13 » |
|
Finns ingen anledning till att informera dem, innan beslut om inledande är det ingen som bryr sig.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ollle
|
 |
« Svara #27 skrivet: September 21, 2012, 23:40:56 » |
|
Ljuset,
Hur gick det med ansökan, har du fått något svar?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|